Martijn Bams

over zijn slijterij in de Binnenstad

Elke dag met een glimlach

Met 3600 verschillende dranken en ook nog eens 2000 soorten whisky is slijterij Bams in hartje Maastricht niet zomaar een winkel. Het familiebedrijf, dat al vijf generaties bestaat, is in 2014 uitgeroepen tot beste whiskyslijterij van Nederland.

Zelfs de derde en de vierde generatie zijn nog steeds actief in de zaak. Bams is al sinds 1901 specialist op het gebied van drank en dan voornamelijk whisky. Het is bijzonder om te zien hoe de winkel van slechts 26 vierkante meter tot de nok toe staat gevuld met flessen in alle soorten en maten.

Whisky als specialiteit
De whisky vindt Martijn het meeste speciale van de zaak. “We hebben momenteel zo’n 2000 verschillende soorten whisky op voorraad. Whisky is toch wel echt mijn grote passie. Er zit een hele geschiedenis achter het proces om het te destilleren. Dat vind ik heel apart.” Een persoonlijke favoriet? Die heeft hij niet. “Je eet niet iedere dag hetzelfde, je kleedt je niet iedere dag hetzelfde, zo is het met whisky drinken ook.”

Bams staat altijd klaar
Wat Bams volgens hem met name bijzonder maakt, is het open contact met de klanten, de toegankelijkheid. Terwijl je bij grote bedrijven soms zelfs moet zoeken naar iemand die je kan helpen, staat de familie Bams meteen voor je klaar. Martijn geniet van het babbelen met klanten. Hij deelt graag zijn kennis over whisky om zo samen tot een goede keuze te komen. “Daarom doe ik elke dag met een glimlach de winkel open.”

Tekst en fotografie: Isabelle Woudsma

Meer over Binnenstad

Kennis en kunde
Martijn Bams (25) werkt nu zes jaar in de slijterij. Hij heeft een studie gevolgd in Schotland. Daar haalde hij onder meer diploma’s om zelf whisky te kunnen destilleren. Door heel veel te lezen en vooral te proeven, beschikt hij inmiddels over flink wat kennis en ervaring. Bijna alles wat er in de winkel te koop is, heeft hij al eens geproefd. Als het om drank gaat geeft hij graag van A tot Z uitleg aan zijn klanten. Martijn legt uit: “In de meeste steden zie je de kleine winkeltjes niet meer. De mensen komen toch graag naar de kleinschaliger speciaalzaken. Dat vinden ze veel leuker dan de grote ketens. Die hebben bovendien vaak de kennis niet, wij wel.”