Jenneke van Genechten
TIM-verslaggever 15 januari 2020

Museum aan het Vrijthof vaart nieuwe koers als hét fotografiemuseum van Limburg

Anno 2019 gaan musea met hun tijd mee en stemmen hun collectie en exposities af op de behoefte van de bezoekers van nu. Zo heeft het Museum aan het Vrijthof een ware metamorfose ondergaan en richt het zich sinds september 2019 exclusief op bijzondere fototentoonstellingen. De ambities zijn groot: in 2032 hoopt het museum 90.000 bezoekers te verwelkomen.

Het zestiende-eeuwse pand aan het Vrijthof geeft al meer dan een halve eeuw onderdak aan bijzondere kunst. Directeur Erik de Jong (56) noemt het museum “een van de oudste gebouwen in Maastricht aan een van de beroemdste pleinen van Nederland.” Het Museum aan het Vrijthof is het enige private museum van de stad. Het weet zich draaiende te houden zonder overheidssubsidies. Dankzij donateurs, stichtingen en bedrijven uit de stad weet het genoeg bijeen te brengen voor mooie exposities. Met de gewaagde switch om hét fotomuseum van de stad te worden, werkt het Museum aan het Vrijthof zich op naar een nog hoger niveau.

Uniek fotografiemuseum in Zuid-Nederland

Door de nieuwe koers van het Museum aan het Vrijthof onderscheidt het zich ten opzichte van anderen als enige fotografiemuseum in Zuid-Nederland. Dat is volgens Erik de Jong dé reden waarom het museum voor deze koers kiest: “Andere kunstmusea in de regio richten zich op hedendaagse kunst of historie. Met de keuze voor fotografie neemt het Museum aan het Vrijthof een unieke positie in.” Uiteraard vindt hij het jammer dat niet alle bijzondere exposities meer in het concept passen, maar euforie over de nieuwe richting overheerst. Het Museum aan het Vrijthof heeft immers hard gewerkt om het interieur geschikt te maken voor de nieuwe exposities. “We hebben de verlichting en de routing aangepast en een aantal muren bijgeplaatst. Tijdens de transitieperiode hebben we achter de schermen intensief gewerkt met alle betrokkenen. Natuurlijk was het een heel proces, maar met liefde voor de stad en respect voor elkaar hebben we het gered.” Het resultaat mag er zijn.

“Het was een heel proces, maar met liefde voor de stad en respect voor elkaar hebben we het gered”

Succes door samenwerking

Als privaat museum zonder subsidie moet het Museum aan het Vrijthof andere manieren zien te vinden om fototentoonstellingen van hoge kwaliteit te bieden. Zeker met de grote toekomstambities is het hoognodig om particuliere donateurs te vinden om de aanpassingen mogelijk te maken. “We starten dit jaar daarom met een grote crowdfundingsactie,” vertrouwt de directeur ons toe. “Met de verkoop van een ingelijste foto van een getalenteerde Maastrichtse fotograaf willen we het kapitaal voor de volgende expositie vergaren.” De zoektocht naar foto’s levert een uitgelezen collectie op. “We werken samen met Hogeschool Zuyd, het Vista College en de Fotovakschool Nederland. Studenten worden intensief betrokken bij de verdere uitwerking van de koers van het museum.” Onder andere met de online collectie op social media. Fotografie is natuurlijk een kunstvorm die bij uitstek geschikt is om via een visueel sociaal medium als Instagram te tonen.

Musea zijn hip!

De opening van Museum aan het Vrijthof, nieuwe stijl, werd gevierd met een expositie van de gerenommeerde Britse fotograaf Jimmy Nelson. “Het museum wil een landelijke én euregionale uitstraling hebben,” verklaart Erik de Jong de keuze voor een fotograaf van buiten Maastricht. “We moeten ons internationaal op de kaart zetten. Dat doe je met internationale artiesten. Daarnaast blijven we uiteraard aandacht besteden aan Maastrichtse fotografen en fotoprojecten in de regio.” De reacties van de bezoekers in deze eerste maanden als fotomuseum zijn positief. “We verwelkomen zowel mensen uit de stad als daarbuiten. Voor het eerst zien we ook jonge gezinnen met kinderen, veel studenten en bezoekers uit het buitenland.” Ook met de volgende expositie laat het Museum aan het Vrijthof zien dat musea allang niet meer exclusief voor de elite boven een bepaalde leeftijd zijn. “We stellen fotograaf Jamel Shabazz centraal die begin jaren ’80 de opkomst van de hiphop heeft gefotografeerd. Deze expo combineren we met werken van Hans Rietveld uit Maastricht. Op twee plekken in het museum kunnen bezoekers vinyl platen draaien van hun lievelingsmuziek uit de jaren ’70 en ’80.”



Lees ook