Sandra Schols
TIM-verslaggever 20 maart 2020

Scholen dicht, onderwijs gaat digitaal door

Precies een week geleden verlieten alle schoolgaande kinderen in Nederland de klas om lekker van het weekend te gaan genieten. Toen niet wetende dat het voorlopig weleens de laatste keer kon zijn dat ze op school waren. Het kabinet nam het ingrijpende besluit om alle scholen in Nederland op slot te doen om verspreiding van het corona-virus in te dammen. Een maatregel die er aan zat te komen en die een enorme druk legde op de schouders van leerkrachten. “Bij ons ging meteen de knop om. Kinderen moeten onderwijs kunnen blijven volgen.”

‘Meester’ Patrick van de Weijer geeft les aan een van de groepen 7 van de John F. Kennedyschool in Maastricht. “Omdat wij er al vanuit gingen dat er maatregelen genomen moesten worden, brainstormden wij vorige week al hoe we het in zo’n situatie gingen aanpakken”, legt Patrick uit. De kinderen volgen nu thuis digitale lessen en lessen vanuit hun werkboeken. “Dat verschilt eigenlijk helemaal niet zoveel met hoe het er tot voor kort op school aan toe ging. Alleen de ‘controle’ missen we nu een beetje. Het komt nu aan op de zelfdiscipline van de kinderen. Daarnaast mis je gewoon je dagelijkse ritme en het samenzijn. Van de kinderen krijgen we dat ook teruggekoppeld.” 

Bekijken van week tot week 

Binnen de John F. Kennedyschool is er een contactpersoon aangesteld die verantwoordelijk is voor een cluster. “Bij elkaar zijn dat heel wat leerlingen die we in thuisstudie moeten voorzien. Bij de oudere kinderen merken we dat er veel discipline is. Bij de jongeren kinderen is dit natuurlijk wat moeilijker en zijn we aangewezen op de hulp van de ouders. Dat gaat vooralsnog allemaal heel erg goed. Hoe we het een en ander kunnen blijven invullen, bekijken we van week tot week.” De leerkrachten kunnen intensief contact met de kinderen blijven houden. Met een goede dagelijks planning kunnen ze zodoende op afstand toch werken aan school. “Zo hebben we vaste momenten gepland waarop de kinderen kunnen ‘inbellen’ en vragen kunnen stellen. Ook kunnen ze altijd online contact met ons opnemen als ze even hulp nodig hebben met schoolwerk. Wij staan dan voor ze klaar.” Als de scholen op 6 april weer hun deuren mogen openen voorziet Patrick weinig tot geen problemen. “Maar als de kinderen langer thuis moeten blijven zal het allemaal wat moeilijker worden, ben ik bang. Nu zijn er een aantal dingen, zoals het verkeersexamen bijvoorbeeld, die je op een later tijdstip wel kunt inhalen. Maar hoe langer het duurt, hoe moeilijker dat gaat worden.” 

Stof tot nadenken

De corona-crisis houdt ons allemaal al weken in de greep. “Natuurlijk zijn ook wij er als leerkrachten wel mee bezig”, legt Patrick uit. “Wij hebben allemaal familieleden of kennissen waar we ons zorgen over maken. Gelukkig kunnen we daar onderling heel erg goed over praten. Bij de kinderen merk ik vooralsnog niet veel onrust. Ze zijn zich er heel goed van bewust dat dit geen vakantie is. Maar ik heb (nog) niet het idee dat ze bang zijn. Aanstaande maandag komen we virtueel samen voor een gesprek. Dan gaan we het hier wel over hebben. Ook proberen wij de kinderen over de crisissituatie te laten nadenken. Sluiting van de verpleeghuizen heeft bijvoorbeeld ook gevolgen voor de kinderen. Ineens kunnen ze ook opa en oma niet meer bezoeken. Dat is natuurlijk triest. We laten ze daarom nadenken over een mogelijkheid om wél het contact te behouden. Zo zijn ze op een goede manier bezig met de situatie.” 

 

Foto Patrick van de Weijer



Lees ook