Marcel Bruin

over laadpalen

“Overheid moet elektrisch rijden blijven stimuleren”

Marcel Bruin werkt als onderzoeksmedewerker bij de Enci. Voor zijn werk reist hij nogal wat kilometers met de auto. Afgelopen jaar maakte hij gebruik van de overgangsregeling van de gemeente om een e-laadpaal aan te vragen.

Marcel vindt het goed dat de gemeente de mogelijkheid biedt om laadpalen aan te vragen. “Daar spreekt de ambitie uit om het klimaat te verbeteren. Het scheelt ook een hoop tijd voor mensen die een laadpaal willen hebben.” Zijn aanvraag voor een laadpaal kwam door zijn werkgever. “Die vroeg of ik een hybride auto wilde aanschaffen. Dat wilde ik graag. Het is goed voor het milieu. Logisch. En ook het gunstige bijtellingstarief voor de auto was aantrekkelijk. Thuis was het niet makkelijk om een laadpunt te maken. Daarom heb ik de gemeente gevraagd of zij iets konden doen.”

Stukje lopen

De gemeente streeft ernaar een laadpaal binnen 300 meter te plaatsen van de woning van de aanvrager. “Dat is wel gelukt. De laadpaal is een eind verderop in de straat geplaatst. Als je snel naar de auto moet, dan is het toch een stukje lopen. Het was mooi geweest als die voor de deur zou zijn geplaatst of aan de achterkant van het huis, want daar zijn ook openbare parkeerplaatsen. Ik begrijp dat er nog meer laadpalen gaan komen, dus ik hoop dat daar alsnog een laadpaal komt.”

Even zoeken

“Als ik op pad ga met de auto kan ik zelden ergens mijn auto opladen. Een benzinepomp vind je zo, maar een oplaadpunt is toch wel even zoeken. Op de navigatie kan ik zien waar oplaadpunten zijn, maar het systeem is niet betrouwbaar. Soms staat er dat er een paal moet zijn, maar die is er dan niet of niet meer. En als, dan ligt zo’n oplaadpunt vaak te ver van mijn bestemming. En wat ik ook al heb meegemaakt, is dat mijn pasje niet werkt bij de laadpaal. Laatst moest ik voor mijn werk naar de TU in Delft. Daar waren wel laadpunten, maar die waren alleen voor het personeel. Bezoekers moesten bij de receptie een laadpasje halen, maar dat is dan niet handig en praktisch.”

Marcel Bruin. Fotograaf: Jonathan Vos
Marcel Bruin. Fotograaf: Jonathan Vos

Stimuleren

Toch liever een benzine- of dieselauto gehad? “Nee, ik ben tevreden over mijn auto. Al rijd ik in de praktijk nog steeds het merendeel op benzine. Het bereik van de accu is niet zo groot. Zo’n 40 tot 50 kilometer met een volle accu. Dus voor lokaal gebruik in Maastricht is elektrisch rijden goed te doen. Wat betreft rijcomfort is er geen verschil met een benzineauto. Het voordeel is dat het fiscaal aantrekkelijk is. Tenminste, ik kon nog gebruikmaken van een gunstige regeling. Als de overheid wil dat meer mensen elektrisch gaan rijden, moeten ze dit ook blijven stimuleren.”

“Als ik op pad ga met de auto kan ik zelden ergens mijn auto opladen. Een benzinepomp vind je zo, maar een oplaadpunt is toch wel even zoeken.”

Marcel Bruin. Fotograaf: Jonathan Vos
Marcel Bruin. Fotograaf: Jonathan Vos

Minpunt

“Wat me wel opvalt, is dat op de parkeervakken bij laadpalen vaak ook gewone auto’s geparkeerd staan. Ik vraag me af of dit mag. Wat zijn daar de regels voor?” We leggen de vraag voor aan Rob Lamers, beleidsmedewerker van de gemeente Maastricht. “De parkeerplaatsen bij de laadpalen zijn alleen voor elektrische auto’s. Je mag er alleen je auto neerzetten om de accu op te laden. Daarna moet je je auto ergens anders parkeren. Er komen onderborden bij te staan die dit duidelijk maken. Geldt in de straat betaald parkeren of vergunningparkeren? Dan moet je ook op de laadplek betaald parkeren of met een parkeervergunning”, aldus Rob. Op deze manier wil de gemeente paal en perk stellen aan de parkeerproblemen bij de oplaadplekken.

Meedoen?

In 2030 wil de gemeente Maastricht klimaatneutraal zijn #missionzeromaastricht. Dat doen we door allerlei wegen te bewandelen. Een daarvan is het elektrisch rijden in de stad te stimuleren. Interesse in een openbare laadpaal bij u in de buurt? Kijk op www.gemeentemaastricht.nl/laadpaal.