Jenneke van Genechten
TIM-verslaggever 1 januari 2020

Feit en fabel over toeristenbelasting in Maastricht

Toerisme is belangrijk voor Maastricht. De gemeente biedt allerlei mooie stadsgezichten en activiteiten. Voor de Maastrichtenaar misschien niet zo bijzonder meer maar mensen van buiten de stad kijken hun ogen uit. Musea, winkels en andere attracties verwelkomen graag de vele bezoekers. Aan zo’n uitstapje zit vaak een hotelovernachting verbonden. Die levert de gemeente dus toeristenbelasting op. Gemeente Maastricht legt uit waar deze belastingen voor dienen en weerlegt de misvattingen die hierover bestaan.

 

 

Belastingen komen iedereen ten goede. Niemand betaalt ze graag, maar uiteindelijk zie je de opbrengst voor de gemeente ook in de algemene middelen van de gemeente weer terug. Toeristenbelasting is dus geen doelbelasting die de gemeente alleen gebruikt voor toeristische doeleinden, net zoals hondenbelasting niet alleen ten goede komt aan hondenbezitters. Mensen betalen toeristenbelasting in Maastricht als ze tegen betaling in Maastricht overnachten en zelf niet in deze gemeente wonen. Deze vorm van belasting is door de overheid ingevoerd omdat steden met veel toeristen vaak een hoger kostenplaatje hebben, bijvoorbeeld reinigingskosten. De vergoeding aan gemeenten op basis van het aantal inwoners neemt deze tijdelijke bezoekers niet mee in de berekening.

 

Hoge belasting in Maastricht?

De toeristenbelasting in Maastricht is relatief hoog. Sterker nog, alleen het tarief van Amsterdam is hoger. Dit is een eigen keuze geweest van de gemeente, die zelf zijn tarieven bepaalt. Iedere gemeente kan namelijk zelf beslissen welke voorzieningen er nodig zijn en hoeveel de bewoners meebetalen. Het tarief staat vast: volgens het Convenant van Samenwerkende Hotels blijft de toeristenbelasting voor tien jaar gelijk. Hoteleigenaar Rino Soeters (38) van LGB Hotels in Wyck heeft geen bezwaar: “Een goed deel van de toeristenbelasting wordt geïnvesteerd in het toerisme, maar ook in verduurzaming en een deel in algemene baten. Zolang die verhouding gezond blijft, vind ik het een prima systeem.” Dat de tarieven vaststaan, wil overigens niet zeggen dat de prijs per overnachting gelijk is: het tarief wordt hoger bij een hoger luxe- en voorzieningenniveau en loopt in categorieën op, van eenvoudige kampeeronderkomens en jeugdherbergen naar sterrenhotels.

 

“Een goed deel van de toeristenbelasting wordt geïnvesteerd in het toerisme, maar ook in verduurzaming en in algemene baten”

 

Maastricht heeft veel te bieden

Het hoge tarief van de toeristenbelasting in Maastricht weerhoudt de toeristen niet om de stad te bezoeken. De toeristenbelasting speelt volgens de gemeente geen rol in de keuze van een vakantiebestemming. Maastricht heeft voldoende te bieden: een mooie binnenstad, voldoende voorzieningen en leuke activiteiten voor de bezoekers. Rino bevestigt dat het hoge tarief geen belemmering vormt voor zijn bezoekers: “We krijgen weleens een opmerking, maar niet vaak en we passen ons beleid er niet op aan. Het is een prima systeem: we innen belasting in opdracht van de gemeente en dat gaat één op één door.” Het advies van de gemeente aan hotelhouders is dus vooral om de klantvriendelijkheid en de prijs in de gaten te houden, dan is de toeristenbelasting geen bezwaar.

 

Geen overtoerisme in Maastricht

In verband met de toeristenbelasting is het dus aantrekkelijk voor Maastricht om veel overnachters in de stad te hebben. Dit lijkt tegenstrijdig met de vele berichten uit andere steden. In Amsterdam, maar ook in buitenlandse steden zoals Barcelona of Venetië ziet het zo zwart van de toeristen dat de plaatselijke bevolking zich zorgen maakt. De gemeente stelt de Maastrichtenaren gerust: zo’n vaart loopt het hier in de stad niet. “We kennen wel dagen met topdrukte, maar dat is slechts een bepaald aantal dagen per jaar. Dan nemen we diverse maatregelen om de drukte zoveel mogelijk in goede banen te leiden.” Een concrete maatregel van de gemeente is een campagne om toerisme juist in de midweken te stimuleren, zodat de weekenden minder druk zijn. “Deze campagne ontlast de weekenden,” beaamt Rino. Ook hij is niet bang voor overtoerisme. “Wij zetten ook in op zakelijk toerisme. De zakelijke toerist komt vaak alleen, reist met het OV en consumeert veel bij onze plaatselijke verkopers.”

Tekst: Marieke Uiterwaal & Jenneke van Genechten

 



Lees ook