Laurens Bouvrie
TIM-verslaggever 11 januari 2019

Maastricht in beeld: InterClassics unieke Lancia bolides en de oldtimer Fiat 500 ‘Elektrisch Made in Maastricht’

In het MECC zijn tot en met zondag een groot aantal bijzondere bolides te bewonderen. De 2019 editie van InterClassics toont onder meer unieke Lancia’s. Dit Italiaanse merk is deze keer het hoofdonderwerp van de inmiddels steeds meer internationaal gewaardeerde klassieke autosalon. Dat in die internationale setting ook Maastrichtenaren een speciale bijdrage leveren geeft het automobiel feestje alleen maar meer cachet.

Het is woensdagavond. Honderden gasten gaan aan tafel zitten in hartje MECC. Aan de rand van het tijdelijke luxe-restaurant staat de blinkende eregast. Een Lancia D23 – bouwjaar 1953 – is hét pronkstuk van de 26ste InterClassics Maastricht. Deze bolide – ter beschikking gesteld door het Louwman Museum – is de enige in zijn soort. De laatste jaren lukt het deze autobeurs steeds meer van dit soort unieke klassieke auto’s naar Maastricht te halen. Hierdoor is InterClassics van een modaal evenement verworden tot een – zeker in West-Europa – topevenement.  

De dag voor de officiële opening is overigens meer dan alleen maar auto’s bewonderen. Sinds jaar en dag geeft het diner aan de vooravond van vier dagen InterClassics de gelegenheid veel geld naar binnen te slepen voor een goed doel. De zogenaamde Top Mobiel Preview Night – bezocht door 550 mensen – leverde een netto sjariteit bedrag op van ruim 30 duizend euro. Dat geld gaat naar de stichting Lymph &Co. Bernhard van Oranje is de initiatiefnemer van deze stichting. In 2013 zelf door deze ziekte getroffen gaf hij woensdagavond uitleg over het belang van deze instelling. De Oranje zat in het MECC onder meer aan tafel met Monique des Bouvrie, ambassadeur van Lymph & Co.

Maestrichtse Oldtimer Club met unieke Talbot London en crooner Eric Jaspers
Die avond wordt overigens niet alleen sjiek gegeten en op hoog niveau genetwerkt. Op de aparte etage voor automobielclubs is bij MOC (Maestrichtse Oldtimer Club) nog druk getimmer te horen. De lokale vereniging voor liefhebbers van klassieke auto’s telt ongeveer 140 leden. De InterClassics is hun jaarlijkse ‘thuiswedstrijd’ om gasten uit te nodigen en gezellig bij elkaar te komen. MOC is een zeer gevarieerd gezelschap met dito voorkeuren voor vierwielers (en ook gemotoriseerde tweewielers). Tevens helpen ze ook de organisatie mee met het plaatsen van auto’s. “Dat zorgt voor wat extra clubgeld”. MOC is niet alleen een ontmoetingsclub voor bezitters van glimmende klassieke auto’s. Regelmatig worden rally’s georganiseerd. De Citroëns, Bugattis, Porsches, tal van exclusieve Amerikaanse en Duitse merken zijn dan te bewonderen op de wegen van het het Limburgse Heuvelland. En dat deze Maastrichtse club iets te bieden heeft blijkt dit jaar wel uit de aanwezigheid van een Talbot London uit 1934. Een prachtig voertuig in ‘racing green’ staat prominent bij de stand. Net zoals de Lancia D23 – zo weten enkele MOC-leden zeker – de enige originele op deze wereld. Zanger en entertainer Eric Jaspers – zelf een verwoed Vespa scooter verzamelaar – heeft even geen boodschap aan al die exclusiviteiten. Hij bouwt zijn eigen podium. Muzikant en lid zijn van een club die dit jaar voor een nachtclub halverwege 20ste eeuw setting hebben gekozen; dan weet je wat je te doen staat. Jaspers wordt de ‘crooner’ van InterClassics 2019. Wel exclusief voor de Maestrichtse Oldtimer Club.

Klassieke Fiat 500 volledig elektrisch en omgedoopt tot Carbonara Electric en ‘Made in Maastricht’
Een dag later, tijdens de ‘gewone preview’ van InterClassics, komt Thuis in Maastricht in gesprek met Jérome Meijers en Jean Smits. Beide vormen het nog jonge Maastrichtse bedrijf Carbonara. Neen, zij houden zich niet bezig met het maken van sausjes al dan niet van Italiaanse origine. De twee jonge ondernemers houden zich bezig met een item dat nog wel eens heel erg ‘hot’ kan worden. Zij hebben de rechten voor de Benelux verworven klassieke Fiat 500 auto’s volledig elektrisch te maken. In Italië is dat al een hit. Zeker in Rome. Want in het centrum van de Italiaanse hoofdstad geldt een verbod voor benzine- en dieselauto’s. Jerome Meijers: “Mijn stem is helemaal schor. Ik heb ons verhaal al een keer of veertig mogen vertellen.”  Thuis in Maastricht komt later nog een keer uitgebreid terug bij het tweetal dat de stad met dit product ziet als bakermat van het nieuwe old timer rijden. Clean maar met de glamour van een prachtig automobiel verleden.

 



Lees ook