Karin Somers
TIM-verslaggever 7 februari 2019

Een natuurspeelplaats zorgt voor magische momenten

De buitentemperatuur schommelt rond het vriespunt, maar de kinderen van het Montessori Kindcentrum in de binnenstad spelen buiten. Ze hebben geen saai stenen schoolplein, maar een natuurspeelplaats. Verstoppertje spelen in de takkenhoek, hutten bouwen, op onderzoek uit gaan en duikelen. “We hebben hier ook kikkervisjes en peterselie!”

Minder pleisters, minder pesten
Van oudsher zijn schoolpleinen volledig versteend, met hier en daar een speeltoestel. “Men dacht altijd ‘dat is gemakkelijk, zonder onderhoud, maar dat is niet zo”, stelt Nelle Driessen van CNME. “En wist je dat er meer pleisters worden geplakt als kinderen op een plein spelen, dan als ze dat in de natuur doen?” Dit komt volgens Nelle omdat ze alerter zijn. “Kinderen vertonen ander speelgedrag en werken samen, waardoor er minder gepest wordt.” Door een natuurspeelplaats wordt tevens de luchtkwaliteit verbeterd, het geluid geabsorbeerd en kan regenwater beter weg.

Van struikhuis tot takkenhoek
“Veel scholen worden nu omgevormd tot een kindcentrum. Daardoor wordt er vaak binnen verbouwd. Dé kans om meteen het buitengebied aan te pakken en te vergroenen”, vertelt Nelle. Namens CNME helpt ze scholen met het aanleggen van groene hoekjes en speeltoestellen die beter aansluiten op de bestaande natuur. Zo ook bij het Montessori Kindcentrum. “Er stond een prachtige boom. Daaromheen hebben we nu een speeltoestel gemaakt met duikelstangen en zand op de grond.” Maar er is meer te ontdekken. Struikhuizen, een takkenhoek, moestuintjes, een duiker met glijbaan. Leerling Eva: “We hadden kikkervisjes, ik heb toen wel eens een kikker gezien tussen de plantjes! En er groeit peterselie, dat is lekker.”

Natuurervaring
Nelle: “Door de variatie stimuleren we kinderen om te bewegen, zelf dingen te maken en te bouwen. We prikkelen hun fantasie. Ze zitten tot hun 13ede hele tijd binnen, in de klas. Dan moet je zorgen dat ze elke dag een natuurervaring hebben. Daardoor gaan ze later als ze groot zijn de natuur waarderen en er hopelijk goed voor zorgen.” Livia speelt het liefst verstoppertje. “Het beste kun je je verstoppen in de takkenhoek.” Bij het ontwerpen van een natuurspeelplaats betrekt Nelle het liefst de kinderen en de ouders. Bij het Montessori Kindcentrum is nog een plekje zonder bestemming. “Misschien kunnen daar schommels komen!” roept Lise. Haar vriendinnetje Siri zou wel een boomhut willen, waar je je af en toe even terug kunt trekken. Ideeën genoeg.

Magisch moment
Verderop heeft een groepje meiden een groot stuk ijs ontdekt. “Kijk, zo zie je dat een natuurspeelplaats voor magische momenten zorgt”, legt Nelle uit. “De natuur is niet alleen mooi in de zomer. Kinderen kunnen zich nu verwonderen over de rijp in de ochtend, over het groen dat ondanks de kou toch groeit en waar misschien beestjes in kruipen. Zo komen ze echt los van de les en kunnen ze zich straks weer beter concentreren.” Inmiddels hebben al enkele kindcentra in Maastricht hun speelplaats vergroend. “Maar er zijn nog te veel scholen met bestrating, dus genoeg werk aan de winkel!”

Inspiratie opdoen? Kijk eens op www.springzaad.nl of www.groeneschoolpleinen.nl



Lees ook