Veranderingen rondom de Wilhelminasingel

We werken aan de Wilhelminasingel, Wilhelminabrug, Franciscus Romanusweg en Sint Maartenslaan. Want in Wyck en Sint Maartenspoort is meer ruimte nodig voor fietsers en voetgangers. Ook gaan we de straten veiliger maken. We beginnen al in het voorjaar met werken. In de zomer gaat de Wilhelminabrug dicht. Als alles goed gaat, zijn we met al het werk klaar voor het einde van 2025.

Over het werk

Op 6 mei beginnen we met de aanleg van een nieuw fietspad in 2 richtingen langs de Franciscus Romanusweg. Het loopt tot aan de Sint Antoniuslaan. Vanaf 30 juni beginnen we met het groot onderhoud aan de Wilhelminasingel en Wilhelminabrug. Voor de veiligheid moet de Wilhelminabrug daarom in de zomer 8 weken dicht voor al het verkeer.  

Van augustus tot eind november gaan we in de Sint Maartenslaan het wegdek verbeteren, leggen we er nieuw riool en verbreden we de fietspaden. Ook komen er maatregelen om te zorgen dat verkeer langzamer rijdt. 

Wat merk je van het werk?

Het werk is overdag tussen 07.00 en 16.00 uur.  In sommige gevallen moet je omrijden. Of je busreis met Arriva duurt wat langer. We doen er alles aan om ervoor te zorgen dat je zo weinig mogelijk last hebt van het werk.

We werken bijvoorbeeld in 4 fases. Zo zorgen we dat we sneller klaar zijn, de buurt bereikbaar blijft en dat er zo weinig mogelijk omleidingen nodig zijn in het verkeer. Woningen en bedrijven blijven te voet bereikbaar. Laden en lossen kan in overleg. Houd rekening met sloop- en bouwgeluiden.

Woon of onderneem je in de buurt? Ook tijdens het werk houden we je op de hoogte. Je kunt altijd vragen stellen aan de omgevingsmanager. Onder het kopje 'Blijf op de hoogte' staan de contactgegevens.

  • plattegrond van nieuw fietspad

    Nieuw fietspad langs Franciscus Romanusweg

    Langs de Franciscus Romanusweg komt een fietspad met 2 richtingen vanaf de Wilhelminabrug tot aan de Sint Antoniuslaan (2025). Dit komt aan de kant van de Maas. In 2026 laten we het fietspad verlengen tot aan de Borgharenweg.

    Gevolgen voor het verkeer

    •    Doorgaand (gemotoriseerd) verkeer wordt omgeleid via de N2 (Koning Willem-Alexander tunnel). De omrijtijd is 10 minuten, via Avenue Céramique, Kennedybrug en tunnel. 
    •    Bromfietsers worden omgeleid via de Noorderbrug.
    •    Langzaam verkeer (fietsers, voetgangers) worden omgeleid via Griendpark. De omrijtijd is 5 minuten.
    •    Q-park Griend blijft bereikbaar vanuit het noorden, vanaf de Noorderbrug.
    •    De bussen rijden door het werk heen door middel van een slagboom. Buslijn 10 van Arriva rijdt via de Noorderbrug.
     

    Kaartje fase 1 WiIlhelminasingel
  • Groot onderhoud en herinrichting Wilhelminabrug, Wilhelminasingel, Kesselskade en voorplein Mosae Forum

    Veranderingen kruispunt Wilhelminasingel – Sint Maartenslaan

    We verbreden het fietspad bij het kruispunt Wilhelminasingel – Sint Maartenslaan (zie kaartje hierboven, kleur blauw). Ook komen er plekken in het midden waar voertuigen tijdelijk kunnen stoppen om over te stekken. Dit noemen we opstelruimtes. Deze helpen om het verkeer beter te reguleren en zorgen voor een vlottere doorstroming,

    De werkzaamheden aan de Wilhelminasingel duren tot en met 4 augustus 2025.

