Karin Somers
TIM-verslaggever 10 mei 2019

Paqhuis Maestricht: producten uit de regio in een opvallend jasje

Het idee werd ongeveer drie jaar geleden geboren. Een groep ondernemers was onder de indruk van de manier waarop Zuid-Tirol haar streek zo trots promootte. Met gevelreclame, een aansprekend, eigentijds logo en streekproducten van hoog niveau. Iets voor Maastricht? Met die trots zit het wel goed. Nu de rest nog. In gesprek met Richard Sanders over Paqhuis Maestricht.

Betere verpakking
Eigenlijk heeft hij een hekel aan het woord streekproducten. Uitgehold door veelvuldig gebruik. “Maar er zijn genoeg ambachtelijke producten in onze regio van hoogstaande kwaliteit die het verdienen om beter verpakt te worden.” En met verpakt bedoelt Richard het vertellen van het achterliggende verhaal, maar ook letterlijk de verpakking. Dat kan een stuk beter, zo vond hij. Als ‘Dutch designer’ was dit een kolfje naar de hand van Richard en zijn compagnons. Producten uit de omgeving in een hip jasje. Met een bijpassend label: Paqhuis Maestricht.

Lokale popcorn
Over de naam vertelt Richard: “Ik reed een keer langs het Bassin en zag in gedachten de boten voor de oude pakhuizen liggen. De mist trok over het water en werkers met petten laadden alles op de kade. Die industriële geschiedenis van de stad zie je nog te weinig terug.” Zo ontstond het idee van een pakhuis. Een virtueel pakhuis, want de streekproducten zijn nu nog overwegend online te koop. En op enkele plekken in Maastricht en omgeving, zoals bij The Broth Bar. Van een speciale koffieblend samengesteld door barista Björn Aarts tot home made granola uit Hasselt en Limburgse honingmosterd. De namen zijn al net zo creatief als de verpakking. Koffie is ‘je verdiende boon’, een eigen biersoort scandeert ‘hop doet leven’. “Ik zou in de toekomst graag producten zien die er nu nog niet zijn. Iets waarvan mensen zich afvragen: kan dat ook dan?”

Kompanen
Het bedrijf achter Paqhuis Maestricht is DEPOT D’OR BV. De naam is ontstaan door een spraakverwarring, maar past naadloos bij het idee van een bijzondere opslag van waardevolle producten. De makers die met DEPOT D’OR samenwerken worden Kompanen genoemd. “We willen hen tevens met elkaar in contact brengen, zodat er misschien nieuwe samenwerkingen ontstaan. Met Gulpener Bier hebben we bijvoorbeeld La Croix gemaakt, bier met kruisbessen. Dit soort tussenvormen kunnen ook.” Langzaam maar zeker vult het pakhuis zich met opvallende lekkernijen.

Toekomst
Natuurlijk hoopt Richard dat Paqhuis Maestricht populair wordt bij de lokale bevolking. En een fysiek pakhuis, misschien wel aan het Bassin, behoort eveneens tot zijn toekomstdroom. “Maar ik zou het ook heel tof vinden als we bijvoorbeeld in Amsterdam of Rotterdam kunnen leveren, dat ze het merk Paquis Maestricht daar een hip merk vinden. En een rekje van onze producten in het Sphinx-kwartier zou natuurlijk geweldig zijn.” En dan met een bakje lokale versnapering naar de bioscoop.



Lees ook