Sandra Schols
TIM-verslaggever 23 augustus 2019

Tijdens #LinkedInLocal staan ontmoetingen centraal

In navolging van Amsterdam, Den Haag en Eindhoven heeft nu ook Maastricht een eigen editie van het wereldwijd beroemde ondernemersevent LinkedIn Local. LinkedIn Local werd in 2017 bedacht door de Australische Anna McFee. Om haar connecties op social mediaplatform LinkedIn beter te leren kennen, nodigde ze hen die in de buurt woonde uit voor een persoonlijke ontmoeting. Dit om elkaar in het echt óf juist beter te leren kennen. Inmiddels is het concept, telkens zonder thema of gastsprekers, uitgerold in zo’n 90 landen en ruim 800 steden. Angèl Nijskens vond het de hoogste tijd voor een lokale editie. Zij besloot host te worden van de Maastrichtse variant. 

De eerste editie van het succesvolle event vond eerder al plaats, maar de tweede (kleinschaligere) editie, georganiseerd in de De Bovenkamer Maastricht, beviel Angèl misschien nog wel beter. “Er was plaats voor 16 personen en die waren er ook aanwezig”, vertelt de Maastrichtse host enthousiast. “Deze editie was precies zoals LinkedIn Local oorspronkelijk bedoelt was. Ondernemers uit de regio (Euregio, in het geval van Maastricht) elkaar te laten ontmoeten. Gewoon, zoals het vroeger ook ging. Tegenwoordig hebben we een enorm netwerk op LinkedIn, maar de vraag is; Hoe goed kennen we elkaar eigenlijk? In tegenstelling tot vele andere netwerkevenementen is er bij LinkedIn Local geen sprake van directe ‘verkooppraatjes.’ De bezoekers zijn vooral geïnteresseerd in de persoon, ipv de ondernemer. Dat daar op den duur wellicht zakelijke contacten door ontstaan en misschien wel samenwerkingen, is alleen maar mooi meegenomen.”

Euregionaal karakter 

Angèl Nijskens runt samen met haar zus Esther het bedrijf Nijskens Branding Agency. Van oorsprong komt Angèl uit Horn, maar zij en haar man werden verliefd op een huis in het zuiden en besloten met hun hele hebben en houden daarheen te verhuizen. “Zo kwam het dus ook dat ik de kans zag om LinkedIn Local uit te rollen in Maastricht. De hoofdstad van Limburg verdiende een eigen editie. Vooral het Euregionale concept vond ik interessant. Met België en Duitsland vlakbij merk je toch dat de netwerken van ondernemers vaak niet reiken tot over de grens”, aldus Angèl. “De afgelopen editie ontstonden hierover bijzondere gesprekken. Zo hadden we iemand te gast vanuit Duitsland. Hij kon een andere ondernemer goede tips en inzichten geven over de werkwijze van onze oosterburen. Zo werden een aantal dingen voor die persoon ineens heel helder.”

Bijzondere ontmoetingen 

Angèl probeert de edities telkens te organiseren met iemand anders. In de eerste plaats om juist weer die samenwerking op te zoeken, maar natuurlijk ook om een aantal taken te kunnen verdelen. De afgelopen editie werkte ze samen met Kiki Bakker. Haar Limburgse man bracht haar naar Maastricht, ze is sinds kort de trotse eigenaresse van De Bovenkamer in Maastricht (www.debovenkamermaastricht.nl), een lokale vergaderruimte die te huur is voor groepen tot 16 personen. Kiki verruilt Amsterdam binnenkort definitief voor Maastricht. Ze wilde heel graag lokale ondernemers leren kennen. “Ondernemers vinden het vaak nog moeilijk om te netwerken. Het ‘alles zelf’ willen doen zit nu eenmaal in elke ondernemer. Tijdens LinkedIn Local ontstaan niet alleen organische contacten, maar ook bijzondere samenwerkingen waarvan men van tevoren geen idee had dat het kon. Dat is het mooie aan LinkedIn Local.” 

Wilt u ook een van de edities van LinkedIn Local bijwonen? Benader Angèl Nijskens via LinkedIn of kijk op www.nijskensbranding.agency 



Lees ook