Veranderingen rondom de Wilhelminasingel

Read this information in English

We werken aan de Wilhelminasingel, Wilhelminabrug, Franciscus Romanusweg en Sint Maartenslaan. Want er is meer ruimte nodig voor fietsers en voetgangers. Ook maken we de straten veiliger. Als alles goed gaat, is het werk voor het einde van 2025 klaar.

Over het werk

We werken in 4 fases. Hieronder lees je per fase wat we doen en wat het werk voor jou betekent. 

  • plattegrond van nieuw fietspad

    Nieuw fietspad langs Franciscus Romanusweg

    Langs de Franciscus Romanusweg aan de kant van de Maas komt een fietspad met 2 richtingen (zie kaartje hierboven op de pagina, kleur roze). Dat pad loopt vanaf de Wilhelminabrug tot aan de Sint Antoniuslaan (2025). In mei 2025 zijn we hieraan begonnen te werken. In 2026 laten we het fietspad verlengen tot aan de Borgharenweg.

    Vragen over het werk? Kom naar het inloopspreekuur op een paar woensdagen bij De Griend. Meer info staat onder het kopje 'Contact en meer informatie'.

    Gevolgen voor het verkeer:

    • We leiden (vracht)auto's, bussen en motors om via de N2 (Koning Willem-Alexandertunnel). De omrijtijd is 10 minuten, via Avenue Céramique, de John F. Kennedybrug en de tunnel.
    • Bromfietsers leiden we om via de Noorderbrug.
    • Fietsers en voetgangers worden omgeleid via het Griendpark. Dat kost 5 minuten extra reistijd.
    • Parkeergarage Q-park Griend blijft bereikbaar vanuit het noorden, vanaf de Noorderbrug.
    • De bussen rijden door het werk heen via een slagboom. Buslijn 10 van Arriva rijdt via de Noorderbrug.
    Kaartje fase 1 WiIlhelminasingel
  • Over het werk

    Kruispunt Wilhelminasingel – Sint Maartenslaan

    We verbreden het fietspad bij het kruispunt Wilhelminasingel en de Sint Maartenslaan (zie kaartje hierboven op de pagina, kleur blauw). Ook komen er plekken in het midden waar auto's, bussen en fietsers tijdelijk kunnen stoppen om over te steken. Dat noemen we opstelruimtes. Het werk aan de Wilhelminasingel duurt tot en met 4 augustus. 

    In deze fase vervangen we het wegdek van de brug, verbreden we de fietspaden en worden de leuningen schoongemaakt en opnieuw geverfd. Ook richten we de op- en afrit van de brug aan de kant van Mosae Forum/Kesselskade opnieuw in. Er komt meer ruimte voor voetgangers. 

    In de Wilhelminasingel, vanaf de Stationsstraat tot aan de kruising met de Sint Maartenslaan, vernieuwen we het wegdek. Tussen de brug en de kruising worden de weg en de stoep vernieuwd, maar blijft de inrichting hetzelfde. De grootste aanpassingen zijn op de kruising. Die wordt opnieuw ingericht. De fietspaden worden iets naar buiten verlegd voor meer veiligheid en in het midden van de weg komt een opstelplaats waar overstekend verkeer tijdelijk kan wachten. 

    Uw woning blijft bereikbaar

    De parallelwegen en omliggende straten van de Wilhelminasingel blijven bereikbaar. Via de ventweg bij de Franciscus Romanusweg kunt u bij De Maasresidentie komen. Afval halen we gewoon normaal op.

    Wilhelminabrug

    Aan de Wilhelminabrug vindt onderhoud plaats. Daarom is de brug 8 weken dicht voor al het verkeer.

    Kesselskade en Mosae Forum

    Een deel van de Kesselskade en het voorplein van Mosae Forum krijgen een nieuw wegdek.  

