Samen voor Maastricht maakt matches mogelijk

op 3 december 2017 door Karin Somers TIM-verslaggever

Wat hebben medisch technologiebedrijf Medtronic en het Leger des Heils met elkaar gemeen? Zij maakten samen de Mooiste Match. Tijdens het Maatschappelijk Ondernemen Diner (MOD043) van afgelopen donderdag kwamen zij in gesprek. “En nu hebben ze afgesproken om met gesloten beurzen iets voor elkaar te gaan betekenen”, vertelt Manon Machiels, directeur van Stichting Samen voor Maastricht.  

Wederkerigheid

De afspraak is dat medewerkers van Medtronic tienduizenden lunchboxen en toilettassen gaan vullen voor mensen van het Leger des Heils. “En ze gaan ze ook zelf uitdelen”, vertelt Manon enthousiast. Bij de matches van het MOD043 komt het echter niet van één kant. “Het Leger des Heils levert op haar beurt sportcoaches – veelal cliënten of ex-cliënten – voor het personeel van Medtronic. Die wederkerigheid vinden we erg belangrijk. Het is niet meer de multinational die liefdadigheid doet voor een maatschappelijke organisatie. En het is niet eenmalig. We streven ernaar dat deze samenwerking structureel wordt.”

Afspraak is afspraak

Tijdens het vijfde MOD043 in het Eiffel-gebouw waren niet de minste bedrijven aanwezig. Het zijn de 25 grootste werkgevers van Maastricht zoals Bayer, Bijenkorf, Enexis, maar ook H&M, DHL en de MTB. Het thema van dit diner was ‘Kansen voor Jongeren’. Daarom waren organisaties zoals Kamers met Kansen, het LEF-team en Droommoeders uitgenodigd. “Het was een dynamische avond. Bedrijven en maatschappelijke organisaties stappen op elkaar af en gaan in gesprek. Dit zijn partijen die normaal niet zo snel met elkaar in contact komen. Matchmakers helpen hier een handje bij. En als er een match is, wordt dit meteen op papier gezet. Inclusief handtekening en onder toeziend oog van een notaris. Na het diner bellen we ook altijd nog even om te checken of het lukt met het nakomen van de afspraken.”

MVO of MBO?

Maastricht kent de Maatschappelijke Beursvloer en Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen (MVO) is een trend die al een tijdje gaande is. “Klopt, maar dit diner is toch wel anders. Wij spreken van Maatschappelijk Betrokken Ondernemen, de lokale vertaling van MVO. Hierbij ligt niet de nadruk op geld, maar op iets betekenen voor de ander met hoofd, hart en handen. Bij de Maatschappelijke Beursvloer komen met name het midden- en kleinbedrijf. Bij het MOD043 komen met name de grotere bedrijven. Samen bedienen we zo het volledige bedrijfsleven.”

Lustrum

2017 is een Lustrum-jaar voor de stichting. Wat valt Manon op in de afgelopen vijf jaar? “Toen we begonnen, voelde ik me af en toe een missionaris. Ik moest nog vaak uitleggen wat Maatschappelijk Betrokken Ondernemen nu inhoudt en mensen verleiden om mee te doen. Nu komen bedrijven zelf naar ons toe, omdat ze graag willen deelnemen. Ze willen niet meer alleen de beurs trekken, maar echt iets doen wat betekenisvol is. Aan de andere kant kijken werkzoekenden tegenwoordig verder dan alleen het salaris en de secundaire arbeidsvoorwaarden. Wat is de identiteit van een bedrijf? Werken ze duurzaam en zijn ze maatschappelijk betrokken? Bedrijven zien daardoor de winst van Maatschappelijk Betrokken Ondernemen. Het helpt bij het aantrekken van een nieuwe generatie. Deze medewerkers kiezen bewust voor dit soort werkgevers. Ze zijn betrokken en daardoor loyaal.”

Samen één dag voor Maastricht

Is er na vijf jaar reden voor een feestje? Of zijn we er nog niet? Het lijkt erop dat beiden het geval is. Tijdens het event kwamen ‘best practices’ voorbij van Enexis, Athos Eet-Maakt-Doet en Geonius.  Zij zijn unaniem: het is heel goed en noodzakelijk dat er partijen zijn zoals Samen voor Maastricht die bedrijven en organisaties met elkaar verbinden. Een van de sprekers: “Iedereen wil wel samenwerken, maar doordat je in totaal andere werelden leeft, vind je elkaar niet. Als Samen voor Maastricht er niet was geweest, hadden wij elkaar nooit ontmoet.” Manon vult aan: “Het voltallige college was aanwezig en ook zij waren enthousiast. Dat is fijn om te horen. In de afgelopen vijf jaar hebben we 1100 matches mogelijk gemaakt. Als je dit in geld uit zou drukken, betekent dat 1,5 miljoen Euro. Dat is toch geweldig.” Maar er is volgens Manon nog een wereld te winnen. “We zouden ook graag andere organisaties zoals de Provincie en de Universiteit erbij betrekken. Donderdag was de aftrap van onze nieuwe campagne: Samen1dagvoorMaastricht. Onze ambitie is om ervoor te zorgen dat in 2020 alle bedrijven in Maastricht één dag in het jaar iets voor een ander te betekenen. Dat moet toch te doen zijn?”

Meer weten? Kijk dan een van deze inspirerende filmpjes op de website van Samen voor Maastricht.

Foto’s door Laurens Bouvrie