Karin Somers
TIM-verslaggever 22 april 2021

Kapper in coronatijd: blij met de nieuwe locatie, zorgen over de regelingen

Ze verheugden zich er allemaal op. Eigenaresse van Dordan Kappers Dorothé Daniëls en haar team. Net verhuisd van Malpertuis naar Brusselse Poort met meer ruimte en meer mogelijkheden. Maar toen kwam corona. De officiële opening op 12 april 2020 viel in het water. Hoe kijken zij terug op de afgelopen tijd?

Een enorme kans

Het winkelcentrum in Malpertuis gaat in de toekomst tegen de vlakte dus Dorothé moest op zoek naar een andere locatie. “Ik wilde graag tussen de winkels zitten, met voldoende parkeerplaatsen en liefst een bushalte in de buurt. Toen ik over dit pand hoorde, was dat een enorme kans”, vertelt Dorothé in haar nieuwe zaak in het gerenoveerde winkelcentrum Brusselse Poort. “Het wordt hier ontzettend mooi. We bereiken een diverser publiek. Naast onze vaste klanten zien we bijvoorbeeld ook studenten en Engelstaligen. Dit pand is een stuk ruimer dan waar we eerst zaten. We hadden zelfs plek voor een gezellige tafel met plantjes, magazines en koffie voor de klanten die hun haren geverfd krijgen.” Met de komst van de nieuwe kapsalon kwam echter ook corona in Nederland. En dus moesten de deuren dicht.

Twee lockdowns

“Het voelde ook niet oké om open te blijven. Je wilt het goed doen voor je klanten en je personeel. Maar we verheugden ons ontzettend op de nieuwe winkel. De opening hadden we ons heel anders voorgesteld.” Tijdens de lockdown werd er verder geklust en moest de inrichting niet alleen arbo-proof, maar nu ook corona-proof zijn. “Uiteindelijk heb ik de dag voordat we weer open mochten nog tot ’s nachts gewerkt om alles op tijd af te krijgen.” Half mei konden Dorothé en haar zes meiden aan het werk. In december kwam echter de tweede lockdown. “Ik dacht dat ik er dan wel anders in zou staan. De eerste keer had ik namelijk de stress van die verbouwing erbij, maar je kreeg wel meer begrip. De tweede keer ging toch iedereen aan je te trekken. De vaste lasten moesten gewoon betaald worden. Het meeste voelde ik me nog verantwoordelijk voor mijn personeel. Zij hebben allemaal hun vaste lasten die betaald moeten worden.”

Kanttekeningen

Ze is positief ingesteld, maar plaatst ook kanttekeningen bij de steunmaatregelingen. “De kappersbond heeft zich destijds hard voor ons gemaakt, om ervoor te zorgen dat het eerste steunpakket sneller op gang zou komen. Maar helaas. Van mei tot december vorig jaar werkte ik vervolgens 6 dagen per week. En heb ik gewoon belasting afgedragen. Bij de tweede lockdown werd er voor de TOZO-regeling naar het inkomen van je partner gekeken en dat vind ik niet eerlijk. Ik ben zelfstandige, waarom word ik gestraft voor mijn harde werken? In totaal hebben we vijf maanden aan omzet gemist. Wij als kappers redden het uiteindelijk wel, maar ik merk dat sommige mensen er erg makkelijk over praten. Ik denk dat menigeen niet in mijn schoenen wil staan.”

Koffie met de wethouder

Maar Dorothé is een echte ondernemer die niet stil zit. Tijdens de lockdown konden klanten cadeaubonnen bestellen en verfpakketjes. “Die gingen we dan persoonlijk naar de mensen thuisbrengen. Dan hadden we meteen weer eventjes contact. De reacties waren hartverwarmend, mensen konden het echt waarderen.” Ze laat een groot chocolade hart zien dat ze van een klant heeft gekregen. Ze kreeg ook bezoek van Wethouder Vivianne Heijnen in het kader van haar gesprekken met ondernemers in Maastricht. “We hebben het over de coronatijd gehad en de gevolgen. Via Team Ondernemen ben ik toen in contact gekomen met Stichting 155, het nationale hulploket voor ondernemers.” Deze stichting heeft samen met Stichting ONL een digitaal platform opgezet om het sociaal vangnet voor zelfstandigen van de overheid beter vindbaar, sneller en efficiënter maken. “Ze hebben met mij meegekeken of ik gebruik had gemaakt van alle mogelijke regelingen. Dat was een prettig gesprek.” Naast de officiële hulp en het luisterend oor van de wethouder is de kapster vooral blij met haar geweldige team. “Samen met de meiden slepen we ons er doorheen. Ik ben blij met de stap die we gezet hebben naar een nieuwe omgeving en hopelijk kunnen we in de zomer ons 25-jarig jubileum vieren.”

  • Tekst: Karin Somers
  • Foto’s: Aron Nijs

 

 

 

 

 

 



Lees ook