Autoluw Wyck

We werken aan een proef om gemotoriseerd verkeer te verminderen in Wyck. We noemen dit de 'pilot autoluw Wyck'. De pilot start midden 2025. Het doel is om Wyck duurzamer en prettiger te maken voor bewoners en bezoekers.

Achtergrond

Wyck is een wijk in ons stadscentrum. Door gemotoriseerd verkeer te beperken, ontstaat er ruimte die we kunnen gebruiken voor voetgangers, fietsers en groen. Dit maakt de wijk duurzamer en prettiger voor bewoners en bezoekers.

Op 21 december 2021 heeft de gemeenteraad besloten om deze pilot te starten. We houden de proef in Wyck tussen de Wilhelminasingel en de Maas. Tijdens de proef onderzoeken we hoe we gemotoriseerd verkeer het beste kunnen verminderen in het gebied.

Leefbare stad

Samen bouwen we aan een mooi, prettig centrum waar iedereen zich welkom voelt. Het traditionele karakter van de stad blijft beschermd, maar we bekijken ook wat goed is voor de toekomst. Zo zorgen we voor een prettige omgeving in het hart van Maastricht, nu én later.

Bewoners denken mee

Er zijn veel verschillende meningen over het 'autoluw' maken van Wyck. Daarom brengen we bewoners, ondernemers en bezoekers samen bij deze pilot. Het is belangrijk dat bewoners meedenken en meebeslissen: dit staat als voorwaarde in het raadsbesluit en in het coalitieakkoord.

  • Enquête 2024 bezoekers
    We hebben onderzoek gedaan naar hoe Maastrichtenaren Wyck bezoeken om meer inzicht te krijgen in de bezoekers van Wyck
  • Enquête 2023 bewoners en ondernemers
    In 2023 hielden we een uitgebreide enquête in Wyck onder ondernemers en bewoners. Deelnemers van het inwonerpanel van de gemeente Maastricht gaven ook hun mening. En de standpunten van belangengroepen tellen mee. Tijdens de enquête gaven mensen aan dat ze wilden meedenken in een werkgroep. 228 mensen meldden zich aan.
  • Werkgroep
    Uit de aanmeldingen zijn willekeurig 16 personen gekozen voor de werkgroep. Wel hebben we gelet op een eerlijke verdeling tussen bewoners en ondernemers. De werkgroep bestaat uit 12 bewoners, 4 ondernemers en 4 personen van belangengroepen. Met deze werkgroep van 20 mensen gaat de gemeente de pilot autoluw Wyck voorbereiden.

De volgende stap: pilot uitwerken

Tijdens 4 bijeenkomsten heeft de werkgroep verschillende verkeersscenario’s in grote lijnen uitgewerkt. Een onafhankelijk verkeersbureau hielp om de keuzes en de mogelijke gevolgen in beeld te brengen.

In de laatste bijeenkomst heeft de werkgroep de doelen van de pilot bepaald. De werkgroep, de gemeente en het verkeersbureau werken de plannen uit. Hierbij kijken we naar de uitvoering, de kosten en hoe we het succes van de proef gaan meten.

Inloopavond voor iedereen op 4 december

Op woensdag 4 december 2024 organiseren we een inloopavond voor iedereen. De werkgroep, de gemeente en het verkeersbureau presenteren de stappen die zijn doorlopen en leggen de gemaakte keuzes uit. 

De bijeenkomst begint om 18.00 uur en duurt tot ongeveer 21.00 uur. Je bent welkom bij The Masters (Hoogbrugstraat 42).

Hoe gaat de pilot eruitzien?

Tijdens de pilot houden we de afspraken van de werkgroep goed in de gaten en houden we verkeersmetingen. Als dat nodig is, kunnen we de proef tussendoor aanpassen of stoppen. De werkgroep werkt dit de komende maanden verder uit. Werkt de proef goed? Dan bekijken we hoe we door kunnen gaan met de maatregelen. Werkt het niet goed? Dan draaien we de maatregelen terug, zoals afgesproken in het raadsbesluit van 2021.

Sommige onderdelen van de pilot zijn al duidelijk. Andere ideeën moeten we eerst onderzoeken voordat we er iets mee kunnen. Hieronder lees je wat we al weten.

  • De werkgroep heeft besloten dat de pilot geldt voor de Wycker Brugstraat. Tussen afgesproken tijden gaat de Wycker Brugstraat dicht voor gemotoriseerd verkeer.

