23 april 2025 - Artikel

Pieke Potloed verruilt dieselbus voor elektrische bakfiets

Als de horeca in de binnenstad wordt bevoorraad, is het een komen en gaan van leveranciers. Dat zorgt geregeld voor opstoppingen op het Sint Amorsplein. En juist dat plein biedt de enige toegang voor verkeer dat bij Pieke Potloed in de smalle Sporenstraat moet zijn. Eigenaar Gilbèr Roijen zocht daarom een slimmer alternatief. Toen ook de zero-emissiezone nog eens dichterbij kwam, besloot hij zijn dieselbus in te ruilen voor een elektrische bakfiets. 

Pieke Potloed heeft 4 vaste leveranciers die zorgen dat de voorraad altijd op peil is. Toch komen ze niet allemaal nog bij de bistro aan de deur. “Het vlees laat ik tegenwoordig thuis bezorgen. Net als het bier dat we zelf brouwen”, vertelt Gilbèr. “Mijn garage, thuis in Belfort, heb ik verbouwd tot keuken. Van daaruit breng ik het zelf naar de zaak. Eerst deed ik dat met een dieselbus. Die voldeed aan de Euro-6 norm, dus ik mocht er voorlopig de stad nog mee in. Maar omdat het vanaf 2028 helemaal niet meer mag, ben ik gaan nadenken over een duurzaam én wendbaar alternatief.”

Soepel door het stadsverkeer

Gilbèr gebruikte al jaren een ‘ouderwetse’ bakfiets om zijn kinderen naar school te brengen. Die fiets was vorig jaar aan vervanging toe, ook al fietsen de kinderen steeds vaker zelf. Zo kwam hij op een idee: waarom geen elektrische bakfiets voor Pieke Potloed? “Na wat speurwerk kwam ik uit bij een model van Cargo Mobility. De bak heeft een inhoud van 550 liter en kan 100 kilo vervoeren. Ideaal voor de koelboxen met vlees en de fusten bier die ik van thuis meeneem. Dankzij de 3 wielen en de krachtige accu van 250 Watt ligt de fiets stabiel op de weg en rijd ik soepel door het stadsverkeer. Opladen hoeft maar eens in de 2 weken.”

Subsidie als extra zetje

Wat Gilbèr over de streep hielp om de fiets te kopen, was de subsidie van 20 procent op de aanschafprijs. “Het is een flinke investering van 7.800 euro, maar met deze steun werd het aantrekkelijker. Je moet de fiets eerst zelf kopen en daarna doe je een aanvraag bij het subsidieloket van de gemeente. Binnen een maand had ik het geld al op mijn rekening. Daarnaast wees mijn accountant me erop dat de fiets fiscaal interessant is, dankzij de MIA-regeling (milieu-investeringsaftrek). Wel komen er nog wat kosten bij voor de verzekering en het bestickeren. Maar dan heb je wel je eigen unieke elektrische bakfiets.”

Toekomstbestendig ondernemen

Gilbèr laat hiermee zien dat duurzaam ondernemen niet alleen toekomstbestendig is, maar ook praktisch en betaalbaar. "Ik kan er makkelijk mijn spullen mee vervoeren, rijd overal tussendoor én draag bij aan een schonere binnenstad. Tot 11.00 uur mag ik ermee door het centrum fietsen. En moet ik er na die tijd een stukje mee lopen, dan neem ik hem dankzij de loopondersteuning moeiteloos mee aan de hand. Ik ben er heel blij mee!”

bistro eigenaar met elektrische bakfiets

#MissionZeroMaastricht 

Goed zorgen voor onze omgeving, bewuste keuzes maken en duurzamer leven. Dat is waar #MissionZeroMaastricht voor staat. Veel inwoners en ondernemers in Maastricht doen al mee. En met succes! Doe je ook mee?