Veranderingen rondom de Wilhelminasingel
We werken aan de Wilhelminasingel, Wilhelminabrug, Franciscus Romanusweg en Sint Maartenslaan. Want er is meer ruimte nodig voor fietsers en voetgangers. Ook maken we de straten veiliger. Als alles goed gaat, is het werk voor het einde van 2025 klaar.
Over het werk
We werken in 4 fases. Hieronder lees je per fase wat we doen en wat het werk voor jou betekent. We werken tussen 07.00 en 16.00 uur. Soms moet je omrijden of omlopen. Of je busreis met Arriva duurt wat langer. We doen er alles aan om ervoor te zorgen dat je zo weinig mogelijk last hebt van het werk.
Woningen en bedrijven blijven te voet bereikbaar. Laden en lossen kan in overleg. Houd rekening met sloop- en bouwgeluiden.

-
Nieuw fietspad langs Franciscus Romanusweg
Langs de Franciscus Romanusweg aan de kant van de Maas komt een fietspad met 2 richtingen (zie kaartje hierboven op de pagina, kleur roze). Dat pad loopt vanaf de Wilhelminabrug tot aan de Sint Antoniuslaan (2025). In mei 2025 zijn we hieraan begonnen te werken. In 2026 laten we het fietspad verlengen tot aan de Borgharenweg.
Vragen over het werk? Kom naar het inloopspreekuur op woensdag bij De Griend. Meer info staat onder het kopje 'Contact en meer informatie'.
Gevolgen voor het verkeer:
- We leiden (vracht)auto's, bussen en motors om via de N2 (Koning Willem-Alexandertunnel). De omrijtijd is 10 minuten, via Avenue Céramique, de Kennedybrug en de tunnel.
- Bromfietsers leiden we om via de Noorderbrug.
- Fietsers en voetgangers worden omgeleid via het Griendpark. Dat kost 5 minuten extra reistijd.
- Parkeergarage Q-park Griend blijft bereikbaar vanuit het noorden, vanaf de Noorderbrug.
- De bussen rijden door het werk heen via een slagboom. Buslijn 10 van Arriva rijdt via de Noorderbrug.
-
Veranderingen kruispunt Wilhelminasingel – Sint Maartenslaan
We verbreden het fietspad bij het kruispunt Wilhelminasingel en de Sint Maartenslaan (zie kaartje hierboven op de pagina, kleur blauw). Ook komen er plekken in het midden waar auto's, bussen en fietsers tijdelijk kunnen stoppen om over te steken. Dat noemen we opstelruimtes. Het werk aan de Wilhelminasingel duurt tot en met 4 augustus.
Een deel van de Kesselskade en het voorplein van Mosae Forum krijgen een nieuw wegdek.
Gevolgen voor het verkeer
- De brug is 8 weken dicht voor al het verkeer (ook voor voetgangers).
- We leiden (vracht)auto's, bussen en motors omgeleid via de Noorderbrug. De omrijtijd is 15 minuten.
- Fietsers en voetgangers kunnen de Sint Servaasbrug gebruiken in plaats van de Wilhelminabrug.
- Alle bussen van Arriva rijden om via de Antoniuslaan en de Noorderbrug. De omrijtijd is 15 minuten. Bussen van de Belgische maatschappij De Lijn rijden ook via de Noorderbrug naar het station. De halte bij Mosae Forum komt te vervallen.
- De Kesselskade is eenrichtingsweg vanaf café Bonne Femme.
- Bromfietsers mogen niet over de Servaasbrug. Voor hen is er een omleiding via de Noorderbrug/Kennedybrug.
-
Alle parkeervakken aan de oostkant van de Sint Maartenslaan (zie kaartje hierboven op de pagina, kleur geel) worden langsparkeerplaatsen. Dit zijn plekken langs de weg waar je jouw auto in dezelfde richting parkeert als dat het verkeer rijdt. Je ziet dan het andere verkeer beter bij het parkeren en wegrijden. Er komen ook nieuwe rioolaansluitingen en een nieuw wegdek. We maken op de Sint Maartenslaan tussen de Wilhelminasingel en station ook rode fietsstroken. Een aantal parkeerplaatsen in de Turennestraat veranderen in parkeerplaatsen voor fietsen.
Gevolgen voor het verkeer
- Auto's kunnen niet rijden in het deel waar we werken. We werken in 3 fases. In de 1e fase kun je met je auto vanaf de Wilhelminasingel gewoon afslaan richting de Sint Maartenslaan en de Turennestraat. In de 2e fase kan dat niet. Als je dan in de Sint Maartenslaan moet zijn, rijd je vanaf de Parallelweg richting de Sint Maartenslaan en de Turennestraat. In de laatste fase/week werken we in de Turennestraat. De Sint Maartenslaan kan dan gewoon weer gebruikt worden. Ook de Turennestraat en DSM blijven bereikbaar in die laatste week.
- Fietsers leiden we om via de Stationsstraat.
- Bussen van Arriva rijden via de bussluis op de Antoniuslaan.
- Je hebt geen last van het werk als je met te voet komt.
