Karin Somers
TIM-verslaggever 30 mei 2019

Het Eiffelgebouw toont haar gezichten

Wie vanaf 11 juni door het Sphinx-kwartier wandelt, maakt kennis met de 180 gezichten achter het Eiffelgebouw. De arbeiders van vroeger, de krakers die er in de jaren zeventig zaten en de medewerkers van nu. “Inside Out haalt de mensen uit het gebouw en laat ze aan de buitenwereld zien”, vertelt initiatiefnemer en projectleider Emily Marr van The Artist and The Others.

Gigantische portretten
Het idee is ontstaan in 2011, toen kunstenaar JR – zijn precieze identiteit is niet bekend – een TedX presentatie gaf over een kunstproject dat de potentie had om de wereld te veranderen. Gigantische portretten worden in de openbare ruimte geplakt om zo onvertelde verhalen in beeld te brengen. Iedereen kan eraan meedoen. Inmiddels hangen de enorme posters in 129 landen. En vanaf vrijdag 11 juni ook in Maastricht.

Van Milaan naar Maastricht
Jessica Capra van The Artist en the Others maakte kennis met het project in Milaan. Haar collega Emily vertelt: “Ze was enorm onder de indruk en vond het een mooi idee om naar Maastricht te halen.” The Artist and the Others is cultureel verbinder en wil het publiek meer kennis laten maken met kunst. Zowel Emily als Jessica kenden het Eiffelgebouw en zagen hoe er oud en nieuw samenkomt. “Maastricht mag trots zijn op haar verleden. Dankzij het industrieel erfgoed leven we nu namelijk in weelde. Met Inside Out brengen we een hommage aan deze geschiedenis, maar kijken we ook naar de minder bekende fase, waarin het gebouw werd gekraakt nadat de fabriek was gesloten. En naar het nu.”

Op zoek
Dus ging Emily op zoek naar voormalige werknemers van de Sphinx. Zocht ze naar de alternatieve scene. En benaderde ze de mensen die er nu werken. “Het was heel leuk om te zien hoe de medewerkers van Belvédère, The Student Hotel en Gedeelde Weelde meteen enthousiast reageerden.” Via Facebook-groepen, de hulp van fotograaf Henk Houben en de contacten van Belvédère werden oude fabrieksarbeiders opgesnord. “Een man benaderde ons, omdat zijn vader bij Sphinx heeft gewerkt. We hebben zowel hem als zijn vader en zijn dochter gefotografeerd. De fabriek maakt echt onderdeel uit van hun familiegeschiedenis.” Via het Landbouwbelang en Mandril dook Emily in de krakerswereld. “Daar was het echt een kwestie van mond-tot-mondreclame.”

Schaduwzijde
De rijke geschiedenis van Maastricht kent natuurlijk ook een schaduwzijde. “Het werken in de fabriek was zwaar, sommigen werkten er al vanaf hun 16e. Nostalgie verdrijft soms de nare kantjes.” Ook de alternatieve scene werd en wordt niet altijd gewaardeerd. Inside Out wil graag alle kanten laten zien, aldus Emily. “Het is een prachtig gebied geworden dat nu echt onderdeel uitmaakt van de stad.”

Wacht niet te lang
Op de tweede verdieping van het Eiffelgebouw, met de typische ruwe, industriële achtergrond, maakte Fotograaf Christine Munz de afgelopen weken 180 portretten. Deze worden afgedrukt op posters van 90 bij 135 centimeter en opgehangen langs de Boschstraat, Frontensingel en Maagdendries. “Het is een tijdelijk project, want de posters zullen uiteindelijk verweren. Maar het is onderdeel van de publieke ruimte, dus dat is prima.”



Lees ook