Laurens Bouvrie
TIM-verslaggever 15 juli 2019

Het ultieme geluk: zes Maastrichtse Beatles-fans in de Abbey Road Studio’s

Altijd wel weer iets te horen op ’t Boetekentoer; soms zelfs een ervaring die maar voor weinigen is weggelegd. Zo een die valt onder de noemer ‘een belevenis niet in geld uit te drukken’. Afgelopen 30ste juni was dat het geval voor Jo Robeers (Sharons en Opus), Marianne Cremers, John en Carla Bartels, Frans Ramakers en Servé Zeguers. Deze zes Maastrichtenaren waren met nog 144 anderen uitverkorenen voor een exclusief bezoek aan de Abbey Road Studio’s in Londen. Daar beleefden zij onder meer de live vertolking van het Beatles album Abbey Road door de al zo veel geprezen The Analogues. Een extra Boetekentoer-editie meer dan waardig.

Servé Zeguers, graag geziene tafelgenoot, is een groot muziekliefhebber; zelf speelt hij sax, maar net zo graag organiseert hij bijzondere muzieksessies. Zoals bijvoorbeeld de band die de Kombi Reunie 2017 tot een onvergetelijke maakte. In het najaar is er overigens weer zo een editie, maar daarover later op Thuis in Maastricht meer. De afgelopen twee weken praatte hij – vanaf een spreekwoordelijke wolk – ons bij over een ultieme Beatles-ervaring in Londen. 

Op Petit Paris kennismaken met beatmuziek en de Beatles

Net zoals elders in de wereld kent ook Maastricht heel veel Beatles fans. Servé Zeguers is een van hen. Die prettige gekte heeft hij te danken aan Bart van Poppel. “Bart kwam in de zomers van de beginjaren zestig bij zijn Maastrichtse oma logeren. Samen trokken we op in de Hondsstraat, Amorsplein en Platielstraat. En daar speelde zich ook het voor oudere generaties nog steeds als muziek in de oren klinkende Petit Paris af. Wij gingen daar als gamins ook heen en kwam ik met beatmuziek in aanraking. Want een van de hoogtepunten was altijd wel een optreden van The Sharons. Bart was al Beatlesfan, ik werd het in een van die zomers.” 

Servé Zeguers kan niet alleen uren vertellen over die pionierstijden van de popmuziek. Net zo enthousiast raakt hij over het Abbey Road avontuur. Eind mei van dit jaar krijgt hij van zijn jeugdvriend van Poppe, ja diezelfde van Petit Paris,  het verlossende woord: samen met nog vijf andere Maastrichtenaren mag hij aanwezig zijn bij de live vertolking van het complete Abbey Road album door de Nederlandse formatie The Analogues. Want Bart van Poppel –  producer, schrijver van muziek voor commercials  en ooit onder meer deel uitmakend van Loïs Lane – is een van de drijvende krachten achter de inmiddels door tal van recensenten en media de hemel in geprezen unieke vertolkers van de Abbey Road Studio albums van The Beatles. The Beatles, wie kent de Fab Four uit Liverpool niet? Samen met de Rolling Stones zijn John Lennon, Paul McCartney, George Harrison en Ringo Starr van begin jaren zestig tot aan het eind van dat decennium de grote gangmakers van het fenomeen popmuziek. The Beatles ontwikkelde zich in de loop der jaren van een hitmachine (She Loves You, I Want Hold Your Hand, Help, Ticket to Ride et c et c) tot een band die steeds meer ging experimenteren met klassieke en technische elementen.  Door die ontwikkelingen en de hysterie rondom optredens – beter bekend als Beatlemania – ging het viertal nooit meer op tournee. De Abbey Road Studio’s (gelegen aan het net o zo bekende zebrapad) werd de de tempel waar de popmuziek monumenten Revolver, Sgt. Pepper Lonely Hearts Club Band, Magical Mystery Tour, The Beatles (The White Album), Yellow Submarine, Abbey Road en Let it Be werden opgenomen. Op Let it Be na (het fameuze optreden op het dak van de Londense studio’s) speelden John, Paul, George en Ringo van al die andere nummers geen enkele keer samen live.

Servé Zeguers: “Toen we op 21 mei hoorden dat we samen met nog 144 andere gelukkigen uitverkoren waren van de partij te mogen zijn op 30 juni, heb ik een dag lang gezweefd. Ik weet wel zeker dat mijn vijf vrienden net zo ‘high’ waren van dit bericht.”  Een van die vijf is Jo Robeers. Samen met Harry Heltzel, Pierre Beckers en Henk Hochstenbach richt hij in 1965 de beatgroep The Sharons op. De band dus die Serve Zeguers als jongetje samen met zijn vriendje Bart van Poppel bewonderde tijdens Petit Paris. 

