Jeffrey Jaspers

over elektrisch rijden

Accuut borden nodig voor een volle accu

Afgelopen jaar konden de bestuurders van een elektrische of hybride auto in Maastricht een elektrische laadpaal aanvragen in hun woon- of werkomgeving. Een van die aanvragers is Jeffrey Jaspers. De laadpaal is inmiddels zo’n 6 weken een feit, maar tot op heden heeft hij er amper gebruik van kunnen maken. Hoe dat komt, lees je in dit artikel.

Jeffrey Jaspers heeft een Thais restaurant midden in het centrum van Maastricht: Pêt Thai. Sinds driekwart jaar rijdt hij privé met een hybride auto, een auto die voor de aandrijving gebruikmaakt van een verbrandingsmotor en een elektrische motor. Zo hoopt hij zijn steentje bij te dragen aan het milieu. Zakelijk denkt hij na over de aanschaf van een volledig elektrische auto, omdat hij zijn restaurant wil uitbreiden met een bezorgservice. “Maar dan moet ik wel van mijn auto op aan kunnen. En is een volle accu een must.”

Laadplek vol

Daarom maakte hij afgelopen jaar gebruik van de overgangsregeling van de gemeente om een e-laadpaal aan te vragen. Inmiddels is die paal zo’n 6 weken een feit. Locatie: pal voor zijn restaurantdeur. Fijn, zou je denken. Maar tot op heden is het aantal keren dat hij de plek heeft kunnen gebruiken, op 1 hand te tellen. “Telkens als ik er wil parkeren, staat er een andere auto. Niet eens een elektrische of hybride wagen.”

Een bord

Wat er dus nog ontbreekt, is een bord ‘P elektrisch laden’. Rob Lamers, beleidsmedewerker Parkeren van de gemeente Maastricht knikt. “Dat bord komt eraan, want zo schiet het inderdaad niet op.”

Een doggy bag

De grote voordelen van het elektrisch rijden volgens Jeffrey? “Natuurlijk met stip op 1: het is beter voor het milieu. Daar hecht ik enorm veel belang aan. Dat past ook in mijn ondernemersfilosofie: ik bied mensen in mijn restaurant standaard een doggy bag aan. Weggooien van eten is zo’n zonde. Plus ik vind het heerlijk rustig rijden. En ongelooflijk hoe snel zo’n auto optrekt.” Het enige minpuntje komt niet uit de lucht vallen: “de afhankelijkheid van de laadpunten”, knikt hij.

Jeffrey Jaspers, foto: Aron Nijs
Jeffrey Jaspers, foto: Aron Nijs

“Een volle accu is wel een must”

Meer laadpunten

Aan dat minpuntje wordt op dit moment in Maastricht hard gewerkt. Rob Lamers: “De gemeente is aangesloten bij een groot laadpalenproject in Nederland dat met een Europese subsidie in de markt is gezet. Via dit project wordt dit jaar het aantal palen in de stad flink uitgebreid. De bedoeling is om binnen 300 meter van een woning of werkplek een laadstation aan te bieden.” In 2016 was er een overgangsregeling. Daardoor konden inwoners toch al een laadpaal aanvragen en was het niet wachten op de uitkomst van de aanbesteding.

Let op!

“Als je je auto bij een openbaar laadpunt oplaadt, gelden de parkeerregels die gelden in de rest van de straat. Dus in een straat zoals de Boschstraat waar vergunninghoudersparkeren geldt, mag je alleen gebruikmaken van de laadplek als je een vergunning hebt. Je auto mag er maximaal 4 uur staan om op te laden. Daarna moet je hem verplaatsen. En geldt er betaald parkeren, dan moet je ook op de laadplek parkeergeld betalen”, verduidelijkt Rob de regels voor de parkeerlaadplekken in Maastricht.

Meedoen?

In 2030 wil de gemeente Maastricht klimaatneutraal zijn. Dat doen we door allerlei wegen te bewandelen onder de noemer #missionzeromaastricht. Een daarvan is het elektrisch rijden in de stad te stimuleren. Interesse in een openbare laadpaal bij u in de buurt? Kijk op www.gemeentemaastricht.nl/laadpaal.