-
We maken een soort inrit aan de westkant van de Sint Maartenslaan (zie kaartje hierboven, kleur paars). Dat betekent dat het 1e stuk van de Sint Maartenslaan hoger komt te liggen dan de Wilhelminasingel. Zo willen we ervoor zorgen dat verkeer rustiger rijdt en – als dat kan – liever de hoofdwegen kiest.
Gevolgen voor het verkeer
- Er is geen autoverkeer mogelijk in het werkvak. Omwonenden kunnen altijd via 1 van de beschikbare wegen (Wycker Brugstraat, Grachtstraat, Oeverwal en Lage Barakken) in en uit rijden en parkeren.
- De fietsers worden omgeleid via de Wycker Brugstraat en Stationsstraat.
- Er zijn geen gevolgen voor het openbaar vervoer.
- Er is minimale hinder voor voetgangers. Er is een voetgangersverbinding aan weerszijden van het werkvak (minimaal 2 meter breed).
Contact en meer informatie
We houden je op de hoogte via:
- een brief: voor het begin van iedere fase krijgen bewoners en ondernemers in het gebied een informatiebrief van de aannemer.
- de BouwApp: download de app via debouwapp.nl of via de QR-code hieronder. Volg in de app 'Wilhelminasingel' om berichten te krijgen over het werk.
- de omgevingsmanager Danielle Schols: je kunt Danielle bereiken via het formulier in de BouwApp of via e-mail: dschols [at] heijmans.nl (dschols[at]heijmans[dot]nl). Dringende vragen kun je stellen via Whatsapp: 06 41 27 18 25.
- een inloopspreekuur: elke woensdag houdt de omgevingsmanager ook een inloopspreekuur tussen 15.00 en 16.30 uur. Dat is in 1 van de tijdelijke gele kleine gebouwen die op De Griend staan. Als je vragen hebt over het nieuwe fietspad en/of het werk aan de Franciscus Romanusweg kun je gewoon binnenlopen.
- Borden bij het werk en verkeersregelaars: we plaatsen borden met tekst in meerdere talen en zetten verkeersregelaars in.
Meer info:
- Werkzaamheden en verbeteringen in de omgeving van de Wilhelminasingel: www.maastrichtbereikbaar.nl
- Informatie over wijzigingen in het busverkeer: www.arriva.nl/maastricht

Veelgestelde vragen
-
- Wat is het doel van de veranderingen?
Het doel is om meer te zorgen voor meer ruimte voor fietsers en voetgangers, meer verkeersveiligheid en minder verkeer dat eigenlijk op de hoofdwegen thuishoort (sluipverkeer). - Wanneer is het werk begonnen?
We zijn begonnen op 6 mei. Eind 2025 hopen we klaar te zijn. - Waarom komt er een soort inrit in de Sint Maartenslaan?
De inrit houdt in dat het 1e deel van de Sint Maartenslaan hoger komt de liggen dan de Wilhelminasingel. Dit zorgt ervoor dat verkeer rustiger gaat rijden en liever voor de hoofdwegen kiest.
- Wat is het doel van de veranderingen?
-
- Wat betekent het werk voor het verkeer in de buurt?
Per fase staat hierboven uitgelegd wat het werk voor gevolgen heeft voor het verkeer. - Blijven woningen en bedrijven bereikbaar?
Ja, woningen en bedrijven blijven altijd te voet bereikbaar. Laden en lossen kan in overleg. - Wat zijn de gevolgen van het werk voor het openbaar vervoer?
Per fase staat hierboven uitgelegd wat het werk voor gevolgen heeft voor het openbaar vervoer.
- Wat betekent het werk voor het verkeer in de buurt?
-
- Wat verandert er voor parkeren in de Sint Maartenslaan?
- Oostkant Sint Maartenslaan: de bestaande parkeervakken worden langsparkeerplaatsen. Dit zijn plekken waar je jouw auto in dezelfde richting parkeert als het verkeer rijdt.
- Wilhelminasingel: je kunt parkeren door via de Sint Maartenslaan naar de Parallelweg te rijden.
- Komen er parkeerplekken voor fietsers bij?
Ja, aan de oostkant van de Sint Maartenslaan zorgen we voor we extra parkeerplekken voor fietsen.
- Wat verandert er voor parkeren in de Sint Maartenslaan?
-
- Welke overlast kan ik verwachten?
- Je hoort sloop- en bouwgeluiden.
- Wegen zijn tijdelijk afgesloten en/of je moet omrijden/er is een omleiding.
- Hoe informereren jullie de buurt?
- Er zijn informatiebijeenkomsten.
- Updates via de BouwApp.
- Contact met de omgevingsmanager.
- Hoe kan ik contact opnemen met iemand van het project?
Er is een omgevingsmanager aan wie je vragen kunt stellen. De contactgegevens staan onder het kopje 'Contact en meer informatie'. - Wanneer is de volgende informatiebijeenkomst?
Bewoners en ondernemers in de buurt krijgen een uitnodiging van de aannemer voor een bijeenkomst.
- Welke overlast kan ik verwachten?