Maastricht Sport
8 april 2020

Even bellen met…Anja Stuart

Het is wat, dat thuiszitten. Je vaste beweeggroep die niet doorgaat, de sportmaatjes die je moet missen en dat gezellige kopje koffie dat voorlopig niet kan. Hoe vergaat het de sportvrienden van Maastricht Sport in deze tijd? Hoe houden zij zichzelf in beweging en hebben ze nog tips? De komende tijd belt Maastricht Sport met haar beweeggroep-deelnemers om even bij te praten.

“Als je normaalgesproken gewend bent om twaalf keer per week te sporten, kun je wel zeggen dat je zelf ook lichtelijk in een crisis komt als Corona opeens om de hoek komt kijken.”


Stel je voor, je was gewend om zo’n 12 uur per week te sporten (ja, je leest het goed!), was een van de vaste gezichten in de beweeggroepen van Maastricht Sport en organiseerde daarnaast ook nog eens zelf allerlei sportieve activiteiten. Door het Corona-virus komt dit ineens allemaal stil te liggen. Wat dan? Nou, dan rol je thuis toch je sportmatje uit en ga je de boodschappen voortaan maar in Beek doen, op de fiets. Anja Stuart (59, hierboven de dame in het roze) uit Heer komt haar dagen inmiddels wel weer door en zorgt er steevast voor dat ze haar dagelijkse portie beweging krijgt.


Hoe vaak sport je normaal?
“Ik ben eigenlijk de hele dag door in beweging. Ik sport gemiddeld zo’n twaalf keer per week. Ik volg verschillende beweeglessen van Maastricht Sport en organiseer iedere donderdag een wandeling met mijn wandelgroep. Bewegen, op wat voor manier dan ook, betekent heel veel voor mij. Je kunt je dus wel voorstellen dat het behoorlijk aanpassen is nu.”


Hoe waren de eerste weken thuis voor jou?
“Als je normaalgesproken gewend bent om twaalf keer per week te sporten, kun je wel zeggen dat je zelf ook lichtelijk in een crisis komt als Corona opeens om de hoek komt kijken. Vanaf het moment dat alle sportinstellingen werden gesloten, was ik mezelf een beetje kwijt. Mijn ritme was weg. Ik vond het verschrikkelijk. En het negatieve nieuws maakte het er niet beter op. Na twee weken thuis te hebben gezeten besloot ik dat het genoeg was geweest. Vanaf dat moment heb ik de draad weer opgepakt.”


Hoe blijf je thuis in beweging?
“Iedere morgen start ik mijn dag met een thuis workout. Een matje en twee flesjes water, meer heb je niet nodig. Een uur lang vermaak ik mezelf met allerlei losse oefeningen. Soms aan de hand van een sportlesfilmpje dat op Facebook voorbijkomt en soms pak ik het schema van Maastricht Sport erbij. Ook fiets ik een aantal keer per week naar Beek, om hier vervolgens boodschappen te doen. In de avond wandel ik nog een stuk, meestal alleen, maar soms ook met een bekende. Wel op afstand natuurlijk.”


Heb je nog tips voor anderen om thuis in beweging te blijven?
“Alle beweging telt. Op welk niveau dan ook. Wandelen, fietsen, oefeningen. Wat je doet maakt niet uit, als je het maar doet. Doe het voor jezelf. Doe het voor je eigen gezondheid en conditie. Als je een week niet sport heb je een maand of nog langer nodig om je conditie weer op peil te krijgen. En het zou zonde zijn als al dat harde werken voor niets is geweest, toch?”


Wat ga je als eerste doen zodra deze crisis voorbij is?
“Is dat nog een vraag? Sporten natuurlijk!”



Lees ook