Hans Moleman
TIM-verslaggever 5 januari 2019

MAA: herbezinning na recordgroei

Inwoners van Maastricht merken het dagelijks aan het geronk boven hun hoofd: Maastricht Aachen Airport zit in de lift. Het vliegveld beleefde in 2018 een recordjaar -groei die noopt tot herbezinning.

Meer vracht en meer passagiers: het gaat op het oog crescendo met de enige luchthaven die Limburg rijk is. En dat na zeer magere jaren waarin MAA, beter bekend als vliegveld Beek, op de rand van de afgrond balanceerde. Het was de provincie Limburg die de noodlijdende luchthaven uiteindelijk redde door de boedel over te nemen.

Het nieuwe jaar belooft een jaar van herbezinning op de groei te worden. De provincie, met de nieuwe VVD-gedeputeerde voor economische zaken Joost van den Akker als verantwoordelijk bestuurder, wil dat er meer rekening wordt gehouden met de overlast voor de omgeving van de luchthaven, noteerde De Limburger eind vorig jaar.

Tegenvaller voor prijsvechter

De provincie heeft besloten dat vanaf april 2019 vrachtvliegtuigen niet meer de volledige lengte van de start- en landingsbaan van MAA mogen gebruiken. De laatste 250 meter van de 2750 meter lange baan wordt weer verboden terrein, waardoor vol beladen vrachtvliegtuigen die gelden als de voornaamste bronnen van meer lawaai en vervuiling MAA zullen mijden.

Voor de commerciele exploitant van MAA, de Turks-Nederlandse ondernemer Ismail Durmaz, is dat een tegenvaller. Hij hamerde er juist op dat de hele lengte van de landingsbaan benut moet kunnen worden. In het najaar van 2017 kreeg hij daarvoor groen licht, maar na anderhalf jaar wordt het weer teruggedraaid. Dat betekent omzetverlies.

De vorige provinciebestuurder voor economische zaken, Twan Beurskens, selecteerde Durmaz in 2016 als exploitant van de provinciale luchthaven. Hij tekende een beheerscontract dat loopt tot 2026. De luchtvrachtmakelaar is “wereldwijd een topspeler”, verklaarde Beurskens destijds. Er waren destijds nog twee andere gegadigden voor MAA.

Vuile Antonovs in de ban

Durmaz geldt als een prijsvechter in de wereld van de  luchtvracht. Als directeur van het op Schiphol gevestigde Global Airline Services en Trade Centre Global Investments liet hij er geen gras over groeien: de afgelopen twee jaar steeg het aantal vrachtvliegtuigen dat in Limburg landde aanzienlijk.

Dat leidde tot meer klachten van omwonenden, onder meer omdat MAA ook oude, vervuilende toestellen als de Russische Antonov-22 toeliet. Luchthavendirecteur Jos Roeven besloot daarom de Antonovs uiteindelijk in de ban te doen, door de landingsgelden van dergelijke incidentele vrachtvluchten dusdanig te verhogen dat het niet meer aantrekkelijk is op Maastricht te vliegen.

Luchtvrachttopper

Durmaz kreeg afgelopen november nog de Martin Schröder-prijs van het Nieuwsblad Transport voor het ‘ondernemerschap, inzet, doorzettingsvermogen, waarmee hij van de kleine general sales agent Global Airline Service op Schiphol de afgelopen 25 jaar een Europese en mondiale speler in de luchtvrachtverkoop heeft gemaakt’.

De vakjury wees daarbij op ‘zijn durf om in 2016 het beheer van het verliesgevende Maastricht Aachen Airport over te nemen. MAA is na Schiphol de tweede luchthaven op vrachtgebied in Nederland. Het ‘ambitieuze expansie-en investeringsplan’ van Durmaz  voor MAA heeft ertoe geleid dat de vrachtoverslag ‘in twee jaar tijd is verdubbeld naar ruim 110.000 ton en nu een tweede vrachtloods wordt gebouwd, waarmee wordt gemikt op een jaarlijkse overslag van 250.000 ton’, aldus het vakblad.

Hinder beperken

Het weer inkorten van de baan en de ban op Antonovs zijn niet de enige maatregelen die de luchthaven vorig jaar al trof om overlast te beperken. Eerder waren de grotere lestoestellen al niet meer welkom, en waren van april tot en met oktober vrachtvliegtuigen niet meer welkom tussen 6 en 7 in de ochtend. Ook werden luchtvaartmaatschappijen dringend verzocht hun stroomaggreraat alleen te gebruiken indien noodzakelijk voor de start, landing of gekoelde lading. Ook is vliegtuigmaatschappijen op het hart gedrukt landingen na elf uur ’s avonds te vermijden.

Corendon groeit dankzij Belgen

Een meevaller voor de exploitatie is dat Corendon overweegt om in 2019 een derde toestel op de Maastrichter luchthaven te baseren. De touroperator voert het aantal bestemmingen vanuit Limburg op naar 21, vier meer dan in 2018. Corendon wil dt jaar ruim tweehonderdduizend passagiers vanaf MAA vervoeren, een verdubbeling ten opzichte van afgelopen jaar. De groei komt met name uit de Belgische markt.

De groei van het Limburgse vliegveld past in een algemene trend. Alle vijf Nederlandse luchthavens zagen de aantallen passagiers stijgen, waarbij Maastricht Aachen Airport procentueel gezien het sterkst groeide.



Lees ook