Hans Moleman
TIM-verslaggever 10 augustus 2019

De langste gast van Maastricht

Maastrichtenaren kennen de rondvaartboten van Stiphout, maar dat de stad ook pleisterplaats is voor straffe cruiseschepen is minder bekend. In de eerste week van augustus was maar liefst 235 strekkende meter van deze soort op bezoek.

Daar liggen ze, aan een bescheiden aanlegsteiger bij de Maasboulevard tussen de Sint Servaasbrug en de Hoge Brug: de Poseidon uit het Hollandse Zaltbommel en de Excellence Countess uit het Zwitserse Basel. Twee majeure riviercruiseschepen die voor een dag en een nacht Maastricht aandoen.

Dobbervakantie

Zoveel schip zie je hier zelden op de Maas: de Zwitser meet 135 meter, wat meer dan een voetbalveld lang is, de ander de helft ervan. Samen goed voor ruim 200 passagiers, die voor een dobbervakantie van een week of twee op de Nederlandse en Belgische binnenwateren hebben gekozen.

De klanten van deze riviercruises zijn bijna allemaal senioren: veel zeventigers, met soms uitschieters naar boven. Zoals Cor uit Amsterdam, die met zijn Limburgse vrouw aan boord van de Poseidon dertien dagen door het zuiden van Nederland en Belgie trekt. Ze zijn allebei al in de negentig, en Cor mag zich veteraan noemen als het om varende vakanties gaat.

Poedelbad

De oud-Unilever-employee heeft er sinds zijn pensionering al tientallen riviertochten op zitten, van de Rijn en de Moezel via de Maas tot de Zeeuwse wateren en de Waddenzee. Het is een aangename manier om erop uit te trekken, vertelt hij, terwijl hij een korte rondleiding over de Poseidon geeft. Het is een drijvend hotel, van vele gemakken voorzien.

“We eten altijd op het schip”, meldt Cor. “Het is prima verzorgd.”

Een ommetje maken en relaxen kan ook prima aan boord, want de schepen hebben een groot promenade- annex zonnedek. De Zwitserse boot heeft zelfs een poedelbadje, en voor wie meer inspanning zoekt staan trimapparaten paraat.

Scheepsbar

De middenstand profiteert niet al te uitbundig van riviercruisegasten, zo lijkt het. Alle maaltijden zijn immers aan boord, in een riante scheepsbar is ook voorzien. De wal op hoef je dus eigenlijk niet voor je natje en droogje.

De meeste passagiers gaan ‘s ochtend wel voor een kopje koffie even de binnenstad in. Het Onze-Lieve-Vrouweplein ligt op een steenworp afstand van de Maastrichter cruiseterminal, dat treft. “We komen graag in Maastricht, het is een gezellige stad”, zegt Cor.

Uitbaggeren

Maastricht is niet de enige Limburgse gemeente die pleisterplaats voor riviercruises is geworden. Ook Roermond heeft serieus ingehaakt op deze vorm van toerisme, waarvan de groei gelijke tred lijkt te houden met het ouder worden van de bevolking.

Roermond nam in 2016 nieuwe aanlegsteigers voor riviercruiseschepen in gebruik. Van daar kunnen toeristen naar de binnenstad en de winkels van Designer Outlet Roermond wandelen. Aan de steigers kunnen tegelijkertijd twee schepen van maximaal 135 meter aanmeren. Het project heeft inclusief het uitbaggeren van de haven 1,4 miljoen euro gekost.

Potentieel

“De riviercruisemarkt groeit”, zei toenmalig gedeputeerde Eric Geurts in 2016.  “Limburg is een relatief nieuwe bestemming met veel potentieel door het achterland.”  Drie jaar geleden meerden jaarlijks al 25 riviercruiseschepen in Maastricht en Roermond aan, dat moeten er rond 2020 zo’n 60 worden.

 



Lees ook