Veranderingen Wilhelminasingel, Wilhelminabrug, Franciscus Romanusweg en Sint Maartenslaan

In Wyck is meer ruimte nodig voor fietsers en voetgangers. Vooral in de Sint Maartenslaan, bij de Wilhelminasingel en op de Wilhelminabrug. Deze straten gaan we ook veiliger maken. We beginnen al in het voorjaar met werken. In de zomer gaat de Wilhelminabrug dicht. Als alles goed gaat, zijn we met alle werk voor het einde van 2025 klaar.

  • plattegrond van nieuw fietspad

    Nieuw fietspad langs Franciscus Romanusweg

    Langs de Franciscus Romanusweg komt een fietspad met 2 richtingen vanaf de Wilhelminabrug tot aan de Sint Antoniuslaan (2025). Dit komt aan de kant van de Maas. In 2026 laten we het fietspad verlengen tot aan de Borgharenweg.

    plattegrond van gebiedsontwikkeling wegen in Wyck

    Groot onderhoud en herinrichting Wilhelminabrug 

    Voor het onderhoud aan de Wilhelminabrug is het nodig om de brug een periode voor al het verkeer af te sluiten. Dit is tijdens de zomervakantie. Vanaf 30 juni is de brug een aantal weken dicht voor al het verkeer. 

    Bussen worden omgeleid via de Noorderbrug. Bussen van De Lijn gebruiken waarschijnlijk de halte Mosae Forum tijdelijk als eindhalte.

    Veranderingen kruispunt Wilhelminasingel – Sint Maartenslaan

    We verbreden het fietspad bij het kruispunt Wilhelminasingel – Sint Maartenslaan (zie kaartje hierboven, kleur blauw). Ook komen er plekken in het midden waar je even kunt wachten, kijken en weer doorrijden. Dit noemen we opstelruimtes.

    Veranderingen in de Sint Maartenslaan

    • Oostkant van de Sint Maartenslaan: alle parkeervakken (zie kaartje hierboven, kleur geel) worden langsparkeerplaatsen. Dit zijn plekken langs de weg waar je jouw auto in dezelfde richting parkeert als het verkeer rijdt, dus niet schuin of dwars. Je ziet dan het andere verkeer beter bij het parkeren en wegrijden.
    • Westkant van de Sint Maartenslaan (zie kaartje hierboven, kleur paars): we maken een inritconstructie. Dat betekent dat het 1e stuk van de Sint Maartenslaan hoger komt te liggen dan de Wilhelminasingel. Zo willen we ervoor zorgen dat verkeer rustiger rijdt en als dat kan liever de hoofdwegen kiest.
  • Houd tijdens de werkzaamheden rekening met wegafsluitingen en omleidingen. We voeren het werk in fases uit. Zo zorgen we dat de buurt bereikbaar blijft en dat er zo weinig mogelijk omleidingen nodig zijn in het verkeer. Woningen en bedrijven blijven te voet bereikbaar. Laden en lossen kan in overleg. Houd ook rekening met sloop- en bouwgeluiden en veranderingen in het openbaar vervoer. 

    Woon of onderneem je in de buurt? Ook tijdens de werkzaamheden houden we je op de hoogte. Je kunt altijd vragen stellen aan de omgevingsmanager. Daarover geven we later meer informatie.

  • We werken in 4 fases:

    • Fase 1: Herinrichting Franciscus Romanusweg en kruising Sint Antoniuslaan
    • Fase 2: Werk aan de Wilhelminabrug, Kesselkade, voorplein Mosae Forum, Wilhelminasingel
    • Fase 3 en 4: Sint Maartenslaan oost en west

     

    • Informatiebijeenkomst: begin april krijgen bewoners en ondernemers in het gebied een uitnodigingsbrief van de aannemer.
    • Omgevingsmanager: vanaf april 2025 bereikbaar voor vragen.
    • BouwApp: download de app via debouwapp.nl. Vanaf juni deelt de aannemer hier informatie.
    • Er worden meertalige borden geplaatst en verkeersregelaars ingezet.
    • Meer info:
  • Algemeen

    • Wat is het doel van de veranderingen?
      Het doel is om meer te zorgen voor meer ruimte voor fietsers en voetgangers, meer verkeersveiligheid en minder verkeer dat eigenlijk op de hoofdwegen thuishoort (sluipverkeer).
    • Wanneer beginnen de werkzaamheden?
      De werkzaamheden beginnen in het voorjaar en zijn naar verwachting voor het einde van het jaar klaar.

    Verkeer en bereikbaarheid

    • Wat betekenen de werkzaamheden voor het verkeer in de buurt?
      Tijdens de werkzaamheden zijn er wegafsluitingen en omleidingen. Doorgaand verkeer leiden we om. Zo zorgen we voor zo weinig mogelijk overlast.
    • Blijven woningen en bedrijven bereikbaar?
      Ja, woningen en bedrijven blijven altijd te voet bereikbaar. Laden en lossen kan in overleg.
    • Wat betekenen de werkzaamheden voor het openbaar vervoer?
      We verwachten dat de werkzaamheden gevolgen zullen hebben voor de tijden en routes van het openbaar vervoer. Hierover volgt later meer informatie.

    Parkeren

    • Wat verandert er voor parkeren in de Sint Maartenslaan?
      • Oostkant Sint Maartenslaan: de bestaande parkeervakken worden langsparkeerplaatsen. Dit zijn plekken waar je jouw auto in dezelfde richting parkeert als het verkeer rijdt, dus niet schuin of dwars.
      • Wilhelminasingel: je kunt parkeren door via de Sint Maartenslaan naar de parallelweg te rijden.
    • Komen er fietsparkeerplekken bij?
      Ja, aan de oostkant van de Sint Maartenslaan zorgen we voor we extra fietsparkeerplekken.

    Werkzaamheden en overlast

    • Welke overlast kan ik verwachten?
      • Sloop- en bouwgeluiden.
      • Tijdelijke wegafsluitingen en omleidingen.
    • Hoe wordt de buurt geïnformeerd over de voortgang?
      • Informatiebijeenkomsten (na de aanbesteding).
      • Updates via de BouwApp.
      • Contact met de omgevingsmanager vanaf juni 2025.

    Meer over de veranderingen

    • Waarom komt er een inritconstructie in de Sint Maartenslaan?
      De inritconstructie betekent dat het 1e deel van de Sint Maartenslaan hoger komt de liggen dan de Wilhelminasingel. Dit zorgt ervoor dat verkeer rustiger gaat rijden en liever de hoofdwegen kiest.

    Contact en vragen

    • Hoe kan ik contact opnemen met iemand van het project?
      Vanaf juni 2025 is er een omgevingsmanager aan wie je vragen kunt stellen. De contactgegevens delen we later.
    • Wanneer is de volgende informatiebijeenkomst?
      De bijeenkomst plannen we na de aanbesteding. Bewoners en ondernemers in de buurt ontvangen in april een uitnodiging van de aannemer.