Laurens Bouvrie
TIM-verslaggever 18 april 2021

Pascal Mestrom: van wereldtopper restauraties naar veelbelovend kroonluchter ontwerper

Zoeken naar mensen die de kwalificatie Made in Maastricht volledig tot zijn recht laten komen is dankbaar werk.  Nog mooier is deze creatieve parels te vinden en nader aan u voor te stellen. Want de Limburgse hoofdstad, met een lang verleden van ambachtelijke en industriële nijverheid, wordt tegenwoordig economisch toch vooral gedragen door kenniseconomie, horeca en toerisme; Dat wil niet zeggen dat Maastricht als ‘maakstad’ dood en begraven is. De stad staat bol van ambachtelijk talent. Een van die uitblinkers is  Pascal Mestrom (1972). Niet zo bekend als wereldster André Rieu; met zijn kennis over en restauraties van kroonluchters staat hij mondiaal gezien op eenzame hoogte. Nog niet zo lang ontwerpt hij ook hedendaagse kroonluchters. Stadschroniqueur Laurens Bouvrie ging op bezoek bij de maestro der chandeliers.  Maak kennis met een bevlogen vakman.

Vakman en rasverteller

Praten met Pascal Mestrom over kroonluchters ontwerpen of restaureren betekent ook smullen van geschiedenissen. Iedere klassieke kroonluchter die hij onder zijn hoede krijgt heeft een verhaal. Is het niet vanwege de locatie waar het eeuwenlang gehangen heeft; dan wel de materialen waar het van gemaakt is. Zou hij niet zo handig zijn geweest en beschikken over heel veel ontwerptalent; Pascal Mestrom kan zo beginnen als de gedroomde geschiedenisleraar. Zo een die geen gortdroge les geeft maar vooral met prachtige verhalen geschiedenissen tot leven weet te wekken.

Kunstacademie

De Maastrichtenaar hoeft niet lang na te denken welke studie hij na zijn middelbare school gaat doen. Die vindt hij terug in zijn eigen stad.  Hij gaat met volle overtuiging naar het ABK. De Academie Beeldende Kunsten aan het Herdenkingsplein – tegenwoordig officieel genaamd Maastricht Academy of Fine Arts and Design (MAFAD) – wordt zijn tweede thuis in Maastricht. Monumentale Vormgeving en Grafiek zijn de opleidingen waarop hij in 1996 afstudeert. Om toch ook nog een jaartje te proeven van ‘op kot’ wonen, maar vooral om zijn kennis nog meer te verfijnen studeert hij ook nog een jaar aan l’Insitute de Beaux Art in het Zuid-Franse Toulouse. 

Van wereldwijde restauraties tot de kroonluchters van stadhuis Maastricht

Het is in die periode dat hij ook in aanraking komt met antiek in het algemeen en van hieruit specialiseert in kroonluchters. Van studeren over de geschiedenis van en kennis vergaren hoe ze te restaureren slaat zijn interesse over in pure liefde. Anno nu noemt hij zijn eigen ontwerpen en de bijzondere kroonluchters die hij aankoopt of ter restauratie krijgt aangeboden ‘zijn beauties’. Pascal Mestrom wordt in de loop der jaren niet alleen heel goed in zijn vak; hij wordt een autoriteit op alles wat met kroonluchters te maken heeft. 

Opdrachten krijgt hij van over de hele wereld; evenwel in zijn eigen stad kan hij ook met regelmaat aan de bak. Zo krijgt hij de eer om tijdens de grote restauratie- en renovatiewerkzaamheden van het stadhuis – alle  kroonluchters van het Maastrichtse stadhuis volledig tot hun recht te laten komen. “Daar ben je als jongen van de stad uiteraard heel erg trots op”, zegt hij met een van oor tot oor glimlach. 

Een nieuwe uitdaging: zelf kroonluchters ontwerpen

Behalve opdrachten tot restaureren en vinden van bijzonder kroonluchters – zijn specialiteit: 18e eeuw kristallen kroonluchters – is de Maastrichtenaar de laatste jaren zich meer en meer gaan bezighouden met het ontwerpen van eigentijdse werken. Daar heeft hij een ronduit aparte invalshoek voor gevonden. Zijn de ontwerpen modern te noemen; de materialen die hij gebruikt zijn veelal honderden jaren oud. De reden om tot die combinatie te komen legt hij met zijn gebruikelijke passie voor het onderwerp graag uit: “Kroonluchters, ook de hedendaagse ontwerpen, bestaan voor een groot deel uit bewerkte, geslepen glazen onderdelen En het is, zoals dat wel vaker het geval is, simpelweg zo dat wat de ambachtslieden van weleer maakten, wordt tegenwoordig niet meer klaargespeeld. Uiteraard kan machinaal heel veel; maar de finesses bij geslepen en gedraaid glas met de handen vervaardigt is bijna alleen maar te vinden in materialen van vroeger. En dat ook nog eens vooral gemaakt door Italiaanse, nog specifieker Venetiaanse, handen.” De serie Mestrom-kroonluchters heeft hij de naam Inventions meegegeven. Over zijn huidige status createur en restaurateur zegt hijzelf: “Het duurde uiteindelijk 24 jaar dat ik het materiaal gevonden heb om mijn eigen werk te kunnen maken. Ik kan moeilijk beschrijven hoe happy ik mij voel nu mijn eigen kroonluchter-sculpturen te ontwerpen en te maken. En dat ook nog eens in de stad die ik zo liefheb.”

Informatie over Pascal Mestrom’s werken

In het ontwerpen van zijn sculpturen onderzoekt hij vanuit zijn achtergrond als expert en restaurateur van kroonluchters de scheidingslijn tussen kunst en design, sculptuur of gebruiksvoorwerp. De grote vraag in zijn vakgebied is altijd weer: wanneer is een kroonluchter typisch een kroonluchter en wanneer is het een sculptuur.

Zelf zegt hij over die denk- en zoektochten om tot een Mestrom-ontwerp te komen: “Met het doorbreken van de kenmerkende symmetrie van klassieke kroonluchters en het laten wegvallen van onder andere de armen als drager van de lichtbron zijn een belangrijke aanzet, vertrekpunt. De combinatie van werken en ontwerpen met onderdelen en stijlen van de 17e tot en met 20e eeuw en standaard bouwmaterialen zie ik als mijn eigen zeer herkenbare Mestrom-stijl. Dat doe ik overigens ook om onderdelen van ooit historische stukken een nieuw leven te geven. Extra fraai vind ik te mogen zeggen: ontworpen en gemaakt in Maastricht.”

©Laurens Bouvrie



Lees ook