Stephan Van Appeven
TIM-verslaggever 12 augustus 2019

Naar de film: is Maastricht groot genoeg voor drie bioscopen?

Als je een avondje film wilt kijken, hoef je in Maastricht niet lang te zoeken. Of je nou van het mainstreamgenre houdt of de voorkeur geeft aan arthouse, in Maastricht is er met in totaal drie grote bioscopen voldoende aanbod. Of is het aanbod juist te groot, in een tijd dat Netflix de markt heeft veroverd en de nieuwste films vaak ook al te zien zijn via (illegale) streamingsdiensten? We maakten een rondje langs de bioscopen en keken hoe Euroscoop, Pathé en Lumière naar zichzelf en hun concurrenten kijken.

Er is nogal wat veranderd op bioscoopgebied in Maastricht het afgelopen halve decennium. Euroscoop kwam een dikke vijf jaar geleden naar onze stad en vestigde zich in een bestaand bioscooppand aan de Wilheminasingel, het gebouw waar voorheen onder meer Pathé in huisde. Dat concern had onze stad op dat moment verlaten, maar maakte een comeback eind 2015 in een gloednieuw pand in het Sphinxkwartier. En daar kreeg Pathé drie jaar geleden een nieuwe buurman in Lumière, dat haar nieuwe thuis vond in een monumentaal gebouw aan het Bassin. En als het aan Euroscoop ligt, is de kous niet af met deze serie veranderingen. De Belgische filmaanbieder wil uitbreiden. Van de huidige zes zalen naar tien, het liefst. Maar daarvoor zal het sowieso moeten verhuizen. Euroscoop onderzoekt momenteel de haalbaarheid van deze plannen. Het filmtheater was een paar jaar terug dus een tijdje de enige aanbieder van mainstreamfilms in Maastricht. Wie de drukte van toen vergelijkt met nu, met de grote concurrent Pathé aan de overkant van de Maas, kan niet anders concluderen dan dat Euroscoop een hoop klanten is kwijtgeraakt door de jaren. Toch weerhoudt dat het concern niet om na te denken over uitbreiding. “We draaien goed genoeg, anders zouden we deze plannen niet hebben. We willen onze bezoekers echter nog meer keus bieden met meer zalen”, vertelt Sophie Roeland van Euroscoop. In vergelijk met Pathé is een avondje Euroscoop overigens ietsje goedkoper. Dat zit hem niet in de prijs van een regulier filmticket (hetzelfde als Pathé; 8,50 euro), maar in het eten en drinken, al scheelt dat dankzij prijsstijgingen niet veel meer.

Films in het Sphinxkwartier

Dat Pathé 8,50 euro vraagt voor een regulier filmticket is opmerkelijk. In de meeste steden waar het concern met zwart-gele huisstijl is gevestigd, betaalt men 11 euro voor zo’n ticket. Een bewuste keuze, want Pathé kan het qua prijs daarom nooit verliezen van directe concurrent Euroscoop. Theatermanager Lore Steegmans: “Met onze projectzalen onderscheiden we ons vervolgens. Bijvoorbeeld met 4DX, met bewegende stoelen en weersimulaties, waarbij je echt het gevoel krijgt dat je onderdeel van de film bent. Een stukje beleving dus. We noemen het ook wel de langst durende achtbaan van Nederland. Bovendien hebben we natuurlijk Pathé Café.”

En dan is er natuurlijk ook nog het filmtheater waar je terechtkunt voor veel arthousefilms: Lumière, waar je 9,80 euro betaalt voor een regulier ticket. Hoewel er ook de nodige films draaien, die ook in de commerciële bioscopen te zien zijn (Green Book, Yesterday en Once Upon a Time…in Hollywood zijn enkele voorbeelden), ervaart Lumière de nabije aanwezigheid van Euroscoop en Pathé niet als concurrentie. Zij trekt namelijk een heel ander publiek dan de twee commerciële cinema’s. In oktober viert Lumière haar driejarig jubileum op de huidige locatie in het Sphinxkwartier, waar ook ontmoeting van belang is, gezien het levensgrote restaurant en terras. Uitgebreid nakletsen over de film is zo mogelijk. En hoewel er aan eten en drinken geen gebrek is in het restaurant, moet je het in ieder geval wel zonder eten doen tijdens de film. “We zijn een popcorn- en snoeploze bioscoop. Dat is nou eenmaal traditie bij ons. Veel van onze bezoekers vinden het gekraak van een chipszak bijvoorbeeld bijzonder onprettig tijdens een film. Een drankje de zaal mee in nemen, kan wel”, aldus David Deprez, artistiek directeur van Lumière.

Netflix

Een andere vorm van concurrentie ervaren de bioscopen van het immens populaire Netflix en illegale streamingsdiensten, waar nieuwe films soms al op te zien zijn wanneer ze nog in de cinema draaien. Bij Euroscoop ondervinden ze de gevolgen van ‘on demand kijken’ wel. Roeland: “We merken dat mensen tussen de 20 en 30 jaar nog wat achter blijven qua cinemabezoek ten opzichte van andere leeftijdscategorieën. De komst van Netflix speelt daar ongetwijfeld een rol in. Maar dat is een algemene bioscooptrend.” Bij Lumière kijken ze anders naar de situatie. Deprez: “Een directe invloed merken wij niet meteen. Lumière heeft de afgelopen vijf jaar alleen maar stijgende bezoekersaantallen gekend. Wel ervaren wij streamingsdiensten vooralsnog als een grote concurrent voor andere activiteiten die je thuis doet: lineair tv kijken of een boek lezen. Maar uiteindelijk hebben mensen altijd weer behoefte om erop uit te trekken.” En daar is Steegmans van Pathé het roerend mee eens. “Netflix is een gedegen concurrent. Maar de film is nog echt een avondje uit. Mensen maken zich klaar, eten of drinken ergens wat van tevoren. Dat is nog echt wel een andere beleving dan thuis op de bank Netflixen.”



Lees ook