Tweehonderd uur bouwen aan één gitaar

op 8 augustus 2018 door Jenneke van Genechten TIM-verslaggever

Gepassioneerde gitaarliefhebbers zijn er in verschillende soorten. De een kan er uren naar luisteren, een ander oefent urenlang uitdagende solo’s op zijn instrument, en vakmensen als Jo Biesmans (68) creëren uit hout een gloednieuwe gitaar, waar weer een gelukkige muzikant de mooiste melodieën uit tevoorschijn kan toveren. Van heinde en verre weten gitaristen zijn klassieke en flamencogitaren te vinden, maar voor Jo telt het bouwen, niet het verkopen.

Jo groeide op in Malpertuis en woont nu met zijn vrouw Marlies in Mariaberg. “Ik woon hier graag omdat we de stad en het winkelcentrum dichtbij hebben. Maastricht heeft iets gemoedelijks.” Jo en Marlies gaan graag wandelen op de Sint Pietersberg of lekker weg met de camper, maar Jo’s grote liefde is de gitaar. Deze liefde begon toen hij een jaar of dertig was. Geïnspireerd door een vriend leerde hij op eigen kracht, zonder les, om gitaar te spelen. Dat smaakte naar meer, dus sloot hij zich aan bij de Maastrichtse rumbaband Gazpacho. Het was Jo’s zoon Martin die hem enthousiast maakte voor het bouwen van gitaren. “Ik vond het interessant wat Martin allemaal maakte. Hij leerde me hoe het moet. Hoe meer ik bouwde, hoe minder ik speelde. Ik ben wel een zonderling; ik zit vaak van ’s morgens tot ’s avonds te bouwen. Tijdens deze snikhete zomer bouw ik iets minder, maar normaal gesproken ben ik er dagelijks mee bezig.”

Ieder oor is anders

Wat Jo het meest interesseert aan gitaren, is niet het uiterlijk, maar de klank. “Ieder oor is anders. Wat ik mooi vind, kan iemand anders niet prettig vinden. Ook iedere gitaar is anders: ik kan twee dezelfde gitaren maken uit hetzelfde hout en in hetzelfde tijdsbestek, maar dan kan de klank nog steeds verschillen.” Aangezien zijn bezigheden voor Jo echt liefhebberij zijn, zal hij niet zo snel een aanpassing op verzoek van de klant doen die hij zelf niet ziet zitten. “Laatst moest ik een reparatie doen aan een gitaar, waarvan de klant wilde dat de lak eraf ging. Ik adviseerde hem toen om de lak te laten zitten, aangezien de klank nog prachtig was en je van tevoren niet weet hoe zo’n reparatie die klank verandert.”

Op een houtje bijten?

Een goede gitaar bouw je niet zomaar: Jo is wel tweehonderd uur aan het werk voor een exemplaar. “Meestal bouw ik er twee tegelijk – de mal, de lijm en de andere benodigdheden heb ik dan toch al. Ik begin met de hals, dan buig ik de zijkanten en daarna maak ik het balkensysteem voor het bovenblad.” Jo’s gitaren zijn dus echt authentiek handwerk, met zijn eigen kenmerkende stijl en geschikt voor echte verzamelaars en gitaristen bij wie de muziek door de aderen stroomt. “Voor een flamencogitaar gebruik ik cipreshout en voor een klassieke gitaar donker hout, niet te jong. Mijn gitaren zijn te herkennen aan de goede kwaliteit van het hout en aan de typische kop. Soms maak ik ze op bestelling, maar soms ook wat ik zelf het mooist vind. Ik heb geen winkel; mensen vertellen gewoon door dat ik gitaarbouwer ben.” Deze uiterst bescheiden marketing en Jo’s vakmanschap weten de muzikanten naar zijn gitaren te trekken: zijn klantenkring reikt tot Iran, Ierland en Australië. Zijn meeste klanten komen echter uit de omgeving van Maastricht.

 

Fotografie: Gertie Pieters