Jenneke van Genechten
TIM-verslaggever 31 mei 2020

FASHIONCLASH Maastricht stapt over op digitale versie

Stel: je zit op een veilige manier de coronacrisis thuis uit, maar je wil eigenlijk shoppen voor een mooi cadeau. Bovendien steun je liever de lokale ondernemer dan een online megabedrijf. Wat doe je dan? Nou, je laat je verbazen door de Maastrichtse ontwerpers bij FASHIONCLASH. Dit in Maastricht gevestigde regionale platform, beroemd om het FASHIONCLASH Festival, gaat gepassioneerd door met het presenteren van gloednieuwe items van toffe designers uit eigen stad door middel van de Digital Door Sale. Veilig van achter je eigen computer!

Als je geïnteresseerd bent in Maastrichtse mode, dan is het FASHIONCLASH Festival vast een hoogtepunt op jouw kalender. Het festival is een voorbeeld van de vele activiteiten die het interdisciplinaire presentatieplatform FASHIONCLASH organiseert om een nieuwe generatie ontwerpers en kunstenaars een plekje in de schijnwerpers te geven. “Tien jaar geleden begonnen drie afgestudeerde ontwerpers het platform omdat ze een podium misten om zichzelf te presenteren,” geeft projectmanager Jessie Beurskens (32) ons een inkijkje in de geschiedenis. “Door het jaar heen organiseren we workshops, coachingsessies, pop-upstores en lezingen, waarin zichtbaarheid, verbinding en het delen van kennis centraal staan.” Om aan het nieuwe normaal te voldoen, moest FASHIONCLASH op zoek naar nieuwe, veilige manieren om zijn ontwerpers onder de aandacht te brengen. Zo ontstond het idee voor de Digital Door Sale.

Digitale vertaling van hippe pop-upstore

FASHIONCLASH’ Digital Door Sale is de online invulling van een pop-upstore, omdat bezoekers niet in grote hoeveelheden fysiek aanwezig kunnen zijn. In een serie video’s op de website van FASHIONCLASH stelt een scala aan jonge Maastrichtse modeontwerpers zich voor bij hun eigen voordeur. Daarbij tonen ze binnen een minuut één van hun eigen creaties, te bestellen via webshop, Instagram of e-mail. “Al deze ontwerpers wonen of in de buurt van Maastricht, of hebben al eerder meegedaan met onze pop-upstores,” verklaart Jessie de keuze voor de deelnemers. “Ik heb hen gebeld of gemaild, en ze reageerden allemaal ontzettend enthousiast.”

“Hoe hou je voldoende afstand tussen de ontwerper en de cameraman? Door niet verder te komen dan iemands voordeur!”

Veilige voordeuren

De individuele presentatiestijlen van de ontwerpers zorgen voor variatie in de video’s, terwijl de filmpjes duidelijk overeenkomen in vorm en kwaliteit. Ze zijn dan ook allemaal gefilmd door dezelfde maker. “FASHIONCLASH werkte al eerder samen met videomaker Steve Iseger voor andere projecten,” vertelt Jessie. “We begrijpen elkaar heel goed – dat maakte dat werken op afstand heel prettig verliep.” Van tevoren stelde Jessie zelf een scriptje op als leidraad, waarin de deelnemers de ruimte kregen om hun eigen persoonlijkheid naar voren te laten komen. Vervolgens ging Steve met zijn camera de voordeuren langs. “Het idee van verkoop vanaf de deur ontstond toen we nadachten over een veilige manier van werken. Hoe hou je voldoende afstand tussen de ontwerper en de cameraman? Door niet verder te komen dan iemands voordeur!”

Je mondkapje als accessoire

De uitzonderlijke situatie van de afgelopen maanden zorgt bij veel mensen voor financiële onzekerheid. Misschien hou je liever de hand op de knip, in plaats van eens lekker te shoppen. Toch weet Jessie zeker dat mode ook in deze tijd nog een rol van belang speelt. “Sommige mensen houden geld over, omdat winkelen lastig is, festivals niet doorgaan en vakanties zijn afgelast. Als je dan je geld uitgeeft, besteed het dan aan iets dat met veel liefde en vakmanschap is gemaakt.” De items van de Digital Door Sale zijn gemaakt in kleine oplages, waardoor je zeker weet dat je iets bijzonders koopt. Doordat ze uit eigen stad komen, gaat het lokale ondernemersklimaat erop vooruit. Als je nieuwsgierig bent, dan moet je niet te lang wachten: de Digital Door Sale is slechts te zien tot 10 juni. “Tijdens een fysieke pop-upstore zijn de deuren ook maar tijdelijk geopend. Daarom hebben we ervoor gekozen om deze uiterste datum ook in het digitale concept door te voeren.”

Foto’s: Laura Knipsael en Mitch van Schijndel

 

Voor vragen over het coronavirus, ga naar het Steunpunt Corona op www.gemeentemaastricht.nl

Wilt u helpen of hebt u zelf hulp nodig? Bekijk alle (hulp)initiatieven en activiteiten op www.thuisinmaastricht.nl


Lees ook