    Gevolgen voor het verkeer

    • De brug is 8 weken lang dicht voor al het verkeer en voetgangers.
    • Doorgaand verkeer (al het gemotoriseerd verkeer, behalve fietsers en voetgangers) wordt omgeleid via de Noorderbrug. De omrijtijd is 15 minuten.
    • Fietsers en voetgangers worden omgeleid via de Sint Servaasbrug.
    • Alle bussen van Arriva rijden om via de Antoniuslaan en de Noorderbrug. De omrijtijd is 15 minuten. Bussen van De Lijn eindigen tijdelijk bij halte Mosae Forum en rijden dan weer terug naar België.
    • De Kesselskade is eenrichtingsweg vanaf café Bonne Femme.
    • Bromfietsers mogen niet over de Servaasbrug. Ze worden omgeleid via Noorderbrug/Kennedybrug. 
    Kaartje fase 2 Wilhelminabrug
    Wilhelminasingel conceptontwerp
  • Alle parkeervakken aan de oostkant van de Sint Maartenslaan (zie kaartje hierboven, kleur geel) worden langsparkeerplaatsen. Dit zijn plekken langs de weg waar je jouw auto in dezelfde richting parkeert als het verkeer rijdt, dus niet schuin of dwars. Je ziet dan het andere verkeer beter bij het parkeren en wegrijden. Er komen nieuwe rioolaansluitingen en een nieuw wegdek. 

    Er komt meer herkenbaarheid van hoofdfietsroutes door ook op de Sint Maartenslaan rode fietsstroken te maken, tussen de Wilhelminasingel en het station. Een aantal parkeerplaatsen in de Turennestraat worden parkeerplaatsen voor fietsen. 

    Gevolgen voor het verkeer

    • Geen autoverkeer mogelijk in het werkvak. In de 1e periode (fase 3A) is de afslaande beweging vanaf de Wilhelminasingel richting de Sint Maartenslaan en de Turennestraat gewoon mogelijk. In de 2e periode (fase 3B) is dit niet meer mogelijk en rijdt bestemmingsverkeer vanaf de Parallelweg richting de Sint Maartenslaan en de Turennestraat. In de laatste week realiseren we pas de straatwerkzaamheden aan de Turennestraat (fase 3C). De Sint Maartenlaan is dan volledig beschikbaar voor autoverkeer (en de parkeerplaatsen). Ook de Turennestraat en DSM blijven gewoon bereikbaar.
    • Fietsers worden omgeleid via de Stationsstraat.
    • Bussen van Arriva worden omgeleid via de bussluis op de Antoniuslaan.
    • Er zijn minimale gevolgen voor voetgangers. Er is een voetgangersverbinding aan weerszijden van het werkvak (minimaal 2 meter breed). 
    Sint Maartenslaan conceptontwerp.jpg
  • We maken een inritconstructie aan de westkant van de Sint Maartenslaan (zie kaartje hierboven, kleur paars). Dat betekent dat het 1e stuk van de Sint Maartenslaan hoger komt te liggen dan de Wilhelminasingel. Zo willen we ervoor zorgen dat verkeer rustiger rijdt en als dat kan liever de hoofdwegen kiest.

