Rob Vastbinder

over de energiecoaches

De bomen en het bos

Rob Vastbinder is een van de eerste klanten van de energiecoaches. Begin januari bracht een energiecoach een advies uit voor zijn woning in Campagne. In dit artikel deelt hij zijn ervaring.

Zo’n 3,5 jaar woont Rob met zijn vrouw in Campagne. De verhuizing was mede de aanleiding om duurzaam aan de slag te gaan. Rob: “We wilden allereerst kijken of we een bijdrage konden leveren aan minder energieverbruik, terwijl we daarnaast ook wilden weten of we onze energierekening omlaag konden brengen, bijvoorbeeld met zonne-energie. Ruim twee jaar geleden hebben we  zonnepanelen op ons dak laten leggen. En dat werkte! Daarmee was een eerste stap genomen.”

Over warmtepompen

Maar bij die eerste stap bleef het niet, want dit jaar wil Rob ook het gasverbruik aanpakken met inzet van een warmtepomp. “De techniek van zonnepanelen is meer beproefd dan die van warmtepompen.  Een warmtepomp zie je vaak bij nieuwbouwprojecten, maar bij bestaande woningen een stuk minder. Reden? Onbekendheid met de nieuwste technieken en het kostenplaatje ervan. In het recente verleden moest je dan een aardpomp aanschaffen. Kortom: een ingewikkeld en kostbaar verhaal. Maar mijn verwarmingsmonteur wees me tijdens een jaarlijkse controle op het bestaan van een nieuwere techniek: hybride warmtepompen. Zo’n pomp haalt niet de warmte uit de aarde, maar haalt warmte uit de lucht van buiten om daarmee je huis te verwarmen. Je houdt hierbij je gewone verwarmingsketel en die springt aan als je warmtepomp niet genoeg warmte kan leveren. Vergelijk het met een hybride auto. Zolang het kan, rijd je op elektriciteit. Anders springt de diesel- of benzinemotor bij.”

Proefkonijn

Rob had 2 offertes liggen voor warmtepompen toen hij toevallig hoorde van het bestaan van de energiecoaches. “Dat kwam voor mij op een goed moment. Ik ben iemand die zich goed voorbereidt en verdiept in dingen, maar ik heb niet de (technische) kennis in huis om bijvoorbeeld die 2 offertes goed met elkaar te kunnen vergelijken. Plus we wilden ook graag weten waarom in de gang en slaapkamer de vloeren altijd zo onaangenaam koud aanvoelden. Dus ik heb me aangemeld als proefkonijn voor de coaches.”

Een energiecoach kwam. Rob: “Het hele huis heeft hij bekeken. Tijdens dat gesprek hebben we de energierekeningen, de bouwtekeningen van het huis en ons doel besproken. Een week later kwam het digitale rapport.”

De bevindingen

Positief aan de energiecoaches vond Rob het klankborden. Hoewel er niet uitkwam wat hij in eerste instantie voor ogen had: “De 2 offertes waren lastig te vergelijken. Ik kreeg het advies nog een derde offerte aan te vragen bij een gekwalificeerde regionale leverancier. Maar die kwam met zo’n exorbitant hoge prijs aanzetten, dat dat geen optie was. Dus ben ik zelf verder gaan zoeken op internet. Een bedrijf uit Amsterdam nam contact met mij op. Ze hadden eerder gezien dat ik een leverancier zocht voor warmtepompen. In eerste instantie had ik mijn bedenkingen toen ze vroegen of ze een offerte mochten uitbrengen. Vooral omdat ze zo ver weg zitten en vooral digitaal zakendoen. Dat voelde niet prettig. Dus ik heb 2 aanvullende voorwaarden gesteld: prima als jullie een offerte willen uitbrengen, maar ik wil ook dat jullie voordat ik teken eerst hierheen komen om de situatie ter plekke te analyseren. En ik wil alleen met jullie in zee gaan via een installateur hier uit de buurt. Stel dat er in de toekomst iets is, wil ik ook ergens fysiek kunnen aankloppen. Die eisen hebben ze ingewilligd. En het bedrag viel, in vergelijking met de 2 andere offertes, heel erg mee. Ik was hun eerste klant in Limburg. Inmiddels is alles geïnstalleerd en werkt de warmtepomp. Het is nog te vroeg om er al conclusies aan te verbinden. De eerste ervaringen zijn goed, maar de tijd zal leren of de gewekte verwachtingen in de daling van het gasverbruik – ongeveer 60 procent – ook kunnen worden waargemaakt.”

Fotograaf: Aron Nijs
Fotograaf: Aron Nijs

“Dankzij energiecoaches kun je door alle bomen het bos zien en tot afgewogen keuzes komen”

Fotograaf: Aron Nijs
Fotograaf: Aron Nijs

Een foto

Ook fijn vond Rob dat je “een foto krijgt van je hele huis. Het advies van de coaches dwingt je om na te denken over dingen waar je nog niet over nagedacht hebt. Dat is goed. Op basis van hun advies gaan we ook de kruipruimtes onder de hal en de slaapkamer isoleren. Daar bleken flinke warmtelekken te zitten. De energiecoaches kunnen die enorm goed opsporen.”

Verbeterpunten

Minder vond Rob dat het rapport nogal uitgebreid was en veel verwijzingen bevatte. “Het rapport bevat soms ook informatie waar je weinig tot niks aan hebt. Het ging ergens over mechanische ventilatie en die heb ik helemaal niet. Plus je wordt voor subsidies verwezen naar allemaal sites en dat kost toch weer heel wat uitzoekwerk. Dat is niet handig. Als je verwijst naar specifieke regelingen of naar een specifieke leverancier, zorg er dan ook voor dat je naar de juiste plek verwijst en dat die leverancier ook weet dat hij door de energiecoaches wordt aanbevolen. Nu bleek uit de verwijzing dat er maar 1 gekwalificeerde leverancier was in Limburg. En die was ook nog eens onbetaalbaar.”

Sparren

Rob vervolgt: “Ik was een van de eerste klanten van de energiecoaches. Ik begrijp dat de rapportage inmiddels al verbeterd is. Als je je huis wilt verduurzamen, zou ik iedereen met klem aanraden een coach te laten komen. Ik heb me stevig verdiept in de materie, maar van techniek heb ik geen verstand. En dat hoeft ook niet. Daarom is het fijn om iemand te hebben om mee te sparren. Het is zoals bij een auto: ik snap weinig van wat er zich allemaal onder motorkap afspeelt, maar het moet wel werken. Ik wil rijden. Met een goed advies van de coaches kun je door alle bomen het bos zien en tot afgewogen keuzes komen. Zonder van de technische ins- en outs op de hoogte te moeten zijn.”

#missionzeromaastricht

Maastricht wil in 2030 klimaatneutraal zijn. Samen met instellingen, bedrijven en inwoners maakt de gemeente werk van energie. Dit doen we onder andere door het inzetten van energiecoaches.

Foto’s: Aron Nijs

Meer over Campagne