Laurens Bouvrie
TIM-verslaggever 7 september 2020

Met discipline, plezier en samenwerken is Maastrichtse mode- en maakwereld weer terug op de CTWLK

In onze contreien is het mode-evenementen bedrijf Sessibon dé specialist een modeshow tot een denderend spektakel te maken. Het laatste weekend van augustus wachtte het Sittardse bedrijf een opdracht die niet licht vergeten zal worden: het eerste grote fashion-evenement sinds de intelligente lockdown in maart van dit jaar. Maar hoe bereik je als organisator en modezaak of -ontwerper de fashionista en fashinisto in tijden dat volle tribunes rondom een catwalk geen optie zijn? Het antwoord werd door Sessibon in De Muziekgieterij gegeven. In samenwerking met onder meer de Maastrichtse alleskunner op het gebied van het promoten en ontwikkelen van creativiteit, Ward Schoonbrood, de gemeente Maastricht en de 150-jarige Bijenkorf  werd de Maastrichtse modewereld de huiskamer binnengebracht. Het mode-evenement CTWLK werd via een livestream door duizenden mensen ‘bezocht’.  Thuis in Maastricht fotograaf Laurens Bouvrie was van de partij om een uitgebreide sfeerreportage te maken van de eerste Maastrichtse modeshow in corona-tijden.

Ward Schoonbrood, onder meer bekend om zijn indrukwekkende glas-in-lood-looks-schoenen, is maandagochtend nog steeds in hogere sferen. Na twee dagen heel veel spanning in de Muziekgieterij weet hij inmiddels dat het eerste Maastrichtse mode-evenement in coronatijden niet alleen organisatorisch geslaagd is. “Het aantal mensen dat onder meer via de Facebook-pagina’s van Sessibon en De Bijenkorf naar CTWLK heeft gekeken overstijgt ruimschoots het aantal bezoekers dat naar een ‘reguliere show’ kan komen.” Je hoort het in deze tijden wel vaker; de beperkingen om publieke evenementen te organiseren zorgen ook voor inventiviteit en nieuwe inzichten. CTWLK leerde dat straks de combinatie liveshow en livestream wel eens een blijvertje kan worden.

Die inzichten zijn in de vroege zaterdagavond van 31 augustus niet aan de orde. Voorafgaand aan de eerste – van in totaal drie – shows is het voor alles en iedereen in De Muziekgieterij spitsroede lopen. Wie de entourage van een modeshow een beetje kent weet dat dit altijd al zo is. Maar ‘de corona-restricties’ zorgen voor een onbekende toegevoegde spanning. De Sessibon-crew wordt continue geattendeerd met mondmaskers haar werk te doen. Art-director Noël Hermsen is gewend niets aan het toeval over te laten. Zo ongeveer alle draaiboeken en de daaraan gekoppelde tijden kent hij uit zijn hoofd. En deze keer moet hij ook nog eens als een strenge maar correcte BOA toezien op alle corona-regels. Dat doet hij met verve. Twee dagen lang lijkt hem niets te ontgaan. Hij heeft niet alleen als doel perfecte shows op de catwalk plaats te laten vinden; net zozeer is hij gefocust op een modeshow 100 procent corona-proof. CTWLK levert – zo is na twee dagen duidelijk – het bewijs dat met heel veel discipline, respect, afspraken en organisatietalent een mode-evenement van niveau presenteren mogelijk is.

Op zaterdagmiddag en zondagmiddag en -avond vonden de drie modeshows plaats. Op de foto’s in de uitgebreide fotocarrousel ziet u een aantal beelden dat mannequins en dressmen en de dansers van Dansgezelschap Sally Maastricht dicht bij elkaar zijn. De werkzaamheden van modellen en dansers in coronatijden zijn wat betreft mogelijkheden gelijk geschakeld met die van bijvoorbeeld acteurs en sporters. Alle activiteiten die in de Muziekgieterij werden gehouden volgens de regels opgesteld door de RIVM.

