Autoluw Wyck
We werken aan een proef om gemotoriseerd verkeer te verminderen in de wijk Wyck. We noemen dit de 'pilot autoluw Wyck'. We verwachten dat de pilot midden 2025 start.
Waarom deze pilot?
Door gemotoriseerd verkeer in Wyck te verminderen, maken we ruimte die we kunnen gebruiken voor voetgangers, fietsers en groen. Dit maakt de wijk duurzamer en prettiger voor bewoners, ondernemers en bezoekers.
Hoe ziet de pilot eruit?
We bepalen hoe de pilot eruitziet met bewoners, ondernemers en belangengroepen: zij denken en praten mee (participatie).
Werkgroepen
De gemeente heeft in 2024 een werkgroep gestart. In die werkgroep zaten 12 bewoners en 4 ondernemers uit de wijk, 2 leden van Ondernemend Wyck en 2 leden van het buurtplatform Wyck. We hebben de bewoners en ondernemers willekeurig gekozen uit een lijst aanmeldingen. We hebben gelet op een eerlijke mix van bewoners en ondernemers. De werkgroep heeft in september 2024 een advies gegeven over hoe de pilot er in grote lijnen uit moet zien.
Het advies van de werkgroep is naar het college van burgemeester en wethouders gegaan. 4 nieuwe deelwerkgroepen werken dit nu uit tot preciezere plannen.
- werkgroep laden en lossen / venstertijden
- werkgroep invullen evaluatiecriteria en stop/versnellingsknop
- werkgroep invulling vrijkomende ruimte en afsluiting
- werkgroep bereikbaarheid Wyck.
In deze deelwerkgroepen gaan bewoners, ondernemers, belangengroepen en ambtenaren op zoek naar antwoorden op de volgende vragen.
- Hoe zorgen we ervoor dat de maatregelen passen binnen de wet?
- Hoe zorgen we ervoor dat iedereen zich aan de regels houdt?
- Hoe zorgen we ervoor dat hulpdiensten zoals de ambulance en de politie erdoor kunnen?
- Hoe vullen we de plek die vrijkomt in?
- Wat kosten de maatregelen?
- Wanneer leggen we de proef stil of versnellen we deze?
- Hoe bepalen we aan het eind of de proef goed heeft gewerkt of niet?
Plannen
Sommige onderdelen van de pilot zijn al duidelijk. Andere onderdelen zijn we nog aan het onderzoeken in de deelwerkgroepen. Hieronder lees je wat we al hebben afgesproken.
-
De werkgroep heeft besloten dat een afsluiting alleen geldt voor de Wycker Brugstraat. Tussen afgesproken tijden gaat de Wycker Brugstraat dicht voor gemotoriseerd verkeer.
Ook verbeteren we de veiligheid voor voetgangers rondom de Wycker Brugstraat. In de zijstraten van de Wycker Brugstraat (Rechtstraat, Wycker Grachtstraat en Lage Barakken) maken we hiervoor voetgangersoversteekplaatsen. Zo kunnen voetgangers altijd doorlopen.
- Laden en lossen: laden en lossen voor ondernemers en bewoners kan alleen van 07.00 tot 12.00 uur. Dit geldt voor het gedeelte van Wyck tussen de Wilhelminasingel en de Maas.
-
Vrachtwagens en bestelbusjes kunnen nu de hele dag laden en lossen. Het is moeilijk om hier een goed beeld van te krijgen. Daarom nemen we maatregelen in stappen en kijken we goed wat er gebeurt.
Vrachtwagens
In het deel van Wyck tussen de Wilhelminasingel en de Maas (behalve Plein 1992 en het Hoogbrugplein) mogen vrachtwagens straks alleen nog laden en lossen tussen 07.00 en 12.00 uur. We laten een nieuwe plek inrichten aan het Hoogbrugplein voor vrachtwagens die na 12.00 uur moeten laden en lossen. Vanuit die nieuwe plek werkt de levering met speciale rolcontainers.
Bestelbusjes
Bestelbusjes mogen straks in de Wycker Brugstraat alleen nog laden en lossen tussen 07.00 en 12.00 uur. Dit noemen we venstertijden. Buiten die venstertijden kunnen bestelbusjes op speciale laad- en losplaatsen in de zijstraten gaan staan. Aan het begin van de pilot mogen bestelbusjes deze laad- en losplaatsen de hele dag gebruiken. Later komen er misschien ook venstertijden in de zijstraten.
-
Tijdens de pilot gaat de Wycker Brugstraat dicht voor gemotoriseerd verkeer op deze momenten:
- maandag tot en met zaterdag: 18.00 - 07.00 uur
- zondag: de hele dag.
-
De afsluitingstijden van de Wycker Brugstraat gelden alleen voor gemotoriseerd verkeer zoals auto's, vrachtauto’s en motoren. Fietsers, snor- en bromscooters kunnen tijdens de pilot gewoon door Wyck rijden zoals nu.
