Energiebespaarders geven handige tips én gratis producten
De energie- en gasprijzen zijn de laatste jaren flink gestegen. Dat voelen we in onze portemonnee. Zeker nu het buiten weer kouder wordt en de verwarming aan gaat. Mensen met een laag inkomen en een slecht geïsoleerde woning worden hierdoor geraakt. Deze groep mensen willen we niet in de kou laten staan. Het CNME zet daarom energiebespaarders in. Die geven slimme tips, bieden een luisterend oor én delen gratis producten uit om energie en daarmee geld te besparen.
De energiecrisis is voelbaar in veel huishoudens. Mensen zitten soms letterlijk in de kou. “Vaak zijn het huurders die moeten wachten tot de corporatie hun woning verduurzaamt. Voldoende geld om zelf maatregelen te nemen, is er niet”, vertelt Carole van der Put, Projectcoördinator bij het CNME. “Bovendien kun je elke euro maar één keer uitgeven. Als je al niet veel te besteden hebt, leidt dat soms tot schrijnende keuzes. ‘Heating or Eating’ noemen ze dat in Engeland: ofwel je huis verwarmen ofwel een bord eten hebben.”
Moeite om rond te komen
Inwoners van Maastricht kunnen daarom gratis hulp inschakelen van een energiebespaarder van het CNME. Dat is iemand die bij je thuis komt, energiebespaartips geeft en gratis producten aanbiedt. “De enige voorwaarde om hiervoor in aanmerking te komen, is dat je inkomen laag is en dat je moeite hebt om rond te komen. Armoede is niet altijd zichtbaar. Maar als iemand zich bij ons meldt, dan helpen we eigenlijk altijd”, zegt Carole. “Toch is de drempel om hulp te vragen soms hoog. Schaamte speelt vaak een rol of mensen weten niet waar je hulp kunt krijgen. Daarom proberen wij hén te benaderen. Wie een energietoeslag krijgt, ontvangt van ons automatisch een brief. Daarin staat wanneer we bij hen in de wijk zijn en hoe je een afspraak maakt met een energiebespaarder.”
Meer warmte en comfort
De energiebespaarder bekijkt hoe iemand woont, welke apparaten er in huis staan en hoe hoog de energierekening is. “We zullen mensen nooit voorschrijven hoe ze moeten leven. Maar zien we bijvoorbeeld een elektrische deken, dan wijzen we er wel op dat die veel stroom verbruikt. Of dat de extra koelkast in de bijkeuken misschien niet continu hoeft te zijn ingestoken. We geven vooral tips en hopen iemand aan het denken te zetten. Daarnaast installeren we gratis producten waar mensen écht iets aan hebben. Zien we bijvoorbeeld gloeilampen, dan draaien we er ledlampen in. Vaak plakken we ook tochtstrips of radiatorfolie. Dat biedt meteen meer warmte en comfort.”
Laagdrempelig in contact
Nu de temperaturen weer dalen, zie je dat de behoefte aan energiebesparing weer toeneemt. Het CNME probeert daarom laagdrempelig in contact te komen met Maastrichtenaren die recht hebben op deze gratis hulp. Carole: “Je kunt de energiebespaarders tegenkomen tijdens onze acties in onder andere buurtcentra, bij voedseluitgiftepunten en in de wijkservicepunten van de gemeente. We merken dat mensen in het begin terughoudend zijn, maar uiteindelijk zien we vooral dankbare gezichten. Omdat we mensen een luisterend oor bieden en helpen om iets meer grip te krijgen op hun energierekening.”
Ben je benieuwd wat een energiebespaarder voor jou kan betekenen? Kijk op www.cnme.nl/energiebespaarder. Op deze website lees je ook wanneer de energiebespaarders bij jou in de buurt zijn.