Karin Somers
TIM-verslaggever 13 juni 2019

Stemmig Maastricht: erfgoed om naar te luisteren

In 2009 keek een groep muziekdocenten terug op 125 jaar Muziekschool. Ze constateerden: wat is er veel kwalitatief goede muziek gemaakt door Maastrichtse componisten. De Stichting Maastrichtse Componisten werd opgericht. Tien jaar later is hun jubileum de reden voor een liedfestival: Stemmig Maastricht. “Van 14 tot en met 16 juni zijn er zeven bijzondere concerten op 14 verschillende locaties”, aldus artistiek leider Mathieu Vermeulen.

Bladmuziek als vulmateriaal
Zelf heeft hij een intensieve belangstelling voor de muziekgeschiedenis van Maastricht. Mathieu verheugt zich daarom vooral op de uitvoering van muziek uit Maastricht van rond 1500. “Je moet je voorstellen dat deze stukken destijds hier geklonken hebben. Het oude manuscript is per toeval teruggevonden. De muziek raakte uit de mode, maar het papier waar de stukken op geschreven stonden, was  kostbaar. Zonde om weg te gooien. Dus gebruikten ze het als vulmateriaal voor nieuwe boeken.” De bladmuziek zat verstopt tussen het hout van de kaft en de leren omslag. Voor het eerst klinken de tonen van weleer in de Keizerzaal van de St. Servaasbasiliek.

Waar is de Maastrichtse aanwas?
Welke ontwikkelingen ziet Mathieu bij de regionale componisten? “Er is helaas weinig jong talent en aanwas van eigen bodem. De jongste componist tijdens Stemmig Maastricht is 30 jaar. Op de huidige compositie-opleiding zie je nog maar weinig Nederlanders, laat staan Maastrichtenaren.” Tegelijkertijd ziet de muziekhistoricus een andere trend: “Vroeger was het de componist die een stuk schreef en de muzikanten die uitvoerden. Dat is tegenwoordig veel meer verweven. Net als in de pop- en jazzwereld werken componisten en uitvoerders met elkaar samen, het is echt een groepsproces geworden.” In het openingsconcert op 14 juni zal dit duidelijk te horen zijn.

Muzikaal erfgoed
“Het is best veel werk om dit te organiseren”, vertelt Mathieu verder. “Het is jammer genoeg niet gelukt om een regeling te vinden bij de gemeente waarbij we subsidie konden aanvragen. Het is met name aan het Elisabeth Strouven Fonds te danken dat we dit hebben kunnen opzetten.” De artistiek leider betreurt het dat er zo weinig aandacht is voor het muzikale erfgoed. “Kijk, stenen zijn zichtbaar. Oude gebouwen, kerken. Muziek is echter minder grijpbaar. Je luistert ernaar en het vervliegt. Terwijl we echt trots mogen zijn op onze componisten. Maar dat zit kennelijk niet zo in onze aard. Het gevaar is culturele verschraling”, concludeert hij.

Trots en nieuwsgierig
Van 14 tot en met 16 juni is er echter genoeg te horen om trots op te zijn. “Door de centrale ligging zijn Maastrichtse componisten doordesemd van Franse en Duitse invloeden. Je hoort de invloeden van Debussy en Ravel.” Mathieu hoopt dat mensen vooral uit nieuwsgierigheid komen. “Je krijgt te horen wat je nog niet kent. En komt op plekken waar je misschien niet vaak komt. Zoals de Lutherse kerk, die nu weer terug gegeven is aan de gemeenschap, en de Cellebroederskapel. ” Stemmig Maastricht is van 14 tot en met 16 juni op diverse locaties.

 

Foto van Joseph Hollman in zijn Parijse appartement: RHCL.
Saxofoonkwartet Konsten
Euterpe Baroque Consort



Lees ook