-
Alle plekken in de stad blijven bereikbaar, behalve woningen en ondernemingen in de Wycker Brugstraat: de straat die op vaste tijden dicht gaat voor gemotoriseerd verkeer. Hulpdiensten zoals de politie, ambulance en brandweer houden wel altijd toegang.
-
De pilot verandert niks aan de rijrichtingen. De straten die de Wycker Brugstraat kruisen, houden dus dezelfde rijrichting.
-
De werkgroep heeft besloten dat de pilot 1 jaar duurt. Het is mogelijk om de pilot na 1 jaar te verlengen. Tijdens de pilot is het mogelijk om de maatregelen te veranderen.
- In sommige gevallen kunnen we eerder stoppen met de pilot. We noemen dit de stopknop. De stopknop moeten we meteen kunnen indrukken als de veiligheid duidelijk in gevaar is.
- Tijdens de pilot kan de werkgroep ervoor kiezen om maatregelen uit te breiden. Dit noemen we de versnellingsknop. Als de ervaringen goed zijn, kunnen we een groter gebied afsluiten of de afsuitingstijden uitbreiden.
Er is een deelwerkgroep die bespreekt in wat voor situaties we de stopknop precies moeten indrukken. En wanneer we er juist voor kunnen kiezen de pilot te versnellen: de versnellingsknop.
-
We gaan de Wycker Brugstraat alleen afsluiten tussen de afgesproken tijden. Daarom gaan we de vrijgekomen autoparkeerruimte in de Wycker Brugstraat invullen met 'mobiele elementen'. Dat kunnen pop-up terrassen, bloembakken of andere dingen zijn waarmee we Wyck leefbaarder en veiliger kunnen maken. Buiten de afsluitingstijden moeten de mobiele elementen kunnen opbergen, omdat de autoparkeerplaatsen dan weer vrij komen.
-
Los van de pilot veranderen we een aantal autoparkeerplaatsen in fietsparkeerplekken. Dit is geen tijdelijke, maar een blijvende verandering. Dit doen we omdat er een grote vraag is naar meer parkeerplekken voor fietsen.
-
Tijdens de proef en achteraf bekijken we of de maatregelen goed werken. We houden bijvoorbeeld een enquête en verkeersmetingen. In overleg met de deelwerkgroep 'evaluatiecriteria' bepalen we nog hoe en op welke punten we het succes van de pilot precies meten.
Wat hebben we eerder gedaan?
Enquête 2023 bewoners en ondernemers
In 2023 hielden we een uitgebreide enquête in Wyck onder ondernemers en bewoners. Deelnemers van het inwonerpanel van de gemeente Maastricht gaven ook hun mening. De standpunten van belangengroepen telden ook mee. Tijdens de enquête gaven mensen aan dat ze wilden meedenken in een werkgroep. 228 mensen meldden zich aan.
Werkgroep vormen
Uit de 228 aanmeldingen na de enquête in 2023, kozen we 12 bewoners en 4 ondernemers voor de werkgroep. Bij deze groep sloten zich nog 4 personen van belangengroepen aan.
Enquête 2024 bezoekers
In 2024 deden we onderzoek naar hoe Maastrichtenaren Wyck bezoeken om meer inzicht te krijgen in de bezoekers van Wyck
Inloopavond december 2024
Op woensdagavond 4 december 2024 hielden we een inloopavond voor iedereen bij The Masters (Hoogbrugstraat 42). De werkgroep, de gemeente en het verkeersbureau presenteerden de gezette stappen en legden de gemaakte keuzes uit.
Participatie
Er zijn veel verschillende meningen over het 'autoluw' maken van Wyck. In het raadsbesluit over de proef en in het coalitieakkoord staat ook dat mensen uit de stad moeten kunnen meedenken: participatie. In deze pilot kunnen bewoners, ondernemers en belangengroepen meedenken via enquêtes, een werkgroep en bijeenkomsten.
Fietszone in het centrum
Er loopt nog een ander groot project in het centrum. Dit is het project Fietszone in het centrum. De projecten kunnen allebei tegelijk doorgaan, omdat ze elkaar aanvullen en versterken.
- Het project Fietszone in het centrum focust op de fietser. Met dit project willen we de fietsbeleving in het centrum verbeteren.
- In de pilot Autoluw Wyck onderzoeken we of minder autoverkeer bijdraagt aan een prettiger verblijfsklimaat in Wyck. Het gaat hier alleen over tijdelijke maatregelen voor gemotoriseerd verkeer.
Minder autoverkeer kan fijner zijn voor fietsers. De maatregelen vanuit de fietszone kunnen we misschien ook verbinden aan de pilot Autoluw Wyck. Als dat kan, bespreken we de maatregelen samen met de werkgroep van de pilot Autolow Wyck en werken we de plannen samen uit.
Meer weten?
Neem contact op via autoluwwyck [at] maastricht.nl (autoluwwyck[at]maastricht[dot]nl)
