Fietszone in het centrum

In het centrum van Maastricht is een fietszone. In deze zone krijgen voetgangers en fietsers meer ruimte en geldt: rijd rustig en pas je snelheid aan de drukte aan. Auto’s blijven welkom, maar parkeren gebeurt vooral in garages aan de rand van het centrum. Zo maken we het centrum veiliger, groener en prettiger voor bewoners, ondernemers en bezoekers.

Waarom een fietszone?

Het centrum van Maastricht bruist van leven. Die levendigheid willen we behouden én versterken, met aandacht voor leven, wonen, werken, ondernemen, winkelen en verkeer. Een fietszone helpt daarbij. Want ...

  • ... het zorgt voor een betere balans in het centrum. Bewoners krijgen meer rust en leefbaarheid, ondernemers doen zaken in een aantrekkelijker gebied en bezoekers kunnen zich prettiger en veiliger verplaatsen.
  • .... het zorgt voor groen en gezond vervoer. Een fietszone maakt het makkelijker om te kiezen voor fietsen en lopen. Dat is beter voor het klimaat dan autorijden. En het is gezonder, want actief bewegen in de buitenlucht is goed voor je.

Het plan voor een fietszone hoort bij het thema ‘klimaat en energie’ van het coalitieakkoord. Door keuzes te maken op het gebied van verkeer en bereikbaarheid, willen we zorgen voor een gezonder, beter bereikbaar en leefbaar centrum.

Een fietszone: wat betekent dat?

We richten straten opnieuw in op een fietsvriendelijke manier, met meer ruimte op de stoep voor voetgangers. We maken duidelijke fietsroutes en zorgen voor een inrichting die past bij het historische karakter van het centrum. We maken goed duidelijk waar de fietszone begint, zodat iedereen ziet dat we ander gedrag van ze verwachten.

Snelle fietsers, zoals sportieve fietsers en e-bikes, stimuleren we om routes om het centrum heen te gebruiken. Fietsen in het centrum betekent: rekening houden met winkelend publiek, overstekende voetgangers en een levendige omgeving.

Auto’s parkeren gebeurt zoveel mogelijk in garages aan de rand van de stad. Zo blijft het centrum rustiger, groener en veiliger voor iedereen.

Kaart fietszone centrum okt 2025

Wat verandert er voor mij?

Voetgangers

In 2025 maken we bijvoorbeeld voetgangerszones van de Maaspuntweg, de paden in het Stadspark en Tapijn. In deze zones mag je ook fietsen, maar met aangepaste snelheid. De komende jaren verbeteren we stap voor stap de stoepen, zodat je er prettiger kunt lopen.

Fietsers

In de fietszone geldt voor al het verkeer: pas je snelheid aan op de drukte. We verbeteren de inrichting van verschillende wegen. Zo wordt fietsen in het centrum steeds veiliger en prettiger. Dit geldt ook voor het parkeren van je fiets.

  • Er komen op sommige straten fietsstroken. Dit zorgt voor meer ruimte en veiligheid voor fietsers.
  • Sommige straten worden voetgangerszones. Fietsers rijden hier rustig en houden afstand van voetgangers.

Automobilisten

Een aantal parkeerplaatsen verdwijnt om ruimte te maken voor groen en fietsparkeerplekken. Omdat fietsen aantrekkelijker wordt, kan het drukker worden. Doordat fietsen steeds aantrekkelijker wordt in het centrum, wordt het mogelijk drukker en moet je vaker wat rustiger rijden.

Planning

We werken stap voor stap aan de fietszone. Eerst doen we kleine dingen, zoals borden plaatsen. Zo kunnen bewoners, bezoekers en ondernemers wennen aan het idee. Grotere veranderingen, zoals het aanpassen van de straten bij de ingangen van het centrum, doen we later. Die combineren we met ander werk, zoals het vernieuwen van asfalt. Omdat we dit in fases doen, kan het even duren voordat alle ingangen van de fietszone zijn aangepast.

JaarActie
2025Borden plaatsen bij de entrees van het centrum en uitbreiden voetgangerszones
2025Zorgen voor extra lijnen op de weg, bijvoorbeeld in de Pieterstraat
2026Quickwins ingangen
2026Ingangen Calvariestraat en Capucijnenstraat opnieuw inrichten
2026Starten met het ontwerp voor de Hubertuslaan

Verdere stappen volgen in overleg en op basis van ervaringen.

Hoe is het plan ontstaan?

In 2023 maakten we een inspiratiedocument met ideeën voor een fietsvriendelijk centrum. Dit plan is goedgekeurd door het college van burgemeester en wethouders. Het sluit aan bij de Omgevingsvisie Maastricht 2040 en het Actieplan Fietsen.

In 2024 spraken we met bewoners, ondernemers, fietsers en automobilisten over hun ervaringen en wensen. Hun reacties hebben geholpen om de fietszone vorm te geven.

Bekijk het inspiratiedocument (PDF)

Meer informatie

Heb je een vraag over de fietszone, wil je iets melden of meedenken? Stuur dan een e-mail naar fietszone [at] maastricht.nl. We horen graag van je!

Fietszone