3 november 2022 - Artikel

Grote onderhouds- en poetsbeurt in Markt-Maastunnel in nacht 7 op 8 november

Ongeveer 4 keer per jaar sluiten we een nacht lang de tunnel aan de Maasboulevard, de Markt-Maastunnel. Zo ook weer in de nacht van 7 op 8 november. Dat doen we voor onderhoud en om de tunnel schoon te maken. Zodat jij er veilig doorheen kunt blijven rijden. En zodat alle veiligheidssystemen doen wat ze moeten doen als er iets gebeurt in de tunnel. Zo’n tunnel heeft trouwens nogal wat systemen om te onderhouden. Roger Voncken is directievoerder civiele kunstwerken en technische installaties bij de gemeente Maastricht. Hij weet er veel vanaf.

Roger: “In november en in maart staan onderhoud en schoonmaak van de tunnel op het programma. Dat doen Heijmans infra en rioolbedrijf Rions voor ons. In juni laten we de brandmeld- en ontruimingsinstallatie van de tunnel keuren. Als alles goed werkt, krijgt de tunnel weer een bewijs dat alles werkt zoals het moet werken: een certificaat. Zo’n certificaat moet je volgens de wet hebben. Een tunnel moet namelijk aan nogal wat veiligheidseisen voldoen.” Dat is logisch. Want als er iets in een tunnel gebeurt, is dat gevaarlijker dan als het gewoon buiten op straat gebeurt. Zo kun je moeilijk vluchten uit een tunnel en is er sneller te weinig zuurstof.

Een flinke takenlijst

Een tunnel heeft dus nogal wat systemen. Roger: “Camera’s, een snuffelsysteem, een omroepinstallatie, een pompinstallatie, veiligheidsverlichting, een brandmeldinstallatie, een aardingsinstallatie: het is er allemaal. En ze moeten allemaal goed werken. Een snuffelsysteem moet een teveel aan uitlaatgassen opsporen dat ontstaat als er veel auto’s in de tunnel stilstaan. Een pompinstallatie moet het regenwater dat de tunnel instroomt bij hevige buien wegpompen uit een grote opvangpunt zodat het riool het kan afvoeren naar de Maas. Zand en bladeren moeten uit die opvangpunt gehaald worden zodat ‘ie niet verstopt. De stem van de omroepinstallatie moet goed te verstaan zijn in de tunnel. De brandmeldinstallatie moet werken als er brand is in de tunnel. En de tunnelwanden moeten schoon zijn zodat mensen zien waar de nooduitgangen zijn. We vegen de tunnel. We repareren kapotte lampen. En we checken de aardingsinstallatie om onveilige spanningen te voorkomen.

afbeelding van weg met verkeersborden bomen en tunnel Maasboulevardtunnel Markt-Maastunnel

40 man sterk

En dat alles gebeurt in 1 nacht. “Dat vergt een strakke planning. Want in zo’n nacht zijn zeker zo’n 40 mensen in de tunnel aan het werk. Niet allemaal tegelijk, want anders loop je elkaar voor de voeten. We beginnen altijd met een toolbox. Dat is een 1e overleg waarin we afspraken maken over veilig werken: wie is wanneer waar aan het werk? Waar verzamel je als het alarm afgaat? Let op de veegmachines en andere voertuigen die in de tunnel rijden als je iets gaat repareren. Wie is aanspreekpunt als iemand tijdens het werk gewond raakt?”

Rekening met de buurt

Wat merken inwoners van al die bedrijvigheid? Roger: “We proberen voor zo weinig mogelijk overlast te zorgen. Maar het werk kan niet geluidloos. We informeren buurtbewoners via een brief over het werk. En we testen bijvoorbeeld de omroepinstallatie 1 keer en zetten daarna het geluid uit. In juni kan dat helaas niet omdat we dan écht voor de keuring op meerdere plekken in de tunnel moeten checken of het geluid goed hoorbaar is. Nu in november hoeft dat niet: we moeten nu gewoon weten of het werkt.”

Flink aanpoten

Roger, of zijn collega Bas, is er zelf ook bij die nacht. “Het is onze  taak om te controleren of alles gebeurt zoals we het hebben afgesproken in het onderhoudscontract. Onze tunneloperators geven na de eindcontrole aan het einde van de nacht de tunnel weer vrij voor verkeer. Het is flink aanpoten in zo’n nacht en het is indrukwekkend om te zien hoe een papieren planning tot leven komt. Je leert zelf ook weer van alles bij omdat de techniek niet stilstaat.”

Omleiding via andere tunnel

Hoe weet je dat de tunnel dicht is en wat als je in de parkeergarage Q-park Mosae Forum moet zijn? Roger: “Als de tunnel dichtgaat, gaan de omleidingsborden op de Kennedybrug en Noorderbrug aan. Daarop staat dat de tunnel dicht is en hoe je het best omrijdt. Je kunt omrijden via de Koning Willem-Alexandertunnel. Daarom is er nooit onderhoud aan beide tunnels tegelijk. De Markt-Maastunnel en de Koning Willem-Alexandertunnel zijn elkaars omleidingsroute.” De Q-parkparkeergarage blijft gewoon bereikbaar die nacht. “Via de inrit van de tunnel aan de kant van ’t Bassin kun je de hele nacht de parkeergarage in- en uitrijden”, verduidelijkt Roger.

Een reservenacht

Er wordt dus gepoetst en geklust in november en maart. In juni wordt er gekeurd. Waar is die 4e of soms zelfs 5e nacht nog voor? Roger: “Dat is een reservenacht. Soms gaan er in de tussentijd onderdelen stuk. Of beschadigt er iets. Een lamp bijvoorbeeld. Als het er 1 is, hoeft die niet meteen gemaakt te worden. Dat soort kleine klusjes sparen we op. Zodra we er een aantal hebben, gebruiken we die 4e of 5e nacht. We plannen alles zo efficiënt mogelijk en houden daarbij rekening met de mensen die in de buurt wonen." Een enkele keer gaat de tunnel voor andere klussen dicht. Roger: "Bijvoorbeeld voor asfaltreparaties. Die staan dit jaar in de planning voor de nacht van 14 op 15 november. Dan is de tunnel weer helemaal klaar voor de grote drukte tijdens Magisch Maastricht."

Meer informatie

Wil je weten wanneer er waar in de Maastrichtse tunnels gewerkt wordt? Via maastrichtbereikbaar.nl houden we je op de hoogte van tunnelsluitingen en omleidingsroutes.