Sandra Schols
TIM-verslaggever 7 mei 2020

Publieksinformatielijn voor mensen met psychische klachten

De genomen maatregelen rondom het coronavirus hebben voor veel mensen grote consequenties. Niet alleen financieel of zakelijk, maar ook psychisch krijgt men het zwaar te verduren. Stress, angst, somberheid, overmatig alcohol nuttigen of de godganse dag met het hele gezin in een kleine ruimte doorbrengen, kunnen zorgen voor psychische ongemakken. Stichting Mondriaan opende kortgeleden een publieksinformatielijn voor mensen met klachten. De hulplijn is direct telefonisch te bereiken, zonder huisartsverwijzing.

Van maandag tot en met vrijdag zitten vijf preventiemedewerkers van Mondriaan klaar om mensen, die er behoefte aan hebben, te voorzien van hulp of praktisch advies. “We zijn nog maar net begonnen, maar merken dat mensen behoefte hebben aan een luisterend oor”, aldus Mark Meijer, preventiemedewerker en gezondheidsbevorderaar van Mondriaan.

Praktische vragen en een luisterend oor

De publieksinformatielijn is een eigen initiatief van stichting Mondriaan. “De informatielijn is onderdeel van een totaalpakket dat door de corona-crisis tot stand is gekomen”, legt Mark uit. “We zijn gaan kijken hoe we cliënten en medewerkers op de juiste manier in deze situatie kunnen begeleiden. Daaruit ontstond ook het idee om voor het algemeen publiek een hulplijn te ontwikkelen. Mensen kunnen ons bellen als ze zich ergens zorgen over maken, moeite hebben met de huidige situatie of voor praktische vragen rondom de corona-crisis. Wij zijn geen medici en kunnen derhalve ook geen medische vragen beantwoorden. Wel kunnen we mensen adviseren of sturen als het aankomt op de psychische gezondheid.” Waar Mark en zijn team in het begin heel erg rekening hield met enkel praktische vragen, bleek de werkelijkheid heel anders. “Veel mensen bellen met een specifieke vraag. Ze maken zich bijvoorbeeld zorgen over de gezondheid van henzelf of die van hun familie en vrienden. Onlangs sprak ik een mevrouw die zelf corona heeft gehad en heel veel waarde hechtte aan de 1,5 meter afstand. Een van haar familieleden vond het  allemaal onzin. Mevrouw belde ons om advies te vragen hoe ze met deze situatie het beste om kon gaan. Wij hebben haar advies gegeven en mevrouw gaf na afloop aan heel erg blij te zijn dat wij haar verhaal hebben aangehoord. Ze wist nu precies hoe ze de situatie aan moest pakken. Het zijn dus vaak de kleine dingen die het doen.”

Uiteenlopend publiek

Hoewel het team van de publieksinformatielijn pas net gestart is, zijn er wel al meerdere telefoontjes geweest van mensen met uiteenlopende vragen. “We hebben al een behoorlijk aantal mensen gesproken”, aldus Mark. “We merken dat er veel behoefte is aan een luisterend oor. We spreken mensen van diverse leeftijden. Jong en oud. Veel mensen leven momenteel in eenzaamheid en maken zich veel zorgen. Voorheen konden ze nog de straat op om mensen te ontmoeten en een praatje te maken. Nu is dat helaas niet meer zo vanzelfsprekend. Dat heeft invloed op de psyche van deze mensen. Wij proberen ze hierin te ondersteunen.”

Herken jij jezelf in dit verhaal? Neem dan contact op met de publieksinformatielijn van stichting Mondriaan. Te bereiken van maandag tot en met vrijdag van 09.00 uur tot 17.00 uur. 

Bel hiervoor naar telefoonnummer: 088 5067202 

 

Voor vragen over het coronavirus, ga naar het Steunpunt Corona op www.gemeentemaastricht.nl

 

Wilt u helpen of hebt u zelf hulp nodig? Bekijk alle (hulp)initiatieven en activiteiten op www.thuisinmaastricht.nl



Lees ook