Fietszone in het centrum
Het college heeft besloten om van het centrum van Maastricht een fietszone te maken. Dit plan hoort bij het thema ‘klimaat en energie’ van het coalitieakkoord. Door keuzes te maken op het gebied van bereikbaarheid en vervoer, wil de gemeente de stad fijner maken om in te wonen, werken en leven.
Doel van de fietszone
Het centrum van Maastricht, binnen de singels, is een druk gebied met veel bewoners, bezoekers en activiteiten. De historische opbouw van het centrum, met smalle wegen en weinig plek, zorgt ervoor dat we de ruimte slim moeten indelen.
De fietszone moet ervoor zorgen dat fietsen in het centrum ontspannen en fijn is. Het doel is een fietsvriendelijke omgeving die past bij het historische centrum, met veilige en prettige routes voor fietsers waar auto's te gast zijn. Een combinatie van een veilige inrichting en duidelijke informatie is belangrijk voor het succes van de fietszone.
Omdat het centrum minder geschikt is voor snelle fietsers, kunnen zij de bestaande fietspaden en wegen langs de fietszone gebruiken. We geven meer ruimte aan voetgangers en fietsers zonder ander vervoer uit te sluiten. Zo blijven winkels, horeca en andere belangrijke plekken bereikbaar voor ander vervoer.
Voorlopig plan
De gemeente heeft een inspiratiedocument gemaakt als startpunt. Het college heeft dit definitief vastgesteld. In het inspiratiedocument staan mogelijke maatregelen. Bekijk hieronder de plattegrond van de fietszone.

Lees hier het inspiratiedocument
Het inspiratiedocument en het beleid van de gemeente, zoals de Omgevingsvisie Maastricht 2040 en het Actieplan Fietsen, zijn de basis voor de fietszone. Ook vonden er straatinterviews met fietsers en bestuurders van auto's plaats in 2024. De veiligheid van het verkeer staat voorop. Er komen geen grote veranderingen in de verkeersroutes. Dit zou ingewikkeld zijn door overlap met andere projecten en onderzoeken. Bijvoorbeeld Autoluw Wyck en de OV-studie binnenstad.
Pilot autoluw Wyck
Op dit moment loopt er al een groot project in het centrum. Dit is de pilot Autoluw Wyck. Deze projecten kunnen tegelijk worden opgepakt, omdat ze elkaar aanvullen en versterken.
- Het project Fietszone in het centrum legt de focus op de fietser. In dit project richten we ons op het verbeteren van de fietsbeleving in het centrum
- In de pilot Autoluw Wyck onderzoeken we of minder autoverkeer bijdraagt aan een prettiger verblijfsklimaat in Wyck. Het gaat hier alleen over tijdelijke maatregelen voor gemotoriseerd verkeer.
Minder autoverkeer kan fijner zijn voor fietsers. De maatregelen vanuit de fietszone kunnen misschien ook worden verwerkt in de pilot Autoluw Wyck. Als dat kan worden de maatregelen samen met de werkgroep van de pilot Autolow Wyck besproken en verder uitgewerkt.
Planning
In januari 2025 heeft het college het definitieve inspiratiedocument vastgesteld. We starten rond de zomer met de 1e snelle verbeteringen: bebording bij de entrees, fietsstroken op asfalt aan beide zijden van de rijbaan, bij nieuwe fietsenstallingen meer vrije ruimte voor fietsers plus toegankelijke stallingen en meer ruimte voor groen. Later in 2025 en 2026 pakken we de overige quick wins op. In de jaren daarna volgen de overige aanpassingen. De planning daarvoor is nog niet bekend.
Meer weten?
Heb je vragen of ideeën? Neem dan contact met ons op via fietszone [at] maastricht.nl (fietszone[at]maastricht[dot]nl).