    Gevolgen voor het verkeer

    • De Wilhelminabrug, Wilhelminasingel (vanaf de stationsstraat) en Franciscus Romanusweg (helling naar de brug) zijn afgesloten.
    • (Vracht)auto's, bussen en motors rijden om via de Noorderbrug. De omrijtijd is 15 minuten.
    • Fietsers en voetgangers rijden om via de Sint Servaasbrug.
    • Bromfietsers en scooters rijden om via de Noorderbrug of John F. Kennedybrug. Zij mogen niet over de Servaasbrug. Ook vervalt de bromfietsstalling op de Kesselskade, bij de aansluiting met de Wilhelminabrug. Je kunt je bromfiets of motor tijdelijk stallen bij  bushalte Mosae Forum.
    • Bussen van Arriva rijden om via de Sint Antoniuslaan en de Noorderbrug. De omrijtijd is 15 minuten. Bussen van de Belgische maatschappij De Lijn rijden ook via de Noorderbrug naar het station. De halte bij Mosae Forum komt te vervallen. Uitstappen kan bij de halte Boschstraat/Maagdendries.
    • De Kesselskade is een eenrichtingsweg vanaf café Bonne Femme.
    Kaartje fase 2 Wilhelminabrug
    Wilhelminasingel conceptontwerp
  • Alle parkeervakken aan de oostkant van de Sint Maartenslaan (zie kaartje hierboven op de pagina, kleur geel) worden langsparkeerplaatsen. Dit zijn plekken langs de weg waar je jouw auto in dezelfde richting parkeert als dat het verkeer rijdt. Je ziet dan het andere verkeer beter bij het parkeren en wegrijden. Er komen ook nieuwe rioolaansluitingen en een nieuw wegdek. We maken op de Sint Maartenslaan tussen de Wilhelminasingel en station ook rode fietsstroken om het voor fietsers veiliger te maken. Een aantal parkeerplaatsen in de Turennestraat veranderen in parkeerplaatsen voor fietsen.

    Gevolgen voor het verkeer per fase

    We werken in 2 fases. Auto's kunnen niet rijden in het deel waar we werken. 

    Fase 1: Sint Maartenslaan tussen Wilhelminasingel en Turennestraat

    Fase 1 is van 11 augustus tot en met 12 september 2025. Dan werken we aan het deel van de Sint Maartenslaan tussen de Wilhelminasingel (Kantoor DSM) en de Turennestraat. De Sint Maartenslaan is dan bereikbaar vanaf het station tot aan de Turennestraat. De Turennestraat blijft bereikbaar.

    Fase 2: Sint Maartenslaan tussen Turennestraat en Parallelweg

    Fase 2 is van 15 september tot en met 10 oktober 2025. Dan werken we aan het deel van de Sint Maartenslaan tussen de Turennestraat en de Parallelweg. De Sint Maartenslaan is dan bereikbaar vanaf de Wilhelminasingel tot aan de Turennestraat. De Turennestraat en het kantoor van DSM blijven bereikbaar.

    Voor allebei de fases geldt:

    • Fietsers leiden we om via de Stationsstraat.
    • Bussen van Arriva rijden via de bussluis op de Sint Antoniuslaan.
    • Je hebt geen last van het werk als je te voet komt. 
    kaartje van Maastricht met daarop rood gearceerd waar gewerkt wordt tijdens fase 3 Sint Maartenslaan
    Sint Maartenslaan conceptontwerp.jpg
  • We maken een soort inrit aan de westkant van de Sint Maartenslaan (zie kaartje hierboven, kleur paars). Dat betekent dat het 1e stuk van de Sint Maartenslaan hoger komt te liggen dan de Wilhelminasingel. Zo willen we ervoor zorgen dat verkeer rustiger rijdt en als dat kan liever de hoofdwegen kiest.

    Gevolgen voor het verkeer

    • Er is geen autoverkeer mogelijk in het werkvak. Omwonenden kunnen altijd via 1 van de beschikbare wegen (Wycker Brugstraat, Grachtstraat, Oeverwal en Lage Barakken) in en uit rijden en parkeren.
    • De fietsers worden omgeleid via de Wycker Brugstraat en Stationsstraat.
    • Er zijn geen gevolgen voor het openbaar vervoer.  
    • Er is minimale hinder voor voetgangers. Er is een voetgangersverbinding aan weerszijden van het werkvak (minimaal 2 meter breed). 

