Laurens Bouvrie
TIM-verslaggever 1 januari 2021

Carillonmuziek; op een lege Markt knuffelend 2021 starten; en ja er was ook vuurwerk

Stadschroniqueur en fotograaf Laurens Bouvrie bracht het eerste uur van 2021 door bij stadsbeiaardier Frank Steijns. Die sloeg na de eerste klokslagen van het nieuwe jaar op zijn stokkenklavier – hoog in de toren van het stadhuis op de Markt – de  wereldbekende Abba-hit Happy New Year. In diezelfde minuten maakte uw reporter ook een 360 graden toertje rondom het ‘kantoor’ van de Maastrichtse autoriteit op het gebied van het eeuwenoude klokkenspel. Zoals door velen al verwacht werd toch behoorlijk wat vuurwerk afgeschoten. Maar uw reporter zag op een lege Markt ook een koppel innig in het donker elkaar omhelzen. Een beeld van twee mensen die onwetend zowel 2020 als 2021 symboliseerde. Thuis in Maastricht wenst u behalve heel veel gezondheid, geluk en liefde ook de terugkeer toe van de spontane knuffel.

Naar de top van het stadhuis klauterend zegt Frank Steijns heel goed te beseffen dat hij iets unieks gaat doen. “Nooit eerder werd het carillon van het Maastrichtse stadhuis (in de toren sinds 1668) op Oud en Nieuw bespeeld. Dat geeft toch wel een heel apart gevoel.” Steijns kan het weten, want behalve met vuistslagen op de stokken van het klavier daar hoog boven de Markt, mag gerust gesteld worden dat de Maastrichtenaar ook een wandelende encyclopedie is op het gebied van dit Middeleeuws instrument. En zeker als het neerkomt op alle weetjes van deze 49 klokken tellende beiaard. Al een tijdje is hij bezig met het onderzoeken en beschrijven van de geschiedenis van het instrument zelf, maar meer nog alle beiaardiers die namens de stad hoog boven in die toren voor muziek en boodschappen aan het volk bezorgde.

Steijns onderzoekt en beschrijft die geschiedenissen niet alleen graag; hij kan er ook honderduit over vertellen. Maar zo vlak voor het eind van het meest bewogen jaar sinds het einde van de Tweede Wereldoorlog is de beiaardier volop bezig met de voorbereiding van wat hij ten gehore gaat brengen. Zoals wel vaker kiest hij voor een melange van klassiek en modern. Want behalve de frivole hit Happy New Year van de Zweedse groep Abba gaat hij na middernacht ook de Ouverture van The Royal Fireworks van George Friedrich Händel ten gehore brengen. De compositie van de Duitse componist in Britse dienst dateert uit 1749. Je zou kunnen stellen dat het carillon en Händel tijdgenoten van elkaar zijn.

Voor de notoire vuurwerkfans is al die kennis niet eens meer dan een voetnoot voor de stap van 2020 naar 2021. De drang om met siervuurwerk en knallend het nieuwe jaar in te gaan is ook voor veel Maastrichtenaren te groot. Het vuurwerkverbod en de oproep om thuis te blijven dan wel niet in grote groepen de jaarwisseling te vieren werkt, zo is vanaf de toren van het stadhuis goed te zien en te horen, best goed. Tot middernacht is het – in ieder geval in het centrum van de stad heel erg rustig. Maar ook kun je zien dat zij die vuurwerk hebben echt hun kruit droog houden tot klokslag twaalf uur. Dat is ongekend. Aan de voet van het stadhuis staat vanaf even voor twaalven een peloton aan brandweerlieden en een viertal brandweerwagens. Rond kwart voor een staan ze nog steeds relaxed bij elkaar. Tegen die tijd wordt de omgeving van Maastricht steeds langer donker en houdt het knallen van rotjes opvallend snel zo goed als op.

Frank Steijns heeft zijn eigen Royal Fireworks al iets eerder ‘afgeschoten’. Nog even wordt genoten van de 360 graden panorama die het balkon rondom zijn werkplaats biedt. De torens van de Onze Lieve Vrouwebasiliek staan als een lichtbaken in een donkere nacht. De torens van Sint Servaas en Sint Jan willen daar uiteraard niet voor onderdoen. Een loopje van 180 graden brengt ons bij de nieuwste ‘Kerst’-landmark van Maastricht: De Kersttoren van Pierre Rieu’s Piece of Steel. Een koppel staand op een verder lege Markt heeft weinig oog voor al die bakens van licht. Onder het schijnsel van door Avontuur Limburg versierde lantaarnpaal hebben zij genoeg aan elkaar. De twee alleen daar in hartje Maastricht laten zonder erg nog een keer 2020 zien. Maar als ze elkaar innig knuffelen geven ze een mooie voorzet over wat 2021 ons straks weer te bieden heeft. Blijf gezond en wees lief voor elkaar in 2021. 



Lees ook