Nieuwe hoop in De Heeg na verkoop winkelcentrum

op 10 april 2017 door Kevin Lux TIM-verslaggever

Het was bedoeld als een protestactie om het winkelcentrum nieuw leven in te blazen, maar de buurtbewoners van De Heeg kwamen afgelopen zaterdag om een veel vrolijkere reden samen op het plein van De Roserije. Het geplaagde winkelcentrum was een dag eerder van eigenaar veranderd. En dus is er weer hoop op betere tijden.

Het winkelcentrum kampt al jaren met problemen. Het is in een neerwaartse spiraal terechtgekomen door huurprijzen die maar moeilijk te betalen zijn en steeds minder klandizie. “Dan komen er winkels leeg te staan en dat zorgt voor nog minder mensen, omdat er minder gezelligheid is”, zegt Rob Claessen van buurtnetwerk Like De Heeg. Toen afgelopen week bekend werd dat nog eens drie ondernemers wilden vertrekken, kwam het netwerk in actie. De buurt werd opgeroepen zaterdag massaal naar het winkelhart te komen om eigenaar NSI duidelijk te maken dat er wat moet veranderen.

Maar nog in dezelfde week kwam het verlossende nieuws: NSI had het winkelcentrum verkocht aan een nog onbekende partij. En die partij wil met het buurtnetwerk en de gemeente in gesprek om de toekomst van het winkelgebied te bespreken. “We besloten de bijeenkomst toch door te laten gaan, maar nu met de insteek om de nieuwe eigenaar een warm welkom te geven”, legt Claessen uit. “We willen vooral een positief signaal afgeven.”

Paaseitjes

Een van de ondernemers deelt paaseitjes uit onder de aanwezigen

Tussen de honderd en 150 buurtbewoners kwamen zaterdag naar De Roserije om de nieuwe eigenaar te laten zien dat er wel degelijk draagvlak is voor een bloeiend winkelhart. De sfeer was een stuk opgewekter dan aanvankelijk de bedoeling was. Een van de ondernemers voegde zich onder het omgeslagen protest en deelde paaseitjes uit en de aanwezige politie hoefde alleen maar vanaf een afstandje toe te kijken hoe alles ordelijk verliep. “We merken een positief elan onder de aanwezigen en de resterende ondernemers”, merkte Claessen op. “Een paar van de ondernemers die wilden vertrekken gaven al aan nu misschien toch te blijven.”

Toch heerst er ook scepticisme op het plein, want zijn er de afgelopen jaren niet al zo veel veranderingen aangekondigd? “Andere ondernemers zeggen dat het voor hun nu te laat is”, zegt Claessen. “Ze zijn door jarenlange loze beloftes het vertrouwen kwijtgeraakt dat er nu wel iets gaat veranderen. Maar misschien kunnen we ze nog overtuigen.”

Impuls
Zodra de nieuwe eigenaar bekend is, komt deze naar Maastricht om samen met de buurt en gemeente te bekijken wat er allemaal verbeterd kan worden. Vanuit De Heeg zelf kunnen ze al een berg aan suggesties verwachten. “De buurt weet wel welke winkels ze willen hebben”, klinkt Claessen positief. “Een Wibra en Kruidvat worden veel genoemd. Belangrijker is nog dat het winkelcentrum een impuls gaat krijgen. Het heeft een opknapbeurt nodig en moet vooral gezelliger worden.” Als voorbeeld houden ze in De Heeg graag het voorbeeld Heer aan. “Als het daar kan, moet het hier toch ook lukken? De eerste stap is nu gezet. Hopen dat De Heeg nu langzaamaan weer gaat bloeien.”