Laurens Bouvrie
TIM-verslaggever 14 november 2019

Einde lawaai van lossende koelwagens op Vrijthof en Markt; vanaf 2020 elektrische laadpunten

Heel goed nieuws voor terrasliefhebbers. De koelwagens van horeca-leveranciers gaan vanaf begin volgend jaar hun energie tijdens het lossen op het Vrijthof en Markt opwekken via elektrische laadpunten. Behalve minder CO2 uitstoot gaan terrasgebruikers vooral veel minder last hebben van de vaak zeer lawaaierige dieselaggregaten. Te meer omdat ook nog eens de vrachtwagens van de vijf belangrijkste leveranciers niet meer gaan lossen aan de oostzijde (zijde ingang Platielstraat); de losplekken verkassen naar de noord- en zuidzijde.

Na jarenlange discussies, zoektochten naar oplossingen, overleggen hier en daar is de kogel door de kerk. De dagelijkse losperikelen aan de oostzijde van het Vrijthof  behoren weldra tot het verleden. Leveranciers aan de horeca gaan vanaf begin 2020 voor wat betreft het Vrijthof en omgeving vooral lossen aan de noord- en zuidzijde. Dat geldt tenminste voor de voertuigen met koel- dan wel vriesinstallaties. De belangrijkste bedrijven –  Becker-Royen, Bidfood, Daily Fresh, Hanos en Sligro zijn samen met de gemeente en Maastricht Bereikbaar tot een, zo mag worden geconcludeerd, vergelijk gekomen.  De belangrijkste winst voor de omgeving, met name terrasbezoekers en bewoners, is dat er een eind komt aan de dagelijkse dieseluitstoot van de aggregaten die voor de koeling van de lading moet zorgen. Maar niet minder fijn zal het straks zijn dat het ‘eeuwige ochtendlawaai’ van de diesels niet meer te horen is.

Een logistiek manager van Daily Fresh zegt hierover: “Dat wordt een verademing. Wij zijn met de laadpunten die komen ook heel erg blij. Het is heel goed te begrijpen dat mensen die op een terras zitten niet in hun nopjes zijn met dat lawaai.”. Door de koelwagens via de laadpunten elektrisch op peil te houden wordt het straks een stuk rustiger op het Vrijthof.  Dat geldt overigens ook voor de Markt. Daar komen zes elektrische laadpunten.

Een technisch bedrijf en een graafbedrijf zijn inmiddels aan de zijde van Theater aan het Vrijthof en bij Museum aan het Vrijthof volop bezig met de voorbereidingen. Volgens een woordvoerder van de gemeente Maastricht zijn de werkzaamheden afgerond nog voordat de voorbereiding voor Magisch Maastricht beginnen. In de maand december wordt hetzelfde werk op de Markt verricht.

De op til zijnde veranderingen betekenen overigens niet dat de oostzijde van het Vrijthof straks ‘vrachtwagenvrij’ zal zijn. Navraag bij leveranciers van dranken leerde dat het lossen van hun waren op dezelfde plek zal plaatsvinden. De vrachtwagens van brouwerijen en drankengroothandels hebben evenwel geen koelinstallaties.

 

 

 

 

 



Lees ook