Laurens Bouvrie
TIM-verslaggever 15 januari 2021

Maastrichts Sim Formula Europe laat zondag beste e-coureurs strijden om Dutch Grand Prix

Het is maar weinig mensen gegeven de sensatie te voelen van het racen in een Formule I of vergelijke bolide. Het Maastrichtse bedrijf Sim Formula Europe timmert al jaren hard aan weg om die beleving tot in detail gewoon in de huiskamer te ervaren. Eigenaren Andy Maassen en Diana Langen behoren tot de wereldtop in het ontwikkelen van soft- en hardware van simracen. Algemene bekendheid kreeg het bedrijf toen het in 2018 een prachtig virtueel Maastrichts stratencircuit introduceerde. Dit weekend organiseert het duo een nieuwe sensatie: zondag 17 januari wordt vanuit Maastricht de eerste virtuele Grand Prix van Nederland georganiseerd. De top van Europese simracers doet mee en de wedstrijd wordt live door L1 uitgezonden. In een speciaal in het MECC ingerichte studio wordt de race georganiseerd en van commentaar voorzien.

 

 

 

 

Dezer dagen geen InterClassics in MECC Maastricht. De organisatoren van een van de grootste autoklassieker evenementen hopen dat het evenement wel plaats gaat vinden van 24 tot en met 27 juni aanstaande. Is dat inderdaad het geval dan staat het voor een groot deel in het teken van de lange geschiedenis van de Dutch Grand Prix’ in Zandvoort. De terugkeer van de race in de Hollandse duinen staat gepland voor het eerste weekend van september. Wie eerder wil genieten van een wedstrijd op het vernieuwde circuit komt zondag 17 januari volledig aan zijn trekken. Dan strijden Europa’s beste simracers vanuit hun eigen thuisomgeving voor het hoogste podium de eerste virtuele Grand Prix van Nederland. De race wordt georganiseerd door het Maastrichtse bedrijf Sim Formula Europe. De firma gespecialiseerd in alles wat met racerij in de categorie esports laat zondag aanstaande de beste simracers van Europa tegen elkaar strijden. Onder hen de Nederlander Yuri Kasdorp. De om zijn aanvallende stijl bekende e-racer staat onder contract bij het team R8G esports. Dat is eigendom van de Formule I coureur Romain Grosjean. De Fransman werd november jongstleden ongewild wereldnieuws toen zijn bolide tijdens de GP Bahrein tijdens een enorme crash in brand vloog. Met zware brandwonden aan de handen kwam hij verder met de schrik vrij.

Wie kijkt en meedoet aan de “Driver of the Event” maakt kans op een gesigneerde pet van de in 2019 overleden Formule I wereldkampioen Niki Lauda. Hij was de laatste winnaar van de Grand Prix van Nederland. Dat was in 1985.  De winnaar wordt bekend gemaakt tijdens de live uitzending op L1 TV van de finale van de SimRace Interclassics Dutch GP die zondag 17 januari te zien is van 13:00 tot 15:00 uur. Hier maak je kans op Lauda’s gesigneerde cap: https://nl.surveymonkey.com/r/WSVX6P6

Dat gevaar loopt geen enkele e-racer. Maar wie wel eens in een racekuipje van een e-bolide gezeten heeft weet dat een virtuele crash flink impact heeft op het stuurtje in de cockpit. Dat ondervond Laurens Bouvrie afgelopen week toen hij voor Thuis in Maastricht bij Andy Maassen en Diana Langen thuis het circuit in Zandvoort ging verkennen. Iets te enthousiast maar vooral zonder kennis van de valkuilen van het circuit en niet echt ‘thuis’ in een Formule I auto, maakte hij kennis met de impact van een frontale e-crash. Andy Maassen: “Ja, die is niet geheel ongevaarlijk. Op het moment dat contact wordt gemaakt met een niet wijkend obstakel ‘gaat het stuur alle kanten op’. Dan is loslaten heel verstandig.” Uw stadschroniqueur begreep al snel dat e-racen anno 2021 op enig niveau heel veel training en niet minder talent eist. Het spel heeft op het niveau van de internationale Sim Formula Europe wedstrijden een dermate hoog realiteitsgehalte dat alleen de e-toppers voor een dergelijke race worden gevraagd. Maar met wat aanpassingen van moeilijkheidsgraden, waardoor het racen iets minder gecompliceerd worden, kunnen ook de mindere goden maar wel net zo goed liefhebbers van racen met het gevoel zelf Max Verstappen te zijn. 

Nogmaals Andy Maassen: “De mannen – helaas is nog geen vrouw doorgedrongen tot de top – die zondag aan de start verschijnen zijn echt heel erg goed. Zo goed, dat toppers als onze eigen Max Verstappen en wereldkampioen Lewis Hamilton alle zeilen bij moeten zetten om deze e-piloten voor te blijven tijdens een virtuele race.” U begrijpt het goed, ook de echte Formule I racers doen zo nu en dan graag mee aan dergelijke wedstrijden. Volgens Diana Langen en Andy Maassen is vooral de virtuele 24 Uur van Le Mans razend populair bij deelnemers. Maar ook bij publiek. Diana Langen: “De afgelopen editie trok wereldwijd meer dan 15 miljoen viewers!”

Dat aantal gaat de virtuele Grand Prix van Nederland aanstaande zondag niet halen. Maar om een indicatie te geven, de Maastricht race 2020 tijdens de laatste InterClassics tikte tegen de 100.000 toeschouwers aan. De spanning bij Andy Maassen en Diana Langen is dezer dagen groot. Met de live-uitzending bij L1 van de sim-versie van Zandvoort kan iedereen meemaken hoe spannend zo een e-race is. Diana Langen: “Omdat alle bolides motorisch gelijk zijn, komt het behalve de afstellingen van de auto vooral aan op de stuurmanskunsten van de piloten.” Andy Maassen voegt daaraan toe: “Het kleinste foutje wordt ook bij sim-racen afgestraft. En een klap in de vangrail betekent op dit niveau simpelweg einde oefening.”

En daar weet stadsjournalist Laurens Bouvrie inmiddels alles vanaf. Weliswaar vond hij het een sensatie volgas door de Tarzanbocht en over de Hunzerug te gaan; voor de amateur is zo hard mogelijk heel veel rondjes feilloos rijden veel te hoog gegrepen. Des te meer interesse heeft hij nu om aanstaande zondag vanaf even voor een uur ’s middags voor de buis te zitten of aan zijn pc.

 

InterClassics Maastricht – Dutch Grand Prix Classics
Deze virtuele race zou normaal gezien tijdens InterClassics Maastricht hebben plaatsgevonden. De 28ste editie van de oldtimerbeurs, die van 14 tot en met 17 januari 2021 zou plaatsvinden is wegens covid-19  verplaatst naar 24 t/m 27 juni 2021. Tijdens de beurs kijkt men terug naar de ‘Dutch Grand Prix Classics, the cars & the legends’ en wordt er in samenwerking met diverse musea en privé verzamelaars een unieke collectie van F1 wagens gepresenteerd uit de geschiedenis van Circuit Zandvoort. De klassieke autobeurs trekt traditiegetrouw veel kopers en liefhebbers. InterClassics Maastricht behoort met 35.000 M2 beursoppervlakte, meer dan 800 klassiekers en 300 exposanten tot een van de grootste klassiekerevenementen van de Europa. Informatie en entreetickets: www.interclassicsmaastricht.nl.



Lees ook