Juf Marloes, Bente, Angelina en Calitri 

over De Geluksvogel

De Geluksvogel: een schoolvoorbeeld van duurzaamheid

Integraal kindcentrum De Geluksvogel in Limmel werd in april 2017 officieel geopend. Het is een schoolvoorbeeld van duurzaamheid. Niet verwonderlijk omdat het Centrum voor natuur- en milieueducatie (CNME) een belangrijke partner was bij de ontwikkeling van dit schoolgebouw. Onlangs kregen de leerlingen hier ‘luchtlessen’ van het CNME. We spreken met Juf Marloes Vreuls en Angelina (11), Bente (10) en Calitri (10), 3 leerlingen uit groep 7, over het project Luchtlessen en over hun duurzame school.

“Het gebouw is gloednieuw en duurzaamheid is bij de bouw al een belangrijk onderdeel geweest”, vertelt Juf Marloes. Ze kijkt naar de kinderen: “Kunnen jullie vertellen wat we allemaal doen aan duurzaamheid?” Angelina: “We hebben zonnepanelen op het dakterras.” Bente: “We hebben een grijswatercircuit. Dat wil zeggen dat we water hergebruiken om de toiletten te spoelen. We hebben vloerverwarming en dubbelglas.” Calitri: “Ook hebben we ledverlichting op de toiletten die automatisch aangaan als er beweging is. Als je weggaat, gaat het 5 minuten later weer uit. Je kunt dus niet vergeten het licht uit te doen.” Bente: “Ook is al het hout in het gebouw duurzaam hout.” Calitri: “En bij de fietsstalling hebben we een buisje waarmee de luchtkwaliteit gemeten wordt.”

Marloes en haar 3 leerlingen bij De Geluksvogel in Limmel. Fotograaf Jonathan Vos.

 “We hebben bijna een houten school”

Plakkertjes met vragen
Het 'vragenmachientje'

Op onderzoek
In de volgende les gingen de kinderen echt onderzoeken. In groepjes gingen ze aan de slag met een onderzoeksvraag. Calitri: “Onze vraag was hoeveel fijnstof er om het schoolgebouw in de lucht zit. We hebben zelfgemaakte plakkertjes op verschillende plekken rondom de school geplakt. Op de plakkers bij de ingang bij het schoolhek zat meer fijnstof dan op de plakkers van het dakterras. Dat komt omdat bij het schoolhek kinderen worden opgehaald en gebracht met auto’s. Met een microscoop kon je zien hoeveel zwart fijnstof erop zat.” Bente: “Wij onderzochten het verschil tussen CO2-gehalte op diverse plekken in en rondom de school?” We hadden hiervoor CO2-meters gekregen. In de klas werd het CO2-gehalte hoger als er veel kinderen binnen waren. Als er te veel CO2 was, ging het metertje piepen. Dat betekent dat er minder kinderen in de klas moeten of dat het raam of de deur open moet.” Calitri: “Een groepje ging naar een tankstation in de buurt. Er stond een vrachtwagen. Daar hebben ze de uitstoot van gemeten. Die was schoner dan de auto’s. We hadden gedacht dat die meer rotzooi zou uitstoten. En er stond ook een brommer. Die stootte de meeste rotzooi uit. Dat was het meest verrassend.”

Duurzaamheid
Wat duurzaamheid betekent voor de kinderen betekent? Angelina: “Minder plastic en meer bomen. Op de boomfeestdag hebben we bomen geplant. Op de Groene Loper.” Bente: “We hebben ook een filmpje gemaakt over duurzaamheid en onze school. Dat heeft de 2e prijs gewonnen.” Marloes legt uit: “MosaLira had een prijsvraag bedacht omdat ze duurzaamheid belangrijk vindt. De Stichting had aan haar scholen gevraagd om een filmpje te maken wat er aan duurzaamheid gedaan wordt binnen de school.” Trots laat Bente het filmpje zien. Tot slot geven de kinderen een rondleiding door hun school. “En dit is van hout en dit is van hout. We hebben bijna een houten school”, grapt Calitri. Juf Marloes: “Door de nieuwe school zijn kinderen bewuster geworden van wat duurzaamheid is. Bij de zonnepanelen vertelt ze: “We gaan met Enexis een project doen over de opbrengst van de zonnepanelen. Ze hebben voor ons een account gemaakt op hun website. Daar staan lessen op. Zo kunnen we kunnen zien wat de opbrengsten zijn van de zonnepanelen.”

Luchtkwaliteit
De juf en de kinderen zijn erg enthousiast over de luchtlessen van het CNME. Marloes: “Buurtraad Limmel heeft ons gevraagd om hier luchtbuisjes te plaatsen. En een aantal maanden geleden kwam John Steijns van het CNME met het aanbod om lessen te geven over luchtkwaliteit. Het past bij onze school. Het waren fantastische lessen, ook de opbouw ervan. We hebben er als leerkrachten vrij weinig werk aan gehad. We hebben begeleid en geholpen en af en toe wat gestuurd. De kinderen kregen eerst een voorbereidende les. Daarin moesten ze een onderzoeksvraag bedenken. In de les erop zijn ze gaan onderzoeken. John had hiervoor allemaal materialen meegenomen. En in de laatste les hebben ze hun bevindingen gepresenteerd.”

Onderzoeksvraag
Wat de kinderen van de lessen vonden? Angelina: “Dit was leuker dan de normale lessen. Je mag zelf dingen uitvoeren in plaats van iets uit een boekje leren. Eerst hebben we op groene plakkertjes opgeschreven wat we al wisten over luchtkwaliteit. En op de oranje en gele plakkers staan de vragen die we hadden. Als we op een vraag het antwoord wisten, hebben we de vragen op groene plakkers gezet.” Bente: “Daarna moesten we een goede onderzoeksvraag bedenken. Over wat we wilden weten over lucht. Het mocht geen vraag zijn waar je het antwoord van kan opzoeken. Want dan is het geen onderzoekvraag. Het antwoord kun je vinden door zelf te onderzoeken.” Angelina: “We moesten controleren of het echt een onderzoeksvraag was. En ook of wij het onderzoek zelf konden doen. Hiervoor hebben we het vragenmachientje gebruikt.” Ze wijst op een A4’tje waarop een stroomschema getekend staat. Calitri demonstreert het vragenmachientje.

Marloes en haar 3 leerlingen bij De Geluksvogel in Limmel. Fotograaf Jonathan Vos.

#missionzeromaastricht

Maastricht wil in 2030 klimaatneutraal zijn. Samen met instellingen, bedrijven en inwoners maakt de gemeente werk van energie.