Contact en meer informatie

We houden je op de hoogte via:

  • een brief: voor het begin van iedere fase krijgen bewoners en ondernemers in het gebied een informatiebrief van de aannemer.
  • de BouwApp: download de app via debouwapp.nl of via de QR-code hieronder. Volg in de app 'Wilhelminasingel' om berichten te krijgen over het werk.
  • de omgevingsmanager Danielle Schols: je kunt Danielle bereiken via het formulier in de BouwApp of via e-mail: dschols [at] heijmans.nl (dschols[at]heijmans[dot]nl). Dringende vragen kun je stellen via Whatsapp: 06 41 27 18 25.
  • een inloopspreekuur: op woensdag 2 en woensdag 16 juli en op woensdag 13 en woensdag 27 augustus houdt de omgevingsmanager een inloopspreekuur tussen 14.30 en 16.00 uur. Dat is in 1 van de tijdelijke gele kleine gebouwen die op De Griend staan. Als je vragen hebt over het nieuwe fietspad en/of het werk aan de Franciscus Romanusweg kun je gewoon binnenlopen.
  • Borden bij het werk en verkeersregelaars: we plaatsen borden met tekst in meerdere talen en zetten verkeersregelaars in.

Meer info:

BouwApp QR-code.png

Veelgestelde vragen

    • Wat is het doel van de veranderingen?
      Het doel is om meer te zorgen voor meer ruimte voor fietsers en voetgangers, meer verkeersveiligheid en minder verkeer dat eigenlijk op de hoofdwegen thuishoort (sluipverkeer).
    • Wanneer is het werk begonnen?
      We zijn begonnen op 6 mei. Eind 2025 hopen we klaar te zijn.
    • Waarom komt er een soort inrit in de Sint Maartenslaan?
      De inrit houdt in dat het 1e deel van de Sint Maartenslaan hoger komt de liggen dan de Wilhelminasingel. Dit zorgt ervoor dat verkeer rustiger gaat rijden en liever voor de hoofdwegen kiest.
    • Wat betekent het werk voor het verkeer in de buurt?
      Per fase staat hierboven uitgelegd wat het werk voor gevolgen heeft voor het verkeer.
    • Blijven woningen en bedrijven bereikbaar?
      Ja, woningen en bedrijven blijven altijd te voet bereikbaar. Laden en lossen kan in overleg.
    • Wat zijn de gevolgen van het werk voor het openbaar vervoer?
      Per fase staat hierboven uitgelegd wat het werk voor gevolgen heeft voor het openbaar vervoer.
    • Wat verandert er voor parkeren in de Sint Maartenslaan?
      • Oostkant Sint Maartenslaan: de bestaande parkeervakken worden langsparkeerplaatsen. Dit zijn plekken waar je jouw auto in dezelfde richting parkeert als het verkeer rijdt.
      • Wilhelminasingel: je kunt parkeren door via de Sint Maartenslaan naar de Parallelweg te rijden.
    • Komen er parkeerplekken voor fietsers bij?
      Ja, aan de oostkant van de Sint Maartenslaan zorgen we voor we extra parkeerplekken voor fietsen.
    • Welke overlast kan ik verwachten?
      • Je hoort sloop- en bouwgeluiden.
      • Wegen zijn tijdelijk afgesloten en/of je moet omrijden/er is een omleiding.
    • Hoe informereren jullie de buurt?
      • Er zijn informatiebijeenkomsten.
      • Updates via de BouwApp.
      • Contact met de omgevingsmanager.
    • Hoe kan ik contact opnemen met iemand van het project?
      Er is een omgevingsmanager aan wie je vragen kunt stellen. De contactgegevens staan onder het kopje 'Contact en meer informatie'.
    • Wanneer is de volgende informatiebijeenkomst?
      Bewoners en ondernemers in de buurt krijgen een uitnodiging van de aannemer voor een bijeenkomst.