The Analogues

Allemaal leuk en aardig om deze combinatie van jeugdsentiment en een optreden van The Analogues bij elkaar te zien komen. Blijft voor de neutrale lezer toch de vraag hangen: hoe bijzonder is dit dan wel niet allemaal? Zeguers is behalve een Beatles liefhebber – zo weet het Maastrichtse popmuziek circuit wel – een kenner van het genre bij uitstek. Dus kan hij – zonder de roze bril van John Lennon op te hebben – best wel met enige objectiviteit uitleg geven over welk unieke happening de zes Maastrichtenaren in Londen hebben meegemaakt. “The Beatles heeft in de originele samenstelling nooit een van de nummers van de Abbey Road elpees live gespeeld (zie bijlage in dit artikel). The Analogues, dat hebben ze inmiddels genoegzaam bewezen, zetten de perfectie van het studiowerk ook op de bühne neer. Geen detail aan technische foefjes van toen slaat de band over en daarbij zijn deze muzikanten – net zoals The Beatles overigens – live in zang en spel van grote klasse. Dat The Analogues dan ook nog eens Abbey Road in de gelijknamige studio’s ten gehore brengen is echt ‘once in a life time’.” 

Een avontuur gelijk Kuifje en een déjà vu voor Jo Robeers

De twee dagen in Londen, zo overtuigt Servé Zeguers ons, ervaart de Six van Maastricht als Kuifje in Amerika of Sjors en Sjimmie naar de Pintoplaneet. Serve Zeguers begint dan pas echt aan zijn relaas: “ Op zaterdag 29 juni arriveerden wij in Londen.  We besloten alleen een afzakkertje te nemen in het hotel. We wilden perse heel erg fit zijn als we in het heilige der heilige zouden zijn. Vanuit metrostation Saint Johns Wood is het nog maar enkele minuten lopen naar Abbey Road. Het enthousiasme neemt onder ons alleen maar toe als Jo Robeers en Marianne Cremers in de buurt televisie- en radiomaker Hanneke Groenteman tegen het lijf lopen. Zij was bij de eerste sessie geweest en vertelt in superlatieven over wat zij heeft meegemaakt en gehoord. Als gewone toeristen besluiten we, voor we naar binnen mogen, naar de Abbey Road merchandise shop te gaan. Nog even met beide beentjes op de grond blijven.” 

Staand voor de beroemde studio’s krijgt Jo Robeers een déjà vu. Servé Zeguers: “Jo was niet alleen een van de mannen van The Sharons; later maakt hij ook deel uit van de band Opus. Met zijn allen wachtend om binnen te mogen zegt hij out of the blue: “Ik ben hier al eens met Opus geweest”. Wat blijkt. De Abbey Road studio’s zijn in zijn Opus-tijd ook EMI (platenlabel) studio’s. Bij dat muziekbedrijf stonden de Maastrichtenaren onder contract. Op uitnodiging van dat label maakte de groep – zo weet Jo Robeers die middag pertinent zeker – opnames voor het iconische popmuziek televisieprogramma Top of The Pops.” 

Abbey Road live; in de tijd van de Beatles onmogelijk; The Analogues nu tot in het kleinste detail

Dan is het zover en mogen de Maastrichtenaren en de andere gelukkigen Studio 1 in. Onder hen ook de bekende Franse zanger Julien Clerc. Zeguers: “Deze door de wol geverfde artiest is net zo veel kind en enthousiast als wij.” De Maastrichtenaar gaat nu echt los en neemt ons mee naar Studio 1 en geeft het gevoel zelf aanwezig te zijn in het gebouw waar de wereldbekende opname All You Need is Love met heel veel orkest en Mick Jagger als gast plaatsvond. Zeguers gaat verder: “We werden eerst welkom geheten door niemand minder dan Mark Lewisohn, de auteur die The Beatles wetenschappelijk benaderd. Voor The Beatles fan is zijn werk All These Years een absolute must.”

Dan breekt voor alle aanwezigen het muzikale grote moment aan. The Analogues maken zich op om het Abbey Road album van begin tot einde te gaan spelen. Zeguers ziet het optreden op ‘t Boetekentoer nog eens aan zich voorbij gaan. “Ieder detail was die middag aanwezig en vooral te horen. Tot en met het aambeeld onder Maxwells Silver Hammer. Ik krijg er nog sjevraoje vaan. Geen woord was te veel gezegd over de kwaliteiten van The Analogues. Behalve super goede muzikanten hebben ze werkelijk ieder technisch detail meegenomen in hun optreden. In de tijd dat The Beatles het album opnamen was dat live simpelweg onmogelijk.” 

Tranen en emoties in Studio 2

Na de uitvoering worden de Maastrichtenaren  uitgenodigd om naar Studio 2 te gaan. Het is in deze studio waar The Beatles bijna al hun latere werk hebben opgenomen. Zeguers: “Tot ons grote genoegen geven The Analogues hier nog een toegift ook. Ze spelen onder meer het ‘belastingnummer’ Taxman. Daar hadden wij ook zicht op de ‘control room’ van producer George Martin. We stonden op de vloer van toen (nooit vervangen dus) en het voelde alsof we in hun voetsporen traden.” 

Zeguers geniet nog steeds van wat hem en zijn vrienden is overkomen. “Wij  konden zo veel als we wilden foto ‘s maken en heel rustig en relax rondkijken. Het besef dat we op heilige grond stonden was meer dan groot. Emoties, sjevrail en zelfs tranen in de ogen wisselden elkaar af. Ja, dat klinkt wat overdreven maar voor ieder van ons steekt een heel leven van herinneringen achter deze muziek en plek. Wat een belevenis, dat wij daarbij mochten zijn.” 

26 September is het precies 50 jaar geleden dat het Abbey Road album is uitgekomen. The Analogues gaan daar het komend seizoen bij stilstaan in vele theaters in Nederland, Belgie, Duitsland en Engeland.



Lees ook