    Dit zijn maatregelen die ook buiten de Wycker Brugstraat gaan gelden.

    • Veiligheid voor voetgangers rondom de Wycker Brugstraat: in de zijstraten van de Wycker Brugstraat (Rechtstraat, Wycker Grachtstraat en Lage Barakken) leggen we voetgangersoversteekplaatsen aan. Zo kunnen voetgangers altijd doorlopen.  
    • Laden en lossen: laden en lossen voor ondernemers en bewoners kan alleen van 07.00 tot 12.00 uur. Dit geldt voor het gedeelte van Wyck tussen de Wilhelminasingel en de Maas.
  • Tijdens de pilot gaat de Wycker Brugstraat dicht voor gemotoriseerd verkeer op deze momenten:

    • maandag tot en met zaterdag: 18.00 - 07.00 uur 
    • zondag: de hele dag.
  • De afsluitingstijden van de Wycker Brugstraat gelden alleen voor gemotoriseerd verkeer zoals auto's, vrachtauto’s en motoren. Fietsers, snor- en bromscooters kunnen tijdens de pilot gewoon door Wyck rijden zoals nu.

  • Alle plekken in de stad blijven bereikbaar, behalve woningen en ondernemingen in de Wycker Brugstraat: de straat die op vaste tijden dicht gaat voor gemotoriseerd verkeer.

  • De pilot verandert niks aan de rijrichtingen. De straten die de Wycker Brugstraat kruisen, houden dus dezelfde rijrichting.   

  • De werkgroep heeft besloten dat de pilot 1 jaar duurt. Het is mogelijk om de pilot na 1 jaar te verlengen. Tijdens de pilot is het mogelijk om de maatregelen te veranderen.

    • In sommige gevallen kunnen we eerder stoppen met de pilot. We noemen dit de noodknop. De noodknop moeten we meteen kunnen indrukken als de veiligheid duidelijk in gevaar is.
    • Tijdens de pilot kan de werkgroep ervoor kiezen om maatregelen uit te breiden. Dit noemen we de versnellingsknop. Als de ervaringen goed zijn, kunnen we een groter gebied afsluiten of de afsuitingstijden uitbreiden.

    De werkgroep bepaalt later nog de voorwaarden voor het indrukken van de nood- en versnellingsknop.

  • We gaan de Wycker Brugstraat alleen afsluiten tussen de afgesproken tijden. Daarom gaan we de vrijgekomen autoparkeerruimte in de Wycker Brugstraat invullen met 'mobiele elementen'. Dat kunnen pop-up terrassen, bloembakken of andere dingen zijn waarmee we Wyck leefbaarder en veiliger kunnen maken. Buiten de afsluitingstijden moeten de mobiele elementen kunnen opbergen, omdat de autoparkeerplaatsen dan weer vrij komen.

  • Los van de pilot veranderen we een aantal autoparkeerplaatsen in fietsparkeerplekken. Dit is geen tijdelijke, maar een blijvende verandering. Dit doen we omdat er een grote vraag is naar meer parkeerplekken voor fietsen.

  • Tijdens de pilot en achteraf bekijken we of de maatregelen goed hebben gewerkt. We houden bijvoorbeeld een enquête en verkeersmetingen. In overleg met de werkgroep bepalen we nog hoe en op welke punten we het succes van de pilot precies gaan meten. We zullen dit elke 3 maanden overleggen.

Fietszone in het centrum

Er loopt nog een ander groot project in het centrum. Dit is het project Fietszone in het centrum. De projecten kunnen allebei tegelijk doorgaan, omdat ze elkaar aanvullen en versterken.

  • Het project Fietszone in het centrum focust op de fietser. Met dit project willen we de fietsbeleving in het centrum verbeteren.
  • In de pilot Autoluw Wyck onderzoeken we of minder autoverkeer bijdraagt aan een prettiger verblijfsklimaat in Wyck. Het gaat hier alleen over tijdelijke maatregelen voor gemotoriseerd verkeer.

Minder autoverkeer kan fijner zijn voor fietsers. De maatregelen vanuit de fietszone kunnen we misschien ook verbinden aan de pilot Autoluw Wyck. Als dat kan, bespreken we de maatregelen samen met de werkgroep van de pilot Autolow Wyck en werken we de plannen samen uit.

Meer weten?

Neem contact op via autoluwwyck [at] maastricht.nl (autoluwwyck[at]maastricht[dot]nl)