Jenneke van Genechten
TIM-verslaggever 15 juli 2020

United World College: al tien jaar leren van elkaar

Het United World College (UWC) Maastricht is onderdeel van een internationale onderwijsbeweging, met achttien scholen in verschillende landen. Dit jaar vieren zij hun tienjarig jubileum. Het doel van het UWC is onderwijs gebruiken om te streven naar een vreedzame, duurzame samenleving. “Met honderd nationaliteiten laten we zien dat diversiteit iets is om trots op te zijn,” vindt directeur Lodewijk van Oord (42) uit Sint-Pieter.  “Het is mooi hoeveel we van elkaar kunnen leren.”

Lodewijk van Oord is een enthousiaste onderwijsman, die gelooft dat educatie dé manier is om mensen klaar te maken voor het leven en de wereld. “We willen de jeugd laten nadenken over de uitdagingen van onze tijd, en over hoe zij een bijdrage kunnen leveren.” Op UWC-locaties in Noorwegen, Wales, Swaziland en Italië timmerde Lodewijk van Oord aan de weg, om drie jaar geleden te verhuizen naar Maastricht als head of college.

Een bijdrage leveren

Tien jaar geleden werd Maastricht gekozen als dé stad in Nederland om een United World College te plaatsen. Dankzij de inzet van de burgemeester en oud-leerlingen won Maastricht deze eer met vlag en wimpel. “Toen we nog in de kinderschoenen stonden waren we bezig met praktische zaken,” denkt Lodewijk van Oord terug. “Of we wel genoeg docenten hadden en een goed onderwijsprogramma.” Inmiddels kan het UWC zich naar buiten richten. “We willen een bijdrage leveren aan de regio. Onze studenten deden vóór de coronacrisis gezamenlijk zo’n 40.000 uur maatschappelijke dienstverlening. Twee uur per week gingen zij de stad in om bij honderd organisaties vrijwilligerswerk te doen.” Ook tijdens de crisis hebben zij hun steentje bijgedragen: “We organiseerden iedere dag een challenge in het teken van iets doen voor een ander, van boodschappen halen voor je buren tot zwerfafval opruimen. Ook hebben onze leerlingen kunstwerkjes gemaakt voor mensen in verzorgingshuizen en kleding ingezameld voor wie het kan gebruiken.”

Niet enkel voor kinderen met privileges

Alle United World Colleges hebben een programma voor leerlingen uit moeilijke achtergronden. Kinderen uit conflict- of oorlogsgebieden uit 160 landen, maar ook Nederlandse kinderen wiens ouders niet de middelen hebben om hen te laten studeren kunnen gefinancierd worden om naar een van de scholen te reizen en daar te wonen en te studeren. “Zo werken we samen met Unicef en SOS Kinderdorpen. Zij helpen ons met het selecteren van kinderen die hiervoor in aanmerking komen. Dus ook op sociaaleconomisch gebied zijn we zeer divers.” Met al die diversiteit leidde de coronacrisis tot uitdagingen. “Sommige studenten wilden graag terug naar huis, maar konden dat niet door gesloten landgrenzen en weggevallen vluchten. Elke leerling had een ander verhaal en een andere situatie.”

Steden en studenten leren van elkaar

Multicultureel studeren verrijkt, dat bewijst bijvoorbeeld de Zimbabwaanse Lily. “Het viel haar op dat iedereen in Maastricht fietst en vroeg zich af waarom in haar stad Harare niemand dat deed. Het verkeer is er vreselijk en benzine duur. Samen met klasgenoten deed zij onderzoek en start nu met de universiteit van Zimbabwe een pilotproject om fietsen te introduceren. Ze leerde iets nieuws in Nederland en implementeerde het ergens anders.”

En de komende tien jaar?

Sinds de onderwijssluiting in maart heeft leren vanuit thuis een vlucht genomen. Van de jongste tot de oudste leerlingen, iedereen heeft lessen thuis kunnen volgen. Inmiddels is de tijd van heropenen aangebroken. “Onze primary leerlingen komen weer iedere dag naar school. Een aantal studenten zijn weer terug naar de campus gereisd. Nadat ze in quarantaine zijn geweest, kunnen ze hier weer lessen volgen. En aan studenten die nog niet naar Maastricht kunnen komen, bieden we nog steeds online les.” Plannen voor de toekomst zijn er ook. “We willen graag de campus verruimen. Daarnaast zijn we bezig de campus te vergroenen. Er komen zonnepanelen, en leerlingen zijn bezig met projecten rondom vertical gardening.” Daarnaast wil Lodewijk van Oord het wereldwijde netwerk aan donateurs uitbreiden. “We willen zoveel mogelijk jongeren de kans bieden om middels een beurs hier te studeren.” Ook Maastrichtse studenten kunnen zich aanmelden bij elk UWC ter wereld. “We hebben een programma voor leerlingen van vier vwo of vijf havo die op zoek zijn naar een uitdaging en de laatste twee jaar bij ons willen afmaken.”



Lees ook