Hans Moleman
TIM-verslaggever 22 mei 2021

Marjon Heutmekers: carnaval mag duurzamer

Mondiaal Maastricht belicht als duurzame Goal Getter deze keer: Marjon Heutmekers, raadgever, carnavalist en drijvende kracht achter het lokale initiatief Olijfgroen.com.

Marjon Heutmekers werkt als zelfstandige adviseur inzake verduurzaming bij gemeenten en bedrijven. Ze zet daarbij  ‘biomimicry’ in: strategieën uit de natuur als inspiratie gebruiken om problemen in onze menselijke maatschappij op te lossen.

Boumkracht

Het is in Maastricht en omstreken niet het gebrek aan geld of techniek dat duurzame ontwikkeling in de weg staat. Dat is er allemaal. Wat we nodig hebben zijn  “vertrouwen, lef, samenwerking en liefde”, stelt ze.

Marjon geeft organisatie-advies en ontwikkelt concepten rond haar themaś. Vanuit haar idee dat bomen superkrachten hebben, ontstond zo “boumkracht”. Marjon verkoopt op haar website inspirerende posters en kaarten in ruil voor het planten van een boom.  

Wol

Elke poster  bevat een poëtische Limburgse boodschap geïllustreerd door de bomen zelf. Ze werkt hierbij samen met Trees for All, de Utrechtse organisatie die bomen plant voor particulieren en bedrijven, in Nederland en het buitenland. Al met al speelt ze zo in op een handvol duurzame SDG-doelen.

Marjon probeert mensen na te laten denken. Vaak doen we dingen omdat ze nu eenmaal zo gaan, niet omdat het slim of logisch is, en dat wil zij graag doorbreken. Neem het gebruik van wol: met de ruime schapenpopulatie in Zuid Limburg ziet ze een kans om duurzamer te gaan werken met wol. Het speelt in op SDG#12: verantwoorde consumptie en productie.

Ratrace

Goede gezondheid en welzijn (SDG#3) staan ook op haar lijstje. Zij ziet in haar eigen omgeving de teloorgang van intermenselijk contact. Alles dominerende carrierejacht, geld dat an sich een doel is geworden i.p.v. een middel tot een aangenaam bestaan.

Het levert een ´ratrace’ op die wordt aangescherpt door de smart phone.  Ze ziet dat er massaal veel aandacht en tijd uitgaat naar die electronische tools ten nadele van waardevol direct menselijk contact.

Met een keramiek idee -ze wil er nu nog niet teveel over kwijt- wil ze ook overgebruik van mobieltjes te lijf gaan en een daaraan verwant sociaal doel steunen. De interesse is alvast gewekt: wat zou de wereld er anders en rustiger uitzien als mensen er zouden in slagen om hun aandacht gradueel te verschuiven van mobieltje naar mens.

Carnaval

Marjon is samen met haar man ook het prinsenpaar bij het carnaval in Born geweest. Ze draagt de waarde ervan hoog in het vaandel en koestert het bevrijdende effect van carnavalskledij. Tegelijkertijd heeft ze de duurzaamheid rond carnaval aangekaart.

Zo wordt er in Born voortaan wat meer gekeken naar verduurzaming van de kledij (SDG#12) en het produceren van minder afval. In de optocht van Born werd dit jaar voor het eerst een prijs uitgereikt voor de meest duurzame wagen, is te lezen op haar website.

Mankracht, biologisch afbreekbaar en tweedehands materiaal scoort punten, hebben prins Lei II en prinses Marjon aan het reglement toegevoegd. De winnaar krijgt een zak bladconfetti: strooisel gestanst uit gedroogde bladeren. Dat is echter nog te duur om op grote schaal uit te gooien.

De meeste milieuwinst is volgens haar te behalen bij de kleding. „Kijk eens naar de spullen die we allemaal kopen. Via Ali Express wordt een berg troep hierheen gehaald. Goedkope truitjes enzo, die we maar een keer gebruiken. Maar dat vinden we geen probleem omdat het toch niks kost.”

Gelukkig

Je kunt Marjon een duizendpoot noemen met het hart op de juiste plaats. Zij slaagt er op een laagdrempelige en originele manier in om onze wereld een beetje leefbaarder te maken.

Duurzaamheid hoeft niet lastig te zijn, en het kan leiden tot een gelukkiger leven. Haar motto is niet voor niets: Red de welt, dat is good veur dich.

Dit is voorlopig de laatste aflevering op ThuisinMaastricht in een reeks verhalen over lokale mensen die bezig zijn met de SDG´s, de duurzame ontwikkelingsdoelen van de Verenigde Naties. De volledige serie is te lezen op www.mondiaalmaastricht.nl. 



Lees ook