Stephan Van Appeven
TIM-verslaggever 8 juli 2019

YouTube-sterren komen met vernieuwd kanaal uit Maastricht

Wat als je een YouTube-kanaal van zo’n 900.000 abonnees in handen hebt, maar hier nauwelijks nog content op post? Dat is zonde, zo vonden John de Jong en Kenneth Kruijntjens. Zij waren voorheen onderdeel van succesformule Prankster, dat volgers uit en fans uit heel het land aansprak met gewaagde video’s op dit platform. Op het kanaal gaan de heren nu verder onder de naam Mixxid, maar dit keer is Maastricht de uitvalsbasis.

“Prankster was asociaal gewaagd en Mixxid is sociaal gewaagd”, zo omschrijft Kenneth Kruijntjens de verandering van content op het YouTube-kanaal met ruim 900.000 abonnees. Waar er voorheen nog wel eens kindonvriendelijke filmpjes werden geüpload bij Prankster, zal dit onder de noemer Mixxid tot het verleden behoren. Om wat voorbeelden te noemen: vroeger werd er al eens met alleen een onderbroek aan door een brandnetelbos gelopen, bij iemand spijkers in de oren geslagen en de heren namen elkaar al eens onder vuur met paintbalgeweren. Die tijd is nu voorbij. “We willen leuke filmpjes blijven maken, maar nu op een positieve manier. Het pijnlijke en vieze aspect met een hoop scheldwoorden moet eruit. Ouders hoeven niet meer bang zijn dat onze video’s een slechte invloed op hun kinderen hebben”, vertelt Kenneth.

Prankster

Het creatieve hart van Prankster bevond zich voorheen in Amersfoort. Daar werkten vijf mannen aan het succes van het YouTube-kanaal met in totaal 135 miljoen views. Het is tevens de geboorteplek van YouTube-persoonlijkheid John de Jong, beter bekend als JohnQuote. Alleen al op zijn persoonlijke kanaal op het videoplatform heeft hij meer dan 200.000 volgers. Op Instagram trekt hij een publiek van ruim 100.000 geïnteresseerden. De 29-jarige John leerde tijdens opnames zijn huidige vriendin kennen, toevallig woonachtig in Maastricht, daar waar Kenneth al woonde. Hij besloot te verhuizen voor de liefde en trok in bij zijn vriendin in onze stad. Samen met Kenneth gaat hij nu vanuit Maastricht het YouTube-kanaal nieuw leven in blazen. En daarbij zal het gros van de opnames dan ook plaatsvinden in Maastricht, ondanks dat het duo met Mixxid publiek uit heel Nederland trekt met de filmpjes. “We hebben ook alles hier in de stad: een station, veel terrassen, een groot centrum, natuur en veel water”, aldus Kenneth, in Maastricht ook bekend als presentator van MVV TV.

RTL

Dat de twee heren flink wat aanzien hebben in de wereld van YouTube, blijkt wel uit het feit dat ze zijn gecontracteerd door Divimove, dat onderdeel is van RTL en het managementgedeelte van Mixxid voor zijn rekening neemt. Hiermee hopen John en Kenneth dat hun ‘nieuwe’ merk nog meer gaat groeien. Naast hun losse video’s die ze wekelijks willen gaan brengen, willen de YouTubers series gaan maken. “Bijvoorbeeld eentje met bekende Nederlanders en niet de minste namen”, verklapt het duo alvast. Wat hun wekelijks terugkerende video’s betreft: afgelopen zondag maakte Mixxid haar debuut met een filmpje waarin de heren een snackbar openden in een trein. Hierbij deelden zij frieten uit aan de rest van de passagiers. Ideeën voor de volgende video’s zijn er al genoeg: “We willen in een stadion voetbal kijken vanuit een hoogwerker of bij een evenement binnenkomen zonder te betalen en dit uiteraard op een ludieke manier.”



Lees ook