Laurens Bouvrie
TIM-verslaggever 4 november 2019

FASHIONCLASH 2019: meer dan mode, maar toch vooral een feest voor de ogen

In de SAM-Decorfabriek vond afgelopen weekend de elfde FASHIONCLASH Maastricht plaats. Het is niet het evenement dat als grootste publiekstrekker bekend staat. Wel heeft de Limburgse hoofdstad aan dit driedaags festival te danken dat het op de internationale modekaart staat. Dat lukt de drie grondleggers Branko Popovic, Nawie Kuiper en Laurens Hamacher ieder jaar weer door op geheel eigen wijze modeontwerpers niet alleen een podium te geven voor hun ontwerpen. Inmiddels dik ingebakken in het FASHIONCLASH concept is mode verbinding te laten maken met sociaal-maatschappelijke aspecten. Maar bovenal – zie alle foto’s van de vrijdagshows bij dit artikel – laat dit evenement vooral de ogen genieten.

De Maastrichtenaar bewijst de laatste decennia jaar in jaar uit wel iets te hebben met unieke creaties. Wie met carnavalsdagen goed de ogen de kost geeft, ziet niet alleen mooie dan wel doldwaze creaties. Maar niet zelden valt ook heel veel fraais te ontdekken in de details. FASHIONCLASH is allesbehalve een driedaags festival gebaseerd op lol en jolijt. Toch mag wel een vergelijking getrokken worden met het Maastrichtse volksfeest vastelaovend. Wat de jonge – van uit de hele wereld afkomstige – ontwerpers laten zien is van een ongekende variatie. Het Maastrichts modefestival mag absoluut niet vergeleken worden met de grote shows die we kennen van bijvoorbeeld Yves Saint Laurent, Hugo Boss, Jean Paul Gaultier of Vivienne Westwood. Wat in de SAM-decorfabriek jaar in jaar uit wordt gepresenteerd is van een andere orde.

Bij deze reportage treft u in het fotoblok een kleine 100 foto’s aan van ontwerpen, ontwerpers en de vele mannequins en dressmen die FASHIONCLASH 2019 tot een wederom mooi Maastrichts mode-succes maakten

FASHIONCLASH nodigt de ontwerpers als het ware uit om volledig los te gaan. Laat zien hoe je in het leven staat, maak mode met een boodschap of toon je vreugde of woede. Wellicht is het iets te groot gedacht, maar in Maastricht zijn ieder jaar de ambities van ontwerpers te zien die niet schuwen een trend neer te willen zetten. Gender, religie, klimaat, automatisering. Alle aspecten van het leven komen in de creaties die bij FASHIONCLASH te zien zijn, jaar in jaar uit aan de orde.

Zo ook in de editie 2019. FASHIONCLASH is voor de leek misschien een al te makkelijk evenement. De bezoeker moet in ieder geval durven open staan voor het – nog – niet alledaagse. Tegelijkertijd staat de verwondering over heel wat moois altijd op de hoek te wachten. Want weliswaar wordt op de catwalk heel wat geëxperimenteerd, ontwerpen die neigen naar draagbare mode zijn nooit ver weg in de SAM-decorfabriek.



Lees ook