Met die conclusie zal niet alleen Sessibon tevreden zijn. Andermaal laten we Ward Schoonbrood aan het woord. “Zoals iedereen weet heeft Maastricht niet alleen een naam hoog te houden op het gebied van heel veel hoogwaardige boetieks en andere modezaken. De afgelopen decennia heeft de stad zich ook ontwikkeld tot een (EU)regionaal centrum van de creatieve maakindustrie. Mode-ontwerpers en andere designers worden steeds meer een factor van economisch belang voor de stad. Het is dus voor een groot aantal mensen, bedrijven en instellingen van belang om het ‘Made in Maastricht’ met regelmaat te kunnen etaleren. Het evenement CTWLK zou oorspronkelijk voor een belangrijk deel in publieke ruimtes worden gehouden. Na veel brainstormsessies en de absolute wil om het evenement – met name in het belang van de ontwerpers en detailhandel – toch te laten plaatsvinden, kregen we de gelegenheid om poptempel De Muziekgieterij om te toveren tot een tweedaags modepaleis.”

In deze spannende tijden is het niet alleen interessant om te zien hoe ondernemers omgaan met moeilijke situaties. Het is voor een lokale overheid niet alleen een periode waar veiligheid en beheersbaarheid van uiterst belang is. Net zo zeer is het voor bestuurders en uitvoerende ambtenaren van de gemeente Maastricht een uitdaging om mee te denken en te faciliteren een evenement als CTWLK mogelijk te maken. Ward Schoonbrood zegt daarover: “Made in Maastricht staat al meerdere jaren hoog op de agenda van ‘het stadhuis’. Toen we aanklopten CTWLK te organiseren werd gelijk met een positieve respons gereageerd. De gemeente Maastricht beschikt over een budget voor het ontwikkelen en promoten van de Creatieve Maakindustrie Maastricht. Ook het besluit om op ‘alternatieve wijze’ het evenement doorgang te laten vinden kon rekenen op die steun.

Niet zo heel lang geleden was de term Publiek-Private Samenwerking (PPS) een item dat wekelijks de kranten en andere media haalden. De laatste jaren is PPS een beetje uit de mode geraakt, dan toch in ieder geval niet meer een woord dat veel wordt gebezigd. Zonder er erg in te hebben gehad is CTWLK een prachtig voorbeeld geworden van hoe belangrijk het is om in moeilijke tijden elkaar te versterken, te helpen en te enthousiasmeren.  PPS stond hierdoor ook weer eens twee dagen lang volledig in de schijnwerpers. De CTWLK shows kwamen immers tot stand door een hele mooie en warme samenwerking tussen tal van participanten en belanghebbenden. Van de creatieve talentvolle en eigenzinnige ontwerpers als Sam Schobbe, Ebby Port, Pascal Mestrom en Daniëlle Vroemen tot grote landelijke en internationale merken en winkels als De Bijenkorf, Scotch & Soda, Moustache Conceptstores en Riviera Retro maakten deel uit van de show. Maar ook Maastrichtse en regionale detaillisten als Lucky Scarz, Ferrum en Ailoo deden mee. En zoals gebruikelijk bij mode-evenementen deden de bedrijven uit de winkelcentra Entre Deux en Mosae Forum hun opwachting. Daarmee was de PPS-koek nog niet op. Het jeansmerk Athos van de gelijknamige sociaal-maatschappelijke werkplaats in Biesland had niemand anders als de Maastrichtse couturier Christian Lagerwaard bereid gevonden om een aantal exclusieve denim-ontwerpen te bedenken. En om CTWLK een extra culturele dimensie te geven en hiermee duizenden ‘thuis-viewers’ al vast een voorschot te geven op de aanstaande Nederlandse Dansdagen bracht Dansgezelschap Sally Maastricht een aantal fraaie intermezzo’s.

Of Ward Schoonbrood nog iets kwijt wil? “Ja graag. De intensiteit om van CTWLK coronastijl een succes te maken mag gerust indrukwekkend genoemd worden. Daar wil ik toch nog iets extra’s aan toevoegen. De bereidheid van al die deelnemers, sponsors en anderen om heel veel extra uren en materiaal in te zetten maakte heel erg duidelijk hoe groot de wil was om te slagen in de opzet. Ik wil wat betreft zeker niet nalaten ook al die faciliterende bedrijven danken die niet op een uurtje keken om in moeilijke omstandigheden te werken en iets neer te zetten. Daarom wil ik heel graag mijn dank uitbrengen naar DEMO Productions, FH Light Facilities, STV-Visuals, Viro Video, Hout video en Rockateer.



Lees ook