Laurens Bouvrie
TIM-verslaggever 31 mei 2020

Met nog één nachtje slapen brengt Ziesjoem! het ‘Horeca-is-weer-trök-konzèr’

Drie dagen lang ging begin deze week het bekendste feesttrio van Maastricht – Ziesjoem – de ‘kaffees in en oet’. Ja, u leest het goed: zij wel! Neen, zij deden niets dat niet door de corona-beugel kon. Samen met de jonge videomakers van Clickvangers en een geluidstechnicus van BO Event Services bezochten Jos en Marly van Herpen en kompaan Roger Stijns acht typische Maastrichtse kroegen. In achtereenvolgens In de Karkol, ’t Pothuiske, La Clé,  ’t Rozenhoedje, ’t Haantje, Hallo Mestreeg, Au Mouton Blanc en In den Ouden Vogelstruys zong het trio hun bekende meezingers en werd de basis gelegd voor een nu al historisch concert.  Zondagavond 31 mei (vanavond dus) wordt de aaneenschakeling van dit unieke evenement Horeca-is-weer-trök-konzèr om zeven uur (19:00 uur) via een livestream op diverse sociale media uitgezonden. De naam van het evenement: Horeca-is-weer-trök-konzèr. Thuis in Maastricht stadsreporter Laurens Bouvrie volgde drie dagen lang deze unieke happening. In het artikel vindt u de links die de stream leiden en een fotoverslag.

 

Nog een nachtje slapen en we mogen weer. Wie had ergens in het eerste kwartaal van 2020 gedacht dat de laatste dag van mei zo ongeveer iedereen wist dat dit onbeduidende zinnetje stond voor: alle cafés en restaurants van Maastricht gaan – na 11 weken gesloten te zijn geweest – weer open voor publiek. Inmiddels weten we wel beter en hebben we ons met zijn allen – de meesten dan toch – weten te bekwamen in anderhalve-meter afstand houden, veelvuldig de handen wassen en niezen in de elleboogholte.

Het uiteindelijke nieuws uit Den Haag dat per 1 juni 2020 de horeca weer – met beleid en in achtname van de inmiddels zo bekende basisregels – open gaat, was voor het illustere feesttrio Ziesjoem! aanleiding om op zondagavond 31 mei een prachtige kaffee-warming-up te verzorgen. En zo geschiedde. In acht typische Maastrichtse kroegen ging het drietal ‘los’ alsof ze optraden in een vol etablissement. Niets was minder waar. Behalve de hospes, een partner of een medewerker waren de cafés net zo leeg als na sluitingstijd. De zo ervaren Jos, Marly en Roger brachten hun hits evenwel met net zoveel verve als bij een ‘normaal optreden’. En dat alles werd professioneel in beeld gebracht door de jonge media- en evenementen-ondernemers Guus Frijns en Ivo Herben (Clickvangers) Sjo Stevens (Bo-Events). Daar bleef het niet bij. Het 40-minuten durend uitgezonden op de Facebookpagina van Ziesjoem, Bo Events en Clickvangers en tevens via YouTube geeft ook ruim baan aan de acht Maastrichtse hospessen wier etablissementen dienen als het decor van dit digitale Ziesjoem-fies Horeca is weer trök konzèr! En hun woorden en emoties met een hoog ‘veer mage weer’ gehalte zijn net zo tot de verbeelding sprekend als het optreden van de eeuwige optimisten van Ziesjoem!

De stream van het Horeca-is-weer-trök-Konzèr is onder meer te vinden op de Facebookpagina van Ziesjoem! en via YouTube. Ook zendt RTV Maastricht via haar gebruikelijke kanalen het concert door.

De generaties zullen 15 maart 2020 niet licht vergeten. Ook zal lang blijven hangen dat wonderwel het merendeel van de mensen  al die weken van beperkt sociaal contact op een positieve manier een draai wisten te geven aan de periode die als corona-crisis de geschiedenisboeken in zal gaan. Viel het sociale leven de eerste weken van deze periode zo goed als stil; na eenmaal gewend te zijn wat wel en niet kon merkte je dat het leven in de stad stap voor stap weer terug begon te komen. Dat ging gepaard met een discipline die – zo mag later worden ingevuld – die indrukwekkend mag worden genoemd. Maar toch was er iedere dag wel een groot gemis zicht- en voelbaar. Bij mooi weer werd dat het meest duidelijk en uitgedrukt door: gesloten horeca en opgestapeld terrasmeubilair. Nooit eerder was (met dank aan Johnny Blenco) het hartje vaan Mestreech zo stil en leeg.

Uiteraard werd die voor veel Maastrichtenaren primaire levensbehoefte – het sociale leven vieren in of bij een horecabedrijf – niet alleen gemist door het publiek. Voor de ondernemers gold – en geldt nog steeds: hoe houd ik mijn bedrijf recht tot het weer enigszins normaal wordt; zo gewend aan de handen uit de mouwen steken hebben obers, kelners, koks, afwassers, barista’s en al die andere horeca-mensen thuis zitten afwachten op die dag die nu aanstaande is.

En last but not least is de lockdown van de Maastrichtse horeca ook voor al die honderden artiesten en entertainers geen sinecure. Hun bestaan als artiest is voor een groot deel afhankelijk van een ‘levendige horeca’. Maar velen van hen bleven niet bij de pakken neerzitten. Tientallen initiatieven werden ontplooid. En vanavond – 31 mei 2020 – vindt wat dat betreft op diverse social media de apotheose plaats. Dus geniet zondagavond 31 mei van Ziesjoem! en de kemissies gebracht door acht pur sang horeca-mensen – Barth Hochstenbach, Coen Smits, Bert van der Velden, Eric Smeets, Eric Crijns, Luc Schoonbrood, Remco Brouwer en Henri Hochstenbag. En voor alle duidelijkheid: dat doen Ziesjoem! en deze uitbaters namens en voor alle horeca in Maastricht.

 



Lees ook