31 oktober 2023 - Artikel

Op weg naar een 100 procent duurzaam gemeentelijk wagenpark

De gemeente Maastricht heeft maar liefst 250 auto’s. Dat zijn wagens om de openbare ruimte op orde te houden, (deel)auto’s van Maastricht Sport, het Theater aan het Vrijthof en Handhaving. We onderhouden ze allemaal in onze eigen garage. 6 fulltime monteurs zorgen 7 dagen per week dat alles op rolletjes loopt. Met het oog op een schone(re) toekomst hielden we in 2015 een proef met elektrisch rijden. Inmiddels is 1 op de 5 wagens vervangen. En in 2030 zullen we volledig elektrisch rijden. Tot die tijd is er nog werk aan de winkel!

“8 jaar geleden hebben we eerst eens geëxperimenteerd. We wilden ervaren hoe elektrische auto’s werkten en hoe we ze konden gebruiken”, vertelt Danny Vergoossen, Teamleider Techniek. “3  jaar later hebben we bijna alle bestelauto’s vervangen voor elektrische en hebben we ons eigen laadplein geopend in de Beatrixhaven. Hier kunnen we onze auto’s opladen met behulp van zonnepanelen én dat laten monitoren. We hebben in de begintijd ook waterstof overwogen. Toch bleek dat elektrisch rijden - mede door de beschikbaarheid en kosten - een betere oplossing is voor de gemeente.” 

Biobrandstof HVO

Tot 2030 vervangen we in fases steeds meer auto’s voor duurzamere modellen. Heel soms komt het voor dat het elektrisch model van een bepaald type auto er nog niet is. Danny: “Dan kiezen we voor HVO. Dat is een biobrandstof die 90% minder CO2 uitstoot. Neem sommige vrachtwagens. Al onze grootverbruikers (veegmachines en vrachtwagens) rijden reeds op HVO. Laatst hebben we wel testritten gemaakt met een elektrische huisvuilauto: in de stad, op de snelweg, volgeladen, leeg, bergop en bergaf. Dat ging goed. Ook de actieradius bleek groot genoeg: aan het eind van de dag hadden we nog 40 procent van de capaciteit over. Ik ben tevreden!” 

Zwaarder netwerk

Over de techniek en de levertijden maakt Danny zich niet druk. “Wel zijn er nog onzekerheden over het netwerk. Nu we steeds meer elektrisch rijden, is een zwaarder elektriciteitsnetwerk nodig. Om het in cijfers uit te drukken: ons laadplein heeft nu een vermogen van 201 KVA. Als we 100 procent elektrisch rijden, hebben we 1750 KVA nodig! Als gemeente regelen we alvast wat we kúnnen doen. Zo krijgen we in maart zwaardere netwerkkabels en een nieuwe transformatorkast. Daarna zorgen we voor meer laadpalen. Maar dat zijn nog maar de basisvoorzieningen. Wanneer Enexis het vermogen in het contract kan verzwaren, is nog onduidelijk. Terwijl wij wél een opgave hebben vóór 2030.” 

Routes optimaliseren

In de tussentijd kijkt de gemeente daarom naar méér oplossingen die bijdragen aan de duurzaamheidsambities. “Zo optimaliseren we jaarlijks onze (vaste) routes. Want als je minder kilometers hoeft te rijden - ook als dat elektrisch is - is dat sowieso al duurzamer en beter voor de leefbaarheid. Ook de stillere wagens dragen bij aan een prettige leefomgeving. Al is elektrisch rijden niet per se stiller. De borstels van de veegmachine en een achteruitrijsignaal hoor je nog steeds. Minder geluid produceren, is dan ook niet ons doel. Wel minder uitstoot en betere luchtkwaliteit. Zo dragen we bij aan fijne en schone stad.”

Een man in een reflecterende jas steekt de laadkabel  van een klein busje in een oplaadpunt