Fietszone in het centrum
Het stadsbestuur onderzoekt de mogelijkheid om van het centrum van Maastricht een fietszone te maken. Dit plan hoort bij het thema ‘klimaat en energie’ van het coalitieakkoord. Door keuzes te maken op het gebied van bereikbaarheid en vervoer, wil de gemeente de stad fijner maken om in te wonen, werken en leven. Jij kunt meepraten over de fietszone.
Doel van de fietszone
Het centrum van Maastricht, binnen de singels, is een druk gebied met veel bewoners, bezoekers en activiteiten. De historische opbouw van het centrum, met smalle wegen en weinig plek, zorgt ervoor dat we de ruimte slim moeten indelen.
De fietszone moet ervoor zorgen dat fietsen in het centrum ontspannen en fijn is. Het doel is een fietsvriendelijke omgeving die past bij het historische centrum, met veilige en prettige routes voor fietsers waar auto's te gast zijn. Een combinatie van een veilige inrichting en duidelijke informatie is belangrijk voor het succes van de fietszone.
Omdat het centrum minder geschikt is voor snelle fietsers, kunnen zij de bestaande fietspaden en wegen langs de fietszone gebruiken. We geven meer ruimte aan voetgangers en fietsers zonder ander vervoer uit te sluiten. Zo blijven winkels, horeca en andere belangrijke plekken bereikbaar voor ander vervoer.
Voorlopig plan
De gemeente heeft een inspiratiedocument gemaakt als startpunt. Hierin staan mogelijke maatregelen. Bekijk hieronder de voorlopige plattegrond van de fietszone.
Het inspiratiedocument en het beleid van de gemeente, zoals de Omgevingsvisie Maastricht 2040 en het Actieplan Fietsen, zijn de basis voor de fietszone. Ook vonden er straatinterviews met fietsers en bestuurders van auto's plaats in 2024. De veiligheid van het verkeer staat voorop. Er komen geen grote veranderingen in de verkeersroutes. Dit zou ingewikkeld zijn door overlap met andere projecten en onderzoeken. Bijvoorbeeld Autoluw Wyck en de OV-studie binnenstad.
Pilot autoluw Wyck
Op dit moment loopt er al een groot project in het centrum. Dit is de pilot Autoluw Wyck. Deze projecten kunnen tegelijk worden opgepakt, omdat ze elkaar aanvullen en versterken.
- Het project Fietszone in het centrum legt de focus op de fietser. In dit project richten we ons op het verbeteren van de fietsbeleving in het centrum
- In de pilot Autoluw Wyck onderzoeken we of minder autoverkeer bijdraagt aan een prettiger verblijfsklimaat in Wyck. Het gaat hier alleen over tijdelijke maatregelen voor gemotoriseerd verkeer.
Minder autoverkeer kan fijner zijn voor fietsers. De maatregelen vanuit de fietszone kunnen misschien ook worden verwerkt in de pilot Autoluw Wyck. Als dat kan worden de maatregelen samen met de werkgroep van de pilot Autolow Wyck besproken en verder uitgewerkt.
Meepraten
Bewoners, ondernemers en weggebruikers van het centrum kunnen meepraten over de fietszone. Het centrum is een groot gebied. En het ene deel is anders dan het andere. Daarom delen we het centrum op in 3 gebieden. Per gebied organiseren we een bijeenkomst. Je bent welkom om mee te praten.
- Deelgebied 1 (Boschstraatkwartier, Statenkwartier, Sphinxkwartier, Binnenstad): maandag 2 september, 19.00 tot 21.00 uur, De Brandweer (B*Centrale), Capucijnenstraat 21
- Deelgebied 2 (Kommelkwartier, Jekerkwartier, Binnenstad): woensdag 4 september, 19.00 tot 21.00 uur, Stayokay (zaal Vrijthof), Maasboulevard 101
- Deelgebied 3 (Wyck): maandag 30 september, 19.00 tot 21.00 uur, The Masters (Grote zaal), Hoogbrugstraat 42.
Jouw mening en ideeën zijn belangrijk voor een succesvol plan. We maakten alvast een inspiratiedocument ter voorbereiding op de bijeenkomsten. Het is handig als je dit hebt gelezen voor de bijeenkomsten.
Aanmelding participatiebijeenkomst
Planning
In november besluit het college over het definitieve inspiratiedocument. Houd deze website in de gaten voor meer informatie.
Interesse?
Wil je weten welke ideeën er al zijn en hoe je kunt meedoen? Heb je nu al vragen, ideeën, of wil je actief betrokken worden bij dit project? Neem dan contact met ons op via fietszone [at] maastricht.nl.