    Gevolgen voor het verkeer

    • Er is geen autoverkeer mogelijk in het werkvak. Omwonenden kunnen altijd via 1 van de beschikbare wegen (Wycker Brugstraat, Grachtstraat, Oeverwal en Lage Barakken) in en uit rijden en parkeren.
    • De fietsers worden omgeleid via de Wycker Brugstraat en Stationsstraat.
    • Er zijn geen gevolgen voor het openbaar vervoer.  
    • Er is minimale hinder voor voetgangers. Er is een voetgangersverbinding aan weerszijden van het werkvak (minimaal 2 meter breed). 
    • Fase 1: Herinrichting Franciscus Romanusweg: 6 mei tot en met 27 juni 2025 (8 weken)
    • Fase 2: Werk aan de Wilhelminabrug, Kesselkade, voorplein Mosae Forum, Wilhelminasingel: 30 juni tot en met 21 augustus 2025 (8 weken). De werkzaamheden aan de Wilhelminasingel duren tot en met 4 augustus 2025.
    • Fase 3: Sint Maartenslaan oostkant: 4 augustus tot en met 10 oktober 2025 (10 weken)
    • Fase 4: Sint Maartenslaan westkant: 13 oktober tot en met 28 november 2025 (7 weken)
    • Informatiebijeenkomst: begin april krijgen bewoners en ondernemers in het gebied een uitnodigingsbrief van de aannemer.
    • BouwApp: download de app via debouwapp.nl of via de QR-code hieronder. Volg in de app 'Wilhelminasingel' om berichten te krijgen over het werk.
    • Omgevingsmanager: Danielle Schols. Je kunt Danielle bereiken via het formulier in de BouwApp of via e-mail: dschols [at] heijmans.nl. Dringende vragen kun je stellen via Whatsapp: 06 41 27 18 25.
    • We plaatsen borden met tekst in meerdere talen en zetten verkeersregelaars in.
    • Meer info:
    BouwApp QR-code.png
    Download de BouwApp via de QR-code
  • Algemeen

    • Wat is het doel van de veranderingen?
      Het doel is om meer te zorgen voor meer ruimte voor fietsers en voetgangers, meer verkeersveiligheid en minder verkeer dat eigenlijk op de hoofdwegen thuishoort (sluipverkeer).
    • Wanneer beginnen de werkzaamheden?
      De werkzaamheden beginnen op 6 mei en zijn naar verwachting voor het einde van het jaar klaar.

    Verkeer en bereikbaarheid

    • Wat betekenen de werkzaamheden voor het verkeer in de buurt?
      Het openbaar vervoer wordt tijdens het werk aan de Wilhelminabrug omgeleid via de Noorderbrug. Dat is van 30 juni tot 21 augustus.
    • Blijven woningen en bedrijven bereikbaar?
      Ja, woningen en bedrijven blijven altijd te voet bereikbaar. Laden en lossen kan in overleg.
    • Wat betekenen de werkzaamheden voor het openbaar vervoer?
      We verwachten dat de werkzaamheden gevolgen zullen hebben voor de tijden en routes van het openbaar vervoer. Hierover volgt later meer informatie.

    Parkeren

    • Wat verandert er voor parkeren in de Sint Maartenslaan?
      • Oostkant Sint Maartenslaan: de bestaande parkeervakken worden langsparkeerplaatsen. Dit zijn plekken waar je jouw auto in dezelfde richting parkeert als het verkeer rijdt, dus niet schuin of dwars.
      • Wilhelminasingel: je kunt parkeren door via de Sint Maartenslaan naar de parallelweg te rijden.
    • Komen er fietsparkeerplekken bij?
      Ja, aan de oostkant van de Sint Maartenslaan zorgen we voor we extra fietsparkeerplekken.

    Werkzaamheden en overlast

    • Welke overlast kan ik verwachten?
      • Sloop- en bouwgeluiden.
      • Tijdelijke wegafsluitingen en omleidingen.
    • Hoe wordt de buurt geïnformeerd over de voortgang?
      • Informatiebijeenkomsten (na de aanbesteding).
      • Updates via de BouwApp.
      • Contact met de omgevingsmanager vanaf juni 2025.

    Meer over de veranderingen

    • Waarom komt er een inritconstructie in de Sint Maartenslaan?
      De inritconstructie betekent dat het 1e deel van de Sint Maartenslaan hoger komt de liggen dan de Wilhelminasingel. Dit zorgt ervoor dat verkeer rustiger gaat rijden en liever de hoofdwegen kiest.

    Contact en vragen

    • Hoe kan ik contact opnemen met iemand van het project?
      Er is een omgevingsmanager aan wie je vragen kunt stellen. De contactgegevens staan onder het kopje 'Blijf op de hoogte'.
    • Wanneer is de volgende informatiebijeenkomst?
      Bewoners en ondernemers in de buurt krijgen in april een uitnodiging van de aannemer voor een bijeenkomst.