9 november 2022 - Artikel

Deuren van sluizen bij Het Bassin krijgen opknapbeurt

De sluisdeuren van sluis 19 en sluis 20 worden dit én volgend jaar opgeknapt. De sluizen 19 en 20 geven toegang tot binnenhaven Het Bassin in Maastricht. Hoe deze onderhoudswerkzaamheden eruitzien, vertelt Roger Voncken, directievoerder civiele kunstwerken en technische installaties bij de gemeente Maastricht.

afbeelding van hijskraan bij een sluis die sluisdeur uit water haalt

De deuren van sluis 20 aan de Maaskant zijn het eerst aan de beurt. Roger: ”Combinatie Mourik Infra -  SWARCO Mobility is begin november begonnen aan deze klus. Ze halen de deuren uit het water, controleren de deuren, knappen de deuren op en plaatsen ze terug.” Dat gebeurt ook bij de deuren van sluis 19 aan de Bassinkant. Die worden in december opgeknapt.

Beschadigd door hoogwater

Die sluisdeuren zijn niet voor niets dit jaar al aan de beurt, vertelt Roger. Er wordt gewerkt aan de sluisdeuren aan de maaszijde. Aan die kant is de waterstand het hoogst. “Deze deuren hebben door het hoogwater in de zomer van 2021 behoorlijk wat geleden. Er heeft veel druk op gestaan. Daar hebben de voegen in de deuren flink onder geleden. Daardoor komt er nu te veel lekwater door die voegen.”

Normaal gesproken gaan sluisdeuren zo’n 40 jaar mee. De sluisdeuren aan de onderzijde van de twee sluizen hebben deze leeftijd en zullen hierdoor eind volgend jaar geheel vervangen worden.

afbeelding van hijskraan bij een sluis die sluisdeur uit water haalt

Een werkplek bij de sluis

De sluizen zijn rijksmonumenten. Dat betekent onder andere dat ook niet elk onderdeel zomaar vervangen kan worden. Roger: “Er mag niks veranderen aan de uitstraling van de sluizen. Het historisch beeld moet behouden blijven. Voor het onderhoud aan de deuren trekken we een maand uit per sluis. Het werk gebeurt op de locatie zelf. Bij sluis 20 werken medewerkers van Combinatie Mourik Infra – SWARCO Mobility direct naast de sluis aan de deur. Aan de deuren van sluis 19 werken ze vanaf het grasveld bij het jaagpad. Eind dit jaar moet alles klaar zijn.”

Omleiding door hijskraan

Wie merkt er wat van de werkzaamheden? Roger: “De scheepvaart heeft geen last van deze onderhoudswerkzaamheden. Binnenhaven Het Bassin is alleen voor de pleziervaart. En dat seizoen eindigt in oktober. Het verkeer kan wel eventjes last hebben van een grote kraan die de deuren uit de sluis hijst. We moeten dan de weg even afzetten. Er komen omleidingsborden te staan. Je hoort misschien ook dat er gewerkt wordt, maar omdat we alleen overdag werken, hebben mensen als het goed is niet al te veel last van het geluid.”