Door weer en wind - het verhaal van Hannah
Sociale Zaken Maastricht-Heuvelland wil ervoor zorgen dat mensen voor wie een baan vinden moeilijk is, beter hun weg vinden in de samenleving. Want meedoen in de samenleving is belangrijk voor iedereen. Dus gaan we aan de slag om mensen te activeren en te ontwikkelen. Zodat ze toegroeien naar bijvoorbeeld vrijwilligerswerk, of een opleiding. Of toch een baan vinden die bij hen past.
Wat vinden inwoners van de inzet van de medewerkers van Sociale Zaken? Lees de persoonlijke ervaringen van 3 mensen. Hieronder lees je het verhaal van inwoner Hannah en consulent Armand.
Consulent Armand vertelt:
Hannah is 48 jaar als ik haar werkconsulent word. Ze komt uit Sierra Leone en is sinds 2006 bij ons bekend. Hannah was getrouwd met een Nederlandse man. Na hun echtscheiding stond ze er met haar kindje alleen voor. Het duurde lang voordat ze slaagde voor haar inburgeringstraject. In die periode deed ze vrijwilligerswerk bij de Afro-shop, maar ze wilde liever werken in de ouderenzorg. Wij regelden een werkervaringsplek bij zorgcentrum Vivre (Envida). Helaas ging het daarna minder goed met haar. Ze was zelfs even dakloos en had psychische problemen.
In 2023 ging Hannah meedoen aan het project huishoudelijke hulp van Sociale Zaken en Annex BV. Dit project bereidt inwoners met een uitkering voor op een functie als huishoudelijke hulp. Naast de moeite die ze had met de Nederlandse taal, waren er nog een paar uitdagingen....
Ten eerste moest Hannah leren fietsen, want dat kon ze niet. In samenwerking met haar inkomensconsulent heeft zij dat in de zomer van 2023 geleerd via een fietsschool. Ook kreeg ze een 2ehands fiets. Daarnaast had ze geen geld om nette en gemakkelijke werkkleding te kopen. Dat hebben we opgelost via de bijzondere bijstand. Omdat ze zo gemotiveerd was om haar eigen geld te verdienen, hebben we haar verder begeleid vanuit het Focusteam.
Omdat ze al wat ervaring had in de zorg, kon ze via Podium24 naar Zuyderland voor een intakegesprek. En ze werd aangenomen! In het begin had ze maar een paar cliënten per week, dat werden er later meer. Het kostte Hannah soms bloed zweet en tranen, want het fietsen ging nog niet vanzelf. Ook vond ze het lastig om met de digitale planner app te werken. En zonder kaart kon ze vaak de adressen waar ze moest werken niet vinden. Ze ging dan de dag van tevoren kijken waar ze moest zijn. Door weer en wind verdwalen en met vallen en opstaan... Vaak in barre winterse omstandigheden. Haar fiets was regelmatig kapot en dan moest ze weer naar een fietsenmaker. Een keer leende een cliënt haar zelfs geld om een onderdeel voor haar fiets te kopen. Dat vond ze zo erg, dat ze er bijna mee stopte. Toch zette Hannah door, want het werk beviel haar goed.
Er waren ook cliënten die vooroordelen hadden. Dat was soms moeilijk. Maar door gesprekken met haar manager en met haar contactpersonen bij Sociale Zaken vond ze tóch steeds weer de moed om door te gaan. En zo won ze steeds vaker het vertrouwen van haar cliënten. Hannah bouwde het aantal adressen maand voor maand op en uiteindelijk had ze vanaf maart 2024 geen uitkering meer nodig. Een maand later werd haar contract verlengd. Hannah mag trots zijn op haar vastberadenheid en doorzettingsvermogen!
Heb jij vragen over werk, loopbaan of begeleiding bij het vinden van werk?
Loop dan eens binnen bij Werkcentrum Zuid-Limburg in Centre Céramique. Een afspraak maken is niet nodig, je bent van harte welkom!
Lees ook de andere ervaringsverhalen: van Sylvano en Marloes.