Ook de gemeente verduurzaamt! Zo pakken we ons wagenpark aan
De gemeente Maastricht wil in 2030 klimaatneutraal werken. Dat jaartal komt steeds dichterbij. Daarom zetten we stappen om te verduurzamen. Onder andere met het wagenpark. Je ziet al een tijdje onze elektrische auto’s en bestelauto’s door de stad rijden. Voor je het weet, kom je ook elektrische veegmachines en vuilniswagens tegen.
De gemeente is al een paar jaar bezig met het verduurzamen van het wagenpark. Daarover informeerden we je vorig jaar al eens. Inmiddels hebben we verdere stappen gezet. Danny Vergoossen, Teamleider Techniek, weet het zeker: in 2030 zijn alle 250 voertuigen vervangen voor een elektrisch exemplaar.
Voorbereidingen
Alle auto’s en bestelauto’s van de gemeente, Maastricht Sport, Kumulus en het Theater aan het Vrijthof rijden inmiddels elektrisch. De rest rijdt op de schonere brandstof HVO100. “Wel is ‘ons huis’ al op orde voor een volledig elektrisch wagenpark”, vertelt Danny. Daarmee bedoelt hij dat alle voorbereidingen zijn getroffen. “Er is een grote trafokast bij Stadsbeheer geplaatst die binnenkort wordt aangesloten. De contracten zijn geregeld om de grote veeg- en vuilniswagens te vervangen. Ik verwacht dat we die in 2025 gaan bestellen. En we zijn druk bezig met het uitbreiden van de laadinfra achter de trafo, zodat we ook grote voertuigen kunnen laden.”
Stroomnet
“Ook passen we onze werkplaats aan, omdat we zelf alle voertuigen onderhouden. Al is dat niet héél ingrijpend. Elektrische en dieselauto’s onderhoud je grotendeels op dezelfde manier. Het enige wat verschilt, is de aandrijving. De overstap naar elektrisch ziet er dus positief uit.” Toch is er nog 1 hobbel: er is nog niet voldoende stroom. “Daar hebben we helaas geen invloed op. Enexis verwacht dat het stroomnet over 3 jaar kan worden verzwaard. In dat geval halen we onze ambitie om in 2030 helemaal elektrisch te rijden.”
Korte ritjes, veel stops
Elvis Langeveld is dagelijks met 1 van onze elektrische auto’s op pad. “Ik zorg voor het technisch onderhoud van de parkeerautomaten. De software wordt automatisch geüpdatet. Maar stof en vocht heeft invloed op de werking van de machines. Ook kruipen er geregeld spinnen en naaktslakken in. Ik verwijder de dieren en maak de automaten schoon. Mijn werk moet je echt niet meer uitvoeren met een dieselauto: het zijn korte ritjes met veel stops. Als ik het gas loslaat, komt de auto vanzelf tot stilstand. Dat betekent dus minder remmen en daarmee ook minder slijtage.”
Actieradius
Elvis komt elke dag met een snelle elektrische fiets naar het werk. Daar stapt hij in de elektrische auto van de gemeente. “Met de actieradius van 250 kilometer kan ik 3 dagen rondrijden mét de verwarming en radio aan. Ik ben er heel tevreden over, al was het in het begin wel wennen. Dan hadden we geen idee of de auto al aan stond. Je hoort én ruikt hem tenslotte niet. Iets waar ik als liefhebber van oude auto’s stiekem best wel van houd! Toch heeft deze manier van rijden veel voordelen. Het is goed dat we hiermee al zo ver zijn. Het is veel beter voor de inwoners en de leefbaarheid in onze stad.”
#MissionZeroMaastricht
Goed zorgen voor onze omgeving, bewuste keuzes maken en duurzamer leven. Dat is waar #MissionZeroMaastricht voor staat. Veel inwoners en ondernemers in Maastricht doen al mee. En met succes! Doe je ook mee?