Hans Moleman
TIM-verslaggever 16 maart 2019

Too Good To Go: de nieuwe voedselbank?

Voedselverspilling tegengaan is nuttig, en de jonge onderneming Too Good To Go is handig in die markt gesprongen. Proef op de som bij een van de deelnemende Maastrichtse hotels.

Hoe werkt het? Too Good To Go, een Deens idee dat vorig jaar ook in Nederland begon, heeft een app. Als je die op je telefoon of tablet zet krijg je een lijst te zien van deelnemende hotels, bakkers etc. Die melden wat ze over hebben tegen sluitingstijd. Vervolgens betaal je met Ideal direct in de app, daarna mag je het verrassingspakket -wat je krijgt is niet te kiezen- bij de deelnemende zaak ophalen.

Magische zak

Wat kost het? Vaak 4 of 5 euro. Het voedselpakket heet overigens Magic Box: de jongens en meisjes van Too Good To Go houden van snelle marketing. Ze noemen zichzelf Food Warriors.

Het Novotel in Scharn is een van de Maastrichtse deelnemers aan Too Good To Go. Het heeft op de app een aanbieding die is af te halen na het ontbijtbuffet. Tussen 10 uur en 10.15 uur, meldt het hotel streng in de app.  ‘Het ontbijt is nog niet afgelopen’, meldt een hotelmedewerker klokke tien. Om kwart over tien staat de magische zak klaar.

Hotelkaas

Wat zit erin? Een hotelontbijtje voor twee personen, bestaande uit een bak voorgesneden fruit,  slappe broodjes en boterhammen, twee nog warme, hardgekookte eieren, wat plakken saaie kaas en drie soorten vleeswaren. Je betaalt er 4 euro en 99 cent voor.

Het Novotel heeft zo elke ochtend drie papieren zakken klaar staan. De ene ochtend worden ze alle drie verkocht, soms maar een. Er zijn inmiddels negen deelnemers in Maastricht, van SAP in de Stationsstraat, Le Salonard, Spar City en Fruithandel Vroegop via Patisserie Royale, Monkey Coffee en Bakkerij Brood van Koos tot het Mabi Hotel, Apart Hotel Randwyck, Novotel en de Hotel Management School.

Toegankelijk

Too Good To Go heeft naar eigen zeggen na ruim een jaar in Nederland meer dan duizend deelnemende zaken en een kwart miljoen gebruikers. In die tijd zijn via de app meer den 200duizend maaltijden gered, aldus de firma. De kracht van het concept zit hem in de eenvoud en toegankelijkheid.

‘Deze mijlpaal hebben we behaald door een samenwerking te realiseren tussen lokale ondernemers en buurtbewoners. Het is een eerste stukje van een grote puzzel, maar het geeft aan dat Nederlanders bereid zijn om samen met ons de strijd aan te gaan tegen voedselverspilling. Een beweging waar we trots op zijn’, vertelde Joost Rietveld, Country Manager Too Good To Go Nederland aan een horecavakblad.

Servicekosten

Too Good To Go incasseert een deel van de opbrengst zelf -hoeveel is niet duidelijk. Anders dan bij bijvoorbeeld Airbnb worden de servicekosten op de rekening niet aangegeven. De commissie is het verdienmodel: achter de app schuilt een commercieel bedrijf, geen op vrijwilligers en subsidie draaiend goed doel als de voedselbank. Daar hoef je ook niet te betalen voor een pakketje.

Too Good to Go is actief in negen Europese landen en wil dit jaar uitbreiden naar nog vier meer. Het heeft daarvoor zes miljoen euro opgehaald bij investeerders. In totaal hebben die al zestien miljoen euro ingelegd om de app en het concept van de Magic Box verder uit te rollen. Het doel is om eind 2020 in totaal voedsel te redden dat omgerekend gelijk staat aan een slordige honderd miljoen maaltijden.

Win-win-win

Door een nieuwe markt voor overblijvend voedsel te scheppen, zorgen we ervoor dat meer voedsel op het bord komt, is het motto van de Deense oprichter en inmiddels internationaal directeur Mette Lykke:

 “Too Good To Go has a unique opportunity to tackle a very serious environmental issue with a smart business modelAcross the value chain and across borders, the issue of food waste is complex and hard to fix. By creating a new market for surplus food, we ensure more food gets eaten, making businesses and consumers winners in the process.”

  “It’s a win for retailers, because they reduce waste, acquire customers and increase revenue, it’s a win for consumers who get great food for a reduced price, and it’s obviously a win for the environment which is our main motivation”.


 



Lees ook