Karin Somers
TIM-verslaggever 10 januari 2019

Het wel en wee van de Minckelersstraat

Minckelers is een bekend figuur in Maastricht. Of het nu het standbeeld op de Markt is of de naar hem vernoemde straat achter Hudson’s Bay. “We zitten hier met veel plezier”, vertelt Monique van Leeuwaarden, een van de ondernemers in de Minckelersstraat. Maar er valt genoeg te verbeteren. We staken ons licht op in een van de leukste aanloopstraatjes van de binnenstad.

Griebusstraat
Sinds april 2010 is Festen, de concept-store van Monique van Leeuwaarden en Nicole Stein, een vast gegeven van de Minckelersstraat. “We liepen destijds langs het pand en hebben eigenlijk voor de gein de makelaar gebeld. Het was een beetje een griebusstraat,” lacht Monique. “Maar dat past eigenlijk wel bij ons. We zouden nergens anders willen zitten. Het is een zijstraatje, maar anders dan bijvoorbeeld de straten naar de Markt zitten hier geen grote ketens.”

Aanloopstraat
Het is echter de ligging die soms tot irritatie leidt bij de ondernemers, merken ook Martin Pasman en Majorie Beetz van No Label, interieur en lifestyle-winkel. “Tot 11.00 hebben leveranciers de mogelijkheid om te bevoorraden. Dat is logisch, we zijn een aanrijstraat”, vertelt Martin. “Maar de paaltjes gaan na 11.00 zelden op slot. Daardoor staan hier soms hele rijen auto’s en vrachtwagens. Vaak komen mannen hun vrouw afzetten om te winkelen en staan ze rond sluitingstijd met ronkende motor te wachten.” Om over de fietsers maar te zwijgen. “Aan het begin van onze straat, bij de Bredestraat, staat duidelijk dat dit voetgangersgebied is, maar daar trekken veel fietsers zich niks van aan.”

Geen gezicht
En die fietsen moeten ook ergens gestald worden. “Bij de Bonbonnière staat een groot fietsenrek”, weet Monique. “Maar dat is altijd vol. Het merendeel is zwerffietsen.” Dus worden de fietsen op de hoek met Achter het Vleeshuis gezet, onder het gemeentelijk aanplakbord. “Dat is toch geen gezicht”, concludeert Monique. Het aanplakbord is weliswaar monumentaal, maar door de vele lagen posters en lijm ziet het er niet mooi uit. “Centrummanagement heeft er enkele bankjes neergezet”, zegt Martin. “Maar daar zit meer lijm op dan mensen.” Paul ten Haaf van Centrummanagement: “De Minckelersstraat is een fantastisch mooie straat die aandacht verdient. De intentie van de bank was goed. We hoopten dat zo de fietsen weg zouden blijven, maar het bleek geen succes. De ondernemers hebben goed doordachte ideeën en we doen ons best om dit op de politieke agenda te krijgen, maar het aanloopstratenbeleid is soms weerbarstiger dan we zouden willen.”

Ideeën genoeg
De ondernemers van de Minckelersstraat blijven echter niet bij de pakken neerzitten. Ze hebben talloze ideeën om hun straat aantrekkelijker te maken. “We willen bijvoorbeeld geveltuintjes aanleggen, zodat het er groener en vriendelijker uitziet”, legt Martin uit. Buurman Juriaan Groutars van Conflict Designmarket roemt de samenwerking onderling. “We hebben misschien wel vergelijkbaar aanbod, maar we versterken elkaar juist.” Gezamenlijk gingen ze de afgelopen jaren dan ook geregeld in gesprek met de gemeente. Afgelopen najaar bracht net aangetreden wethouder Vivianne Heijnen een bezoek aan de Minckelersstraat.

Experimenteren
Wethouder Heijnen: “Ik vind het jammer dat het aanpakken van de thema’s in de Minckelersstraat langer heeft geduurd dan gewenst. Binnen het huidige beleid kunnen we ook niet alles direct oplossen. Ik wil dat beleid de komende tijd aanscherpen. Voor nu heb ik voorgesteld over te gaan tot een proef met verrijdbare bloembakken. Die maken de straat groener, weren autoverkeer en ontmoedigen fietsers. Hiervoor zijn we bereid een tijdelijke vergunning te verlenen. Ook nemen we het onderhoud voor onze rekening.” De ondernemers van de Minckelersstraat kunnen een gezamenlijk voorstel uitwerken en indienen. De gemeente wil aan het einde van het jaar bezien of de proef het gewenste effect heeft.



Lees ook