Spelen, ontdekken en leren op een groen schoolplein
Bij Openbare Basisschool (OBS) Binnenstad aan de Begijnenstraat spelen de kinderen veel buiten. Dat is niet zo gek. De school is maar wát blij met hun groene schoolplein vol natuurlijke materialen. Dat is aangelegd met hulp van de gemeente en het CNME. Het plein nodigt uit tot spelen, bewegen en ontdekken. Het maakt kinderen creatief en helpt leerkrachten om buiten les te geven.
Wie bij OBS Binnenstad het plein oploopt, kan via 4 verschillende paadjes naar de deur toe: recht over het plein, over 2 kleine heuveltjes of daar achter langs. Kinderen hebben meteen iets te kiezen. De inrichting en indeling van het plein prikkelt hun fantasie. Dat was een van de redenen om het aan te pakken. De (inmiddels vorige) schooldirecteur wilde buiten meer groen en uitdaging voor kinderen. Toen ze hoorde dat de gemeente met het CNME daarbij helpt, nam ze contact op.
Klauterboomstam
Nelle Driessen van het CNME maakte samen met het team van de school een plan. “Een groen plein is méér dan het aanplanten van struiken. Het is een plek waar kinderen ontdekken en leren”, legt Nelle uit. “Er is nu onder andere een waterspeelplek en een overkapping met een dak vol sedum. Er zijn inheemse en niet inheemse planten aangeplant en gesnoeide takken zijn gebruikt als afzetting van borders. Een grote dode boom is gekapt en de stam is neergelegd, zodat je erop kunt zitten, klauteren of balanceren.”
Gevarieerd plein
“Het is een heel gevarieerd plein geworden”, vertelt leraarondersteuner Danny Gijsen enthousiast. “Dat helpt kinderen om graag buiten te zijn en het stimuleert hun fantasie en creativiteit. De twee heuveltjes hadden we al, maar daar kun je nu ook doorheen kruipen en ze kregen nieuwe paadjes. Kinderen rollen er banden vanaf en onderaan springen anderen eroverheen. We hebben er vorige winter zelfs vanaf gesleed. Je ziet kinderen bruggen bouwen van takken of met houten blokken over plassen regenwater springen. In de natuurlijke schaduw van de bomen bestuderen kinderen ’s zomers kleine diertjes. Elk hoekje van het plein wordt benut en biedt voor ieder wat wils.”
Minder pleisters
Het schoolplein in bijna de hele dag in gebruik. De onder-, midden- en bovenbouw hebben er beurtelings pauze. Ook wordt er wel eens buiten les gegeven. Terwijl kleuters buitenspelen, zijn oudere leerlingen bezig met een taalles waarbij ze woorden of letters zoeken op het plein. Bewegend leren kan namelijk bijdragen aan betere leerresultaten. “Natuurlijk worden de kinderen wel eens vies en hebben we wat meer zand in school. Maar dat benadruk ik dan ook bij nieuwe ouders tijdens de kennismaking: kinderen kunnen hier vies worden”, vertelt leerkracht Veronique Hermsen. “En ja, ook hebben we wel eens te maken met val- en glijpartijen. In de herfst kan zo’n klauterstam glad worden. Maar ook dat hoort bij leren en ontdekken. En eerlijk gezegd plak ik minder pleisters sinds we dit plein hebben. Er is zelfs minder ruzie!”
Regelmatig onderhoud
Kinderen, ouders en leerkrachten zorgen samen voor het onderhoud. Ze vegen zand terug naar de zandspeelplekken en bladeren gaan de borders in. Waar nodig dichten ze gaten. Kinderen houden er nu eenmaal van om in de grond te peuteren. Het CNME helpt 2 keer per jaar mee met het beheer en onderhoud. “Door de handen mee uit de mouwen te steken, krijg ik een goed beeld van waar nog behoefte aan is. We bekijken dan samen wat de school zelf kan doen en waarvoor we eventueel een andere partij erbij moeten halen”, vertelt Nelle. “Het is fijn om te zien dat kinderen hier bewegen en genieten. Ik hoop nog meer schoolpleinen in Maastricht te vergroenen. Zo’n plek gun ik ieder kind!”
De gemeente vindt het belangrijk dat kinderen kunnen spelen en ontdekken op groene schoolpleinen. Daarom gingen we ook afgelopen jaar, samen met het CNME, aan de slag op meerdere Maastrichtse basisscholen. In 2024 hebben we op 4 scholen 1.900 stoeptegels verwijderd, 124 heesters geplant, 420 vaste planten en 3 toekomstige klimbomen. Dat deden we samen met 70 leerlingen. Gun jij als ouder jouw kind ook een groen schoolplein? Kaart het aan op school bij de leerkracht of de directie. Scholen die een groen plein willen, kunnen contact opnemen via info [at] cnme.nl (info[at]cnme[dot]nl)
Een groen(er) Maastricht
Maastricht wil in 2040 een klimaatbestendige stad zijn. Meer groen, op schoolpleinen bijvoorbeeld, helpt de stad te verkoelen in hete zomers en water op te nemen bij hevige hoosbuien. De bomen en planten zorgen voor meer zuurstof en minder koolstofdioxide (CO2). Meer groen nodigt ook uit tot wandelen, fietsen, spelen en sporten. En het schept ruimte voor planten- en diersoorten in de stad. Maastricht wordt zo niet alleen klimaatbestendig, maar ook nog aangenamer om in te wonen, te werken en je vrije